Extrem skillnad i acceleration!
Moderator: Redaktion
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Köp en Performance och sluta gnäll på teslas accerelationer.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Nja, bilar är till för att gasas med, jag har som sagt en Model S idag, inga olyckor de senaste 15 åren och inte heller blivit av med lappen.NinjaNiklas skrev:Köp en lambo å tryck in familjen i den? Den e nästan lika snabb som en MS(men utan plats för något utöver två pers på 1.7m å 50kg). Eller en Urus som nästan e lika snabb som en MX! Have fun! (Tills du e av med lappen, för det tyder lite på att du inte riktigt borde köra bil på allmän väg)Vidio skrev:Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!perbjork skrev:Du måste skämta Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.
Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Det som stör mig är alltså att prestandan på Model S LR/100D har förbättrats senaste åren, medans den legat still på Model X LR/100D.
För mig är det inte rimligt, det är väl ändå likadant batteri/drivlina i båda bilarna?
Varför lyckas de då bara förbättra prestandan i Model S?
Jag lär nog uppleva Model X som slö, i jämförelse med min nuvarande Model S när/om jag hämtar ut den...
Re: Extrem skillnad i acceleration!
X väger väl ca 500kg mer än S. Det är nog svaret. Det går inte skruva mer på X acc utan att slita för mycket på grejerna medans det finns marginaler på en S.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Innan uppgraderingen låg en MX 100D på 4,9 sek. Nu är det 4,6 så det stämmer inte att den "ligger kvar".Vidio skrev:Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!perbjork skrev:Du måste skämta Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.
Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Jag kör en X LR. Jag kan lova dig att den inte känns slö. Vill du däremot ha mer acc, lägg till cirka 100k så får du idag en PL. För övrigt, tröttnar du på acc i en MX väldigt snabbt, du kör den för utrymmet o komforten.
Mitt råd om acc är det viktigaste för dig? Köp en annan bil.
MX LR (Raven) 2019
Re: Extrem skillnad i acceleration!
När du beställde en X och inte visste att S hade förbättrade siffror antar jag att du var nöjd med din beställning?Vidio skrev:Nja, bilar är till för att gasas med, jag har som sagt en Model S idag, inga olyckor de senaste 15 åren och inte heller blivit av med lappen.NinjaNiklas skrev:Köp en lambo å tryck in familjen i den? Den e nästan lika snabb som en MS(men utan plats för något utöver två pers på 1.7m å 50kg). Eller en Urus som nästan e lika snabb som en MX! Have fun! (Tills du e av med lappen, för det tyder lite på att du inte riktigt borde köra bil på allmän väg)Vidio skrev:Nej, den kan inte förklaras så. Förut skiljde det 0,4 sekunder i acc mellan Model S och Model X. Nu är det det dubbla!perbjork skrev:Du måste skämta Hur många BMW modeller gör 0-100 på 4,6 s? Kul med ett snabbt ax, men 3,4 eller 4,6 är väl inte livsavgörande utan det är väl bilen som helhet som avgör. Den marginella skillnaden mellan S o X kan väl förklaras med att X är en familje suv medans S är tänkt att vara lite sportigare.
Alltså har de förbättrat Model S men struntat helt i Model X. 0,8 sek är en BRUTAL skillnad.
Kommer inte acceptera det här, Tesla förlorar en kund nu.
Det som stör mig är alltså att prestandan på Model S LR/100D har förbättrats senaste åren, medans den legat still på Model X LR/100D.
För mig är det inte rimligt, det är väl ändå likadant batteri/drivlina i båda bilarna?
Varför lyckas de då bara förbättra prestandan i Model S?
Jag lär nog uppleva Model X som slö, i jämförelse med min nuvarande Model S när/om jag hämtar ut den...
Vilka kriterier gjorde att du valde en X?
Om nu nya X:en har 4.6s och din nuvarande har 4.4s så är ju den skillnaden försumbar.
Så vad är det med nya X som gör dig sååååå besviken att du känner för att gå tillbaka till en fossilbil med sämre acc? Är det den förbättrade laddningen? Är det den lägre energiförbrukningen? Är det den förbättrade luftfjädringen?
Resonemanget du presenterar är i mina ögon orimligt...
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Otroligt att nån sekunds ax-skillnad har betydelse för NÅGON! Efter 7000 mil i både S och X , skiter jag fullständigt i domdär tiondelarna. Min X100 är helt fantastisk som den är . Skulle t o m acceptera 6-7 sekunder till dedär magiska 100!
X100 lev.14/8-18.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Nya MX/PL har en 0-100 kph på 2.9s (0-60 mph på 2.7). Min "gamla" MX/P100DL har 0-100 kph på 3.1s (0-60 mph på 2.9). Så det sker utveckling även på MX.
Om du gillar acceleration, skaffa en P. Klart värt det (roligt vid rödljus varje dag, utan att låta som ett as) IMO, men alla har olika preferenser Tycker inte dock att man kan klaga på Tesla när det kommer till acc.
Om du gillar acceleration, skaffa en P. Klart värt det (roligt vid rödljus varje dag, utan att låta som ett as) IMO, men alla har olika preferenser Tycker inte dock att man kan klaga på Tesla när det kommer till acc.
2018 MX P100D
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Om det är acc du vill ha så finns det ju att få så vad är problemet?
Eftersom accet verkar vara en av de stora anledningarna till ditt bilval så borde du ju lägga till knappt 10% och komma ner på 2,9 sekunder så behöver du inte vara orolig att bli omkörd.
Frågan blir väl Varför har du inte valt en P???
Eftersom accet verkar vara en av de stora anledningarna till ditt bilval så borde du ju lägga till knappt 10% och komma ner på 2,9 sekunder så behöver du inte vara orolig att bli omkörd.
Frågan blir väl Varför har du inte valt en P???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Svaret är förmånsvärde samt interna regler vi har på företaget.Pontus skrev:Om det är acc du vill ha så finns det ju att få så vad är problemet?
Eftersom accet verkar vara en av de stora anledningarna till ditt bilval så borde du ju lägga till knappt 10% och komma ner på 2,9 sekunder så behöver du inte vara orolig att bli omkörd.
Frågan blir väl Varför har du inte valt en P???
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Lol på denna tråden asså haha
200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida
200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Nja, det spelar ju ingen roll om det är lite eller inte, det handlar ju ändå om vad den kan prestera optimalt.kenny skrev:Lol på denna tråden asså haha
200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida
Model X utan P är inte en imponerande snabb bil direkt.
- Olof Borjesson
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
- Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Jag är jättenyfiken på vilka stora SUV:ar som har bättre acceleration än en Tesla Model X och som ryms i din budget.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Den kanske redan presterar optimalt, som andra nämnt här? Och personligen är jag rätt imponerad av att en SUV presterar som den gör. Om du vill ha snabbare tider så köp en annan bil bara, det är väl inte lönt att sura över att du vill ha nått som inte finns, även om jag kan förstå att vill man så vill man.Vidio skrev:Nja, det spelar ju ingen roll om det är lite eller inte, det handlar ju ändå om vad den kan prestera optimalt.kenny skrev:Lol på denna tråden asså haha
200ms kan väl vara felmarginalen på om man har fel skor på sig eller vaknade på fel sida
Model X utan P är inte en imponerande snabb bil direkt.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Den har ju förbättrats från 4,9 till 4,6 sek från 0-100 när Raven introducerades så den har ju förbättrats.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
MX LR (Raven) 2019
Extrem skillnad i acceleration!
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Samt röda bromsok.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Det där med stag är något jag bara fått info på omvägar och behöver inte stämma.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Extrem skillnad i acceleration!
Och, dual motor understruket på bakluckan.Tars skrev:Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Samt röda bromsok.
MX LR (Raven) 2019
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Beror på om det är insane eller ludicrous.Hertsh skrev:Och, dual motor understruket på bakluckan.Tars skrev:Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Samt röda bromsok.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Fair enough, men det är väl inte Tesla fel :/ Finns det någon SUV på marknaden som skulle passa in på reglerna/förmånsvärdet? Jag misstänker att en Lamborghini Urus eller Cayenne Turbo borde stöta på patrull likväl...Vidio skrev:Svaret är förmånsvärde samt interna regler vi har på företaget.
2018 MX P100D
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?Tars skrev:Beror på om det är insane eller ludicrous.Hertsh skrev:Och, dual motor understruket på bakluckan.Tars skrev:Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Samt röda bromsok.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Wunderbaum
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 14 apr 2019 01:04
Re: Extrem skillnad i acceleration!
P100D står det bara på min som jag beställde 2 mars. Inget streck alltså...
Senast redigerad av Wunderbaum, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
På Raven som man beställer idag står det dual motor inte 100/75 etc och inte heller P eller D. P/L tydliggörs med ett streck under orden Dual Motor.Wunderbaum skrev:P100D står det bara på min som jag beställde 2 mars. Inget sträck alltså...
MX LR (Raven) 2019
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Köp P modellen då, 0-2,9s
Räcker tycker jag
Räcker tycker jag
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Inget streck på insane. Du hade en p85d utan streck. Det var en insane.Kilowatt skrev:Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?Tars skrev:Beror på om det är insane eller ludicrous.Hertsh skrev:Och, dual motor understruket på bakluckan.Tars skrev:Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Samt röda bromsok.
Gick din gamla utomlands?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r