Helljuset

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Helljuset

Inlägg av Fredrik j »

Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Helljuset

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Att skippa automatiken och köra manuellt är inget problem. Det har jag alltid gjort i min Model S eftersom helljusautomatiken fungerade korrekt ungefär i 0% av fallen. Precis som vindrutetorkarautomatiken. En perfekt slumpgenerator.
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid. Man vänjer sig vid automatiken och glömmer att den är på. Samma sak skulle man kunna säga om autopiloten, farthållaren osv. Det är svårt med ett system som kräver handpåläggning ibland, framförallt när tillfällena när det fallerar uppträder helt oförutsägbart för mig som förare.
Och så upplever man det olika också. Jag tycker att helljusautomatiken i vår e-Golf fungerar riktigt bra. Sambon däremot tycker att den är oanvändbar, hon kör alltid manuellt. Det kan alltså inte vara fel på bilen, det måste vara fel på en av oss. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Helljuset

Inlägg av fth »

Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid.
Precis, det påminner lite om ”uncanny valley” i robot/AI-sammanhang, oönskade effekter som uppstår när något är väldigt nära uppsatt mål, men inte riktigt där.

I robot/AI-sammanhang är effekten att objektet upplevs som djupt obehagligt, nästan mänskligt men ”deeply off”. I ”vårt” sammanhang är effekten att vi använder, förlitar oss på, och tyvärr i vissa fall lägger våra liv i ”händerna” på system som inte är tillräckligt bra ännu.

Autopiloten är ju ett utmärkt exempel, den är ju tillräckligt bra för att vara genuint användbar, men längt ifrån tillräckligt bra för att vara idiotsäker. Vi som har varit med ett tag under utvecklingen vet hur långt vi kan lita på den och är ständigt beredda på att ta över när det går snett, men det kan man kanske inte förvänta sig av nya ägare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Helljuset

Inlägg av Kilowatt »

Fredrik j skrev:
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Då lär du få vänta :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Helljuset

Inlägg av Teslaspolen »

Helljusautomatiken fungerar hyfsat på vår AP2 X. Problemet är när mötande bländar av alldeles för tidigt, då bländar X:en inte av förrens på tok för sent.

Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Helljuset

Inlägg av taliz »

Efter att de första månaderna i stort sett bara kört "på landet" och nu på sistone mycket i och runt storstad förstår jag varför det är skilda åsikter.
På landsväg funkar det bra för det är inte så mkt störningsmoment, lätt för systemet att avgöra när det kommer en mötande bil. I stan och på ringleder osv funkar det däremot väldigt dåligt. Så många olika ljuskällor i olika vinklar och barriärer som får systemet att bli helt vilset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar