Helljuset

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Helljuset

Inlägg av Delevi »

Nån annan än mig som konstant får arga, frenetiskt blinkande bilar som möte när man kör med automatisk helljus?
Kör ofta en 1+2 väg och det fungerar inte alls. Visst, helljuset stängs av men antar att det är för sent. Är det nån inställning jag missar, kan det vara nåt fel eler är det så det är för alla teslor?
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Helljuset

Inlägg av Gustafsson »

För mig funkar automatiken bäst på vanlig landsväg-där är den användbar. Om det finns mitträcke så funkar automatiken dåligt. Ännu ett område där AP 1 funkar bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Helljuset

Inlägg av LarsL »

Kan det inte vara så att halvljuset står för högt?
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Helljuset

Inlägg av Willerud »

Har samma erfarenhet, den bländar av för sent. Så man får ändå slå av/på manuellt hela tiden.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

På min AP1 fungerar avbländningen för det mesta rätt bra, både på landsväg och där det är mitträcke eller avdelade körfält. Jag har heller inte hittat något mönster i de tillfällen det funkar sämre, det kan inträffa då och då på alla sorters vägar, den har också en tendens att blända av i onödan t.ex. när helljuset reflekteras från vägskyltar o dyl, men det är ju inte något stort problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Helljuset

Inlägg av Verdi »

AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare. Så där fungerar det som på en Volvo, Mercedes osv. Dvs helt ok. AP2 är Teslas eget försök. Där är det blandade skurar. På just min bil fungerar auto high beam rätt bra men det finns många andra som har problem. Jag har dock 2.5 så det kanske är lite bättre?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Helljuset

Inlägg av macksie »

Har en AP2 bil och avbländningen funkar så dåligt att jag inte använder den.

Lite gammal omröstning, men tyvärr gäller nog resultatet fortfarande
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=13835
MYP
X90d
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Helljuset

Inlägg av HelectriC »

mötte en MX i en lång rak tunnel för ett tag sen. Det var väldigt tydigt att helljuset var på, men bländade inte av när det kändes naturligt. Jag helljusblinkade till den bilen och då slog föraren direkt av helljuset. Sen gick det på igen direkt efter (antar att föraren trodde att automatiken var konstig och att en manuell av/på skulle hjälpa, men det gjorde bara att helljuset gick på igen) :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Helljuset

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
mötte en MX i en lång rak tunnel för ett tag sen. Det var väldigt tydigt att helljuset var på, men bländade inte av när det kändes naturligt. Jag helljusblinkade till den bilen och då slog föraren direkt av helljuset. Sen gick det på igen direkt efter (antar att föraren trodde att automatiken var konstig och att en manuell av/på skulle hjälpa, men det gjorde bara att helljuset gick på igen) :(
När någon blinkar med helljuset brukar automatiken släcka ner också. Det blir liksom tydligare för sensorerna att det kommer nån då. Uppenbarligen kände inte automatiken av att du kom när du bara hade halvljus. Säkert därför slog automatiken på helljuset igen när du bländade av också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Helljuset

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(
Ja, vissa features känns ju dessutom lite "hur svårt kan det vara?".

Ta avbländningen t.ex., det funkar ju för AP1 och för princip alla andra bilmärken., då borde det ju bara vara en fråga om att göra "reverse engineer" av en fungerande lösning, och konstatera antingen:
  • a) våra sensorer räcker till och algoritmen går att återskapa tämligen enkelt, så vi kör på en egen lösning!
eller
  • b) våra sensorer räcker inte till och/eller algoritmen är omöjlig att återskapa utan att göra intrång på patent etc, så vi kryper till korset och köper in en färdig lösning
Tesla verkar dock ha istället ha valt
  • c) vi försöker själva och hoppas på att det funkar, om det inte funkar så kör vi ändå
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Helljuset

Inlägg av taliz »

Surprise surprise, jag tycker såväl avbländning som torkare funkar lika bra/dåligt som på min tidigare V60.
Brorsan tyckte det var helt värdelöst och oanvändbart på V60n, jag tycker det funkar tillräckligt bra för att användas.
Avbländningen slår av för ofta och på allt möjligt på båda bilarna, men den missar åtminstone inte att slå av vid möte.
När man får helljusblink är det alltid för att nån tror man kör med helljus fast det bara är halvljus, det är så skarpt. Samma på båda bilarna.
Regnsensorn verkar också fungera livkvärdigt, båda usla på lätt duggregn. Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.
På AP1 finns det iaf två lägen för känsligheten, är det inte så på AP2+?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Helljuset

Inlägg av Walker »

För att inte nämna VW’s ljusassistans. HEEEEEELT VÄRDELÖS!!!
(Iaf skoda, VW)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Helljuset

Inlägg av HelectriC »

LED Matrix på ipacen är något jag saknar enormt! Det var riktigt bra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Helljuset

Inlägg av Tars »

En av anledningarna varför jag gillar AP 1.
Har samma strul tyvärr på min 3:a.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
El-vis
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2019 21:42

Re: Helljuset

Inlägg av El-vis »

Jag har beställt en MX, men just nu kör jag en Volvo XC90 T8 och kan trösta er med att även helljusautomatiken på Volvon också får många blinkningar. Tror kanske tekniken inte är riktigt färdig i branschen i huvud taget.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helljuset

Inlägg av Fredrik j »

Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Helljuset

Inlägg av Front242 »

Mitt finger är det fart i, men jag stör mig på funktioner som funkar stokastiskt
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helljuset

Inlägg av Fredrik j »

Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Helljuset

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Att skippa automatiken och köra manuellt är inget problem. Det har jag alltid gjort i min Model S eftersom helljusautomatiken fungerade korrekt ungefär i 0% av fallen. Precis som vindrutetorkarautomatiken. En perfekt slumpgenerator.
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid. Man vänjer sig vid automatiken och glömmer att den är på. Samma sak skulle man kunna säga om autopiloten, farthållaren osv. Det är svårt med ett system som kräver handpåläggning ibland, framförallt när tillfällena när det fallerar uppträder helt oförutsägbart för mig som förare.
Och så upplever man det olika också. Jag tycker att helljusautomatiken i vår e-Golf fungerar riktigt bra. Sambon däremot tycker att den är oanvändbar, hon kör alltid manuellt. Det kan alltså inte vara fel på bilen, det måste vara fel på en av oss. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid.
Precis, det påminner lite om ”uncanny valley” i robot/AI-sammanhang, oönskade effekter som uppstår när något är väldigt nära uppsatt mål, men inte riktigt där.

I robot/AI-sammanhang är effekten att objektet upplevs som djupt obehagligt, nästan mänskligt men ”deeply off”. I ”vårt” sammanhang är effekten att vi använder, förlitar oss på, och tyvärr i vissa fall lägger våra liv i ”händerna” på system som inte är tillräckligt bra ännu.

Autopiloten är ju ett utmärkt exempel, den är ju tillräckligt bra för att vara genuint användbar, men längt ifrån tillräckligt bra för att vara idiotsäker. Vi som har varit med ett tag under utvecklingen vet hur långt vi kan lita på den och är ständigt beredda på att ta över när det går snett, men det kan man kanske inte förvänta sig av nya ägare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Helljuset

Inlägg av Kilowatt »

Fredrik j skrev:
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Då lär du få vänta :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Helljuset

Inlägg av Teslaspolen »

Helljusautomatiken fungerar hyfsat på vår AP2 X. Problemet är när mötande bländar av alldeles för tidigt, då bländar X:en inte av förrens på tok för sent.

Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?
Skriv svar