Helljuset
Moderator: Redaktion
Re: Helljuset
Att skippa automatiken och köra manuellt är inget problem. Det har jag alltid gjort i min Model S eftersom helljusautomatiken fungerade korrekt ungefär i 0% av fallen. Precis som vindrutetorkarautomatiken. En perfekt slumpgenerator.Fredrik j skrev:Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid. Man vänjer sig vid automatiken och glömmer att den är på. Samma sak skulle man kunna säga om autopiloten, farthållaren osv. Det är svårt med ett system som kräver handpåläggning ibland, framförallt när tillfällena när det fallerar uppträder helt oförutsägbart för mig som förare.
Och så upplever man det olika också. Jag tycker att helljusautomatiken i vår e-Golf fungerar riktigt bra. Sambon däremot tycker att den är oanvändbar, hon kör alltid manuellt. Det kan alltså inte vara fel på bilen, det måste vara fel på en av oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Helljuset
Precis, det påminner lite om ”uncanny valley” i robot/AI-sammanhang, oönskade effekter som uppstår när något är väldigt nära uppsatt mål, men inte riktigt där.Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid.
I robot/AI-sammanhang är effekten att objektet upplevs som djupt obehagligt, nästan mänskligt men ”deeply off”. I ”vårt” sammanhang är effekten att vi använder, förlitar oss på, och tyvärr i vissa fall lägger våra liv i ”händerna” på system som inte är tillräckligt bra ännu.
Autopiloten är ju ett utmärkt exempel, den är ju tillräckligt bra för att vara genuint användbar, men längt ifrån tillräckligt bra för att vara idiotsäker. Vi som har varit med ett tag under utvecklingen vet hur långt vi kan lita på den och är ständigt beredda på att ta över när det går snett, men det kan man kanske inte förvänta sig av nya ägare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Helljuset
Då lär du få väntaFredrik j skrev:Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Helljuset
Helljusautomatiken fungerar hyfsat på vår AP2 X. Problemet är när mötande bländar av alldeles för tidigt, då bländar X:en inte av förrens på tok för sent.
Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?
Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Helljuset
Efter att de första månaderna i stort sett bara kört "på landet" och nu på sistone mycket i och runt storstad förstår jag varför det är skilda åsikter.
På landsväg funkar det bra för det är inte så mkt störningsmoment, lätt för systemet att avgöra när det kommer en mötande bil. I stan och på ringleder osv funkar det däremot väldigt dåligt. Så många olika ljuskällor i olika vinklar och barriärer som får systemet att bli helt vilset.
På landsväg funkar det bra för det är inte så mkt störningsmoment, lätt för systemet att avgöra när det kommer en mötande bil. I stan och på ringleder osv funkar det däremot väldigt dåligt. Så många olika ljuskällor i olika vinklar och barriärer som får systemet att bli helt vilset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.