Extrem skillnad i acceleration!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Vidio »

Jag har en Model S 75D idag, men en Model X LR ligger på beställning.
Var inne på Teslas sida idag och lekte runt och råkade hamna på Model S sida.
Vad är det som hänt?! Model S LR gör nu 0-100 på 3,8 sekunder?! Min 75D ska göra det på 4,4 och Model S 100D gjorde det på 4,2 förut.
Medans Model X LR ligger kvar på i sammanhanget slöa 4,6!

Vad är det som gör att Elon inte verkar prioritera Model X? Den är nu nästan sekunden slöare än motsvarande Model S, men samtidigt betydligt dyrare.

Nu blir det nog tyvärr en avbokning på min Model X istället, jag har verkligen ingen lust att byta ner mig och bli frånkörd av allehanda BMW helt plötsligt.
Man blir bara mer och mer besviken på Tesla, tyvärr... :cry:
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av perbjork »

Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Vidio »

perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Gustafsson »

Bara att pynta lite till för en P ju
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av [JM] »

Hej.
Jag bor också i järfälla.
Du är välkommen förbi och provköra min TMX 100d och se om du tycker den känns för slö.
Har haft en s85p som lånebil och visst är det skillnad.
Men en X köper man ju för att man vill ha mer plats och då blir ju bilen större, tyngre etc. Dvs en eftergift man prioriterar.

Har en gammal Audi A6 på garageuppfarten som ska säljas. Du kan få testa den också så får du känna på skillnad haha :lol: .
Snacka om att man inte vill köra den längre..
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Jeppe_E »

Vidio skrev:

Nu blir det nog tyvärr en avbokning på min Model X istället, jag har verkligen ingen lust att byta ner mig och bli frånkörd av allehanda BMW helt plötsligt.
Man blir bara mer och mer besviken på Tesla, tyvärr... :cry:
OOkay... :roll:

Du spenderar dina dagar med att köra runt och rejsa?

Exakt vilka allehanda BMW-modeller är det du tänker på som gör 0-100 på under 4,6 sekunder och som har samma off-the-line prestanda som en Tesla?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av OfarligTesla »

Vidio skrev:
perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Du kan inte bara kolla på specificerad acceleration utan du får kika på vad den faktiskt gör. Min gissning är att de lyckats kräma ur lite mer men mestadels är det ändring av spec till en mer korrekt. S75D har ju utan problem gjort 4,2 förut och S100D under 4,0. Hur var det på X? Kanske var den mer verklighetstrogen i specen?
NinjaNiklas

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av NinjaNiklas »

Vidio skrev:
perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Köp en lambo å tryck in familjen i den? Den e nästan lika snabb som en MS(men utan plats för något utöver två pers på 1.7m å 50kg). Eller en Urus som nästan e lika snabb som en MX! Have fun! (Tills du e av med lappen, för det tyder lite på att du inte riktigt borde köra bil på allmän väg)
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av TechNerd »

Vilken BMW-suv är det du jämför med?
Snabbaste BMW X5 verkar ligga på 5.2s.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Oktavos »

Du skall nog vara mer orolig för porsche Cayennes värsting inte bmw om vi nu pratar suv :D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Yxel »

Köp en Performance och sluta gnäll på teslas accerelationer.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Vidio »

NinjaNiklas skrev:
Vidio skrev:
perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Köp en lambo å tryck in familjen i den? Den e nästan lika snabb som en MS(men utan plats för något utöver två pers på 1.7m å 50kg). Eller en Urus som nästan e lika snabb som en MX! Have fun! (Tills du e av med lappen, för det tyder lite på att du inte riktigt borde köra bil på allmän väg)
Nja, bilar är till för att gasas med, jag har som sagt en Model S idag, inga olyckor de senaste 15 åren och inte heller blivit av med lappen.

Det som stör mig är alltså att prestandan på Model S LR/100D har förbättrats senaste åren, medans den legat still på Model X LR/100D.
För mig är det inte rimligt, det är väl ändå likadant batteri/drivlina i båda bilarna?
Varför lyckas de då bara förbättra prestandan i Model S?
Jag lär nog uppleva Model X som slö, i jämförelse med min nuvarande Model S när/om jag hämtar ut den... :?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Yxel »

X väger väl ca 500kg mer än S. Det är nog svaret. Det går inte skruva mer på X acc utan att slita för mycket på grejerna medans det finns marginaler på en S.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Hertsh »

Vidio skrev:
perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Innan uppgraderingen låg en MX 100D på 4,9 sek. Nu är det 4,6 så det stämmer inte att den "ligger kvar".

Jag kör en X LR. Jag kan lova dig att den inte känns slö. Vill du däremot ha mer acc, lägg till cirka 100k så får du idag en PL. För övrigt, tröttnar du på acc i en MX väldigt snabbt, du kör den för utrymmet o komforten.

Mitt råd om acc är det viktigaste för dig? Köp en annan bil.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av [JM] »

Vidio skrev:
NinjaNiklas skrev:
Vidio skrev:
perbjork skrev:
Du måste skämta :D Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.

Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Köp en lambo å tryck in familjen i den? Den e nästan lika snabb som en MS(men utan plats för något utöver två pers på 1.7m å 50kg). Eller en Urus som nästan e lika snabb som en MX! Have fun! (Tills du e av med lappen, för det tyder lite på att du inte riktigt borde köra bil på allmän väg)
Nja, bilar är till för att gasas med, jag har som sagt en Model S idag, inga olyckor de senaste 15 åren och inte heller blivit av med lappen.

Det som stör mig är alltså att prestandan på Model S LR/100D har förbättrats senaste åren, medans den legat still på Model X LR/100D.
För mig är det inte rimligt, det är väl ändå likadant batteri/drivlina i båda bilarna?
Varför lyckas de då bara förbättra prestandan i Model S?
Jag lär nog uppleva Model X som slö, i jämförelse med min nuvarande Model S när/om jag hämtar ut den... :?
När du beställde en X och inte visste att S hade förbättrade siffror antar jag att du var nöjd med din beställning?
Vilka kriterier gjorde att du valde en X?
Om nu nya X:en har 4.6s och din nuvarande har 4.4s så är ju den skillnaden försumbar.
Så vad är det med nya X som gör dig sååååå besviken att du känner för att gå tillbaka till en fossilbil med sämre acc? Är det den förbättrade laddningen? Är det den lägre energiförbrukningen? Är det den förbättrade luftfjädringen?
Resonemanget du presenterar är i mina ögon orimligt...
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av far1far2 »

Otroligt att nån sekunds ax-skillnad har betydelse för NÅGON! Efter 7000 mil i både S och X , skiter jag fullständigt i domdär tiondelarna. Min X100 är helt fantastisk som den är . Skulle t o m acceptera 6-7 sekunder till dedär magiska 100! :twisted: :twisted:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
lcf
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 apr 2018 22:04
Ort: Tyresö

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av lcf »

Nya MX/PL har en 0-100 kph på 2.9s (0-60 mph på 2.7). Min "gamla" MX/P100DL har 0-100 kph på 3.1s (0-60 mph på 2.9). Så det sker utveckling även på MX.

Om du gillar acceleration, skaffa en P. Klart värt det (roligt vid rödljus varje dag, utan att låta som ett as) IMO, men alla har olika preferenser :) Tycker inte dock att man kan klaga på Tesla när det kommer till acc.
2018 MX P100D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Pontus »

Om det är acc du vill ha så finns det ju att få så vad är problemet?
Eftersom accet verkar vara en av de stora anledningarna till ditt bilval så borde du ju lägga till knappt 10% och komma ner på 2,9 sekunder så behöver du inte vara orolig att bli omkörd.
Frågan blir väl Varför har du inte valt en P???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Vidio »

Pontus skrev:
Om det är acc du vill ha så finns det ju att få så vad är problemet?
Eftersom accet verkar vara en av de stora anledningarna till ditt bilval så borde du ju lägga till knappt 10% och komma ner på 2,9 sekunder så behöver du inte vara orolig att bli omkörd.
Frågan blir väl Varför har du inte valt en P???
Svaret är förmånsvärde samt interna regler vi har på företaget.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av kenny »

Lol på denna tråden asså haha

200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida ;)
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Vidio »

kenny skrev:
Lol på denna tråden asså haha

200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida ;)
Nja, det spelar ju ingen roll om det är lite eller inte, det handlar ju ändå om vad den kan prestera optimalt.
Model X utan P är inte en imponerande snabb bil direkt.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag är jättenyfiken på vilka stora SUV:ar som har bättre acceleration än en Tesla Model X och som ryms i din budget.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av kenny »

Vidio skrev:
kenny skrev:
Lol på denna tråden asså haha

200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida ;)
Nja, det spelar ju ingen roll om det är lite eller inte, det handlar ju ändå om vad den kan prestera optimalt.
Model X utan P är inte en imponerande snabb bil direkt.
Den kanske redan presterar optimalt, som andra nämnt här? Och personligen är jag rätt imponerad av att en SUV presterar som den gör. Om du vill ha snabbare tider så köp en annan bil bara, det är väl inte lönt att sura över att du vill ha nått som inte finns, även om jag kan förstå att vill man så vill man. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Pontus »

Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Extrem skillnad i acceleration!

Inlägg av Hertsh »

Pontus skrev:
Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Den har ju förbättrats från 4,9 till 4,6 sek från 0-100 när Raven introducerades så den har ju förbättrats.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar