Sida 1 av 2

Helljuset

Postat: 14 aug 2019 07:10
av Delevi
Nån annan än mig som konstant får arga, frenetiskt blinkande bilar som möte när man kör med automatisk helljus?
Kör ofta en 1+2 väg och det fungerar inte alls. Visst, helljuset stängs av men antar att det är för sent. Är det nån inställning jag missar, kan det vara nåt fel eler är det så det är för alla teslor?

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 07:25
av Gustafsson
För mig funkar automatiken bäst på vanlig landsväg-där är den användbar. Om det finns mitträcke så funkar automatiken dåligt. Ännu ett område där AP 1 funkar bättre.

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 07:28
av LarsL
Kan det inte vara så att halvljuset står för högt?

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 07:48
av Willerud
Har samma erfarenhet, den bländar av för sent. Så man får ändå slå av/på manuellt hela tiden.

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 08:50
av fth
På min AP1 fungerar avbländningen för det mesta rätt bra, både på landsväg och där det är mitträcke eller avdelade körfält. Jag har heller inte hittat något mönster i de tillfällen det funkar sämre, det kan inträffa då och då på alla sorters vägar, den har också en tendens att blända av i onödan t.ex. när helljuset reflekteras från vägskyltar o dyl, men det är ju inte något stort problem.

/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 09:10
av Verdi
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare. Så där fungerar det som på en Volvo, Mercedes osv. Dvs helt ok. AP2 är Teslas eget försök. Där är det blandade skurar. På just min bil fungerar auto high beam rätt bra men det finns många andra som har problem. Jag har dock 2.5 så det kanske är lite bättre?

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 09:39
av macksie
Har en AP2 bil och avbländningen funkar så dåligt att jag inte använder den.

Lite gammal omröstning, men tyvärr gäller nog resultatet fortfarande
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=13835

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:00
av HelectriC
mötte en MX i en lång rak tunnel för ett tag sen. Det var väldigt tydigt att helljuset var på, men bländade inte av när det kändes naturligt. Jag helljusblinkade till den bilen och då slog föraren direkt av helljuset. Sen gick det på igen direkt efter (antar att föraren trodde att automatiken var konstig och att en manuell av/på skulle hjälpa, men det gjorde bara att helljuset gick på igen) :(

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:04
av Verdi
HelectriC skrev:
mötte en MX i en lång rak tunnel för ett tag sen. Det var väldigt tydigt att helljuset var på, men bländade inte av när det kändes naturligt. Jag helljusblinkade till den bilen och då slog föraren direkt av helljuset. Sen gick det på igen direkt efter (antar att föraren trodde att automatiken var konstig och att en manuell av/på skulle hjälpa, men det gjorde bara att helljuset gick på igen) :(
När någon blinkar med helljuset brukar automatiken släcka ner också. Det blir liksom tydligare för sensorerna att det kommer nån då. Uppenbarligen kände inte automatiken av att du kom när du bara hade halvljus. Säkert därför slog automatiken på helljuset igen när du bländade av också.

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:08
av fth
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:26
av Bjelke
fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 10:51
av fth
Bjelke skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
AP1 har ju samma hård och mjukvara som "alla andra" biltillverkare.
Man undrar ju återigen hur långt Tesla skulle ha kommit om man inte avbrutit samarbetet med MobilEye och snöat in på "kan själv"... :roll:

/fth
Bra mycket längre än nu iaf.... :(
Ja, vissa features känns ju dessutom lite "hur svårt kan det vara?".

Ta avbländningen t.ex., det funkar ju för AP1 och för princip alla andra bilmärken., då borde det ju bara vara en fråga om att göra "reverse engineer" av en fungerande lösning, och konstatera antingen:
  • a) våra sensorer räcker till och algoritmen går att återskapa tämligen enkelt, så vi kör på en egen lösning!
eller
  • b) våra sensorer räcker inte till och/eller algoritmen är omöjlig att återskapa utan att göra intrång på patent etc, så vi kryper till korset och köper in en färdig lösning
Tesla verkar dock ha istället ha valt
  • c) vi försöker själva och hoppas på att det funkar, om det inte funkar så kör vi ändå
/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 11:23
av taliz
Surprise surprise, jag tycker såväl avbländning som torkare funkar lika bra/dåligt som på min tidigare V60.
Brorsan tyckte det var helt värdelöst och oanvändbart på V60n, jag tycker det funkar tillräckligt bra för att användas.
Avbländningen slår av för ofta och på allt möjligt på båda bilarna, men den missar åtminstone inte att slå av vid möte.
När man får helljusblink är det alltid för att nån tror man kör med helljus fast det bara är halvljus, det är så skarpt. Samma på båda bilarna.
Regnsensorn verkar också fungera livkvärdigt, båda usla på lätt duggregn. Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 12:17
av fth
taliz skrev:
Däremot hade ju Volvon ett vred där man kunde finjustera känsligheten vilket Teslan saknar.
På AP1 finns det iaf två lägen för känsligheten, är det inte så på AP2+?

/fth

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 13:04
av Walker
För att inte nämna VW’s ljusassistans. HEEEEEELT VÄRDELÖS!!!
(Iaf skoda, VW)

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 17:20
av HelectriC
LED Matrix på ipacen är något jag saknar enormt! Det var riktigt bra!

Re: Helljuset

Postat: 14 aug 2019 23:00
av Tars
En av anledningarna varför jag gillar AP 1.
Har samma strul tyvärr på min 3:a.

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 21:45
av El-vis
Jag har beställt en MX, men just nu kör jag en Volvo XC90 T8 och kan trösta er med att även helljusautomatiken på Volvon också får många blinkningar. Tror kanske tekniken inte är riktigt färdig i branschen i huvud taget.

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:30
av Fredrik j
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:39
av Front242
Mitt finger är det fart i, men jag stör mig på funktioner som funkar stokastiskt

Re: Helljuset

Postat: 16 aug 2019 22:47
av Fredrik j
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.

Re: Helljuset

Postat: 17 aug 2019 07:24
av mati
Fredrik j skrev:
Är ni lama i vänster långfinger eller vad är det frågan om? Jag har haft helljusassistent i mina bilar sedan 2009 och det har aldrig fungerat 100% så jag kör manuellt. Vad är problemet? Orkar ni inte blända ab strålkastarna? Orkar ni tugga maten?
Att skippa automatiken och köra manuellt är inget problem. Det har jag alltid gjort i min Model S eftersom helljusautomatiken fungerade korrekt ungefär i 0% av fallen. Precis som vindrutetorkarautomatiken. En perfekt slumpgenerator.
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid. Man vänjer sig vid automatiken och glömmer att den är på. Samma sak skulle man kunna säga om autopiloten, farthållaren osv. Det är svårt med ett system som kräver handpåläggning ibland, framförallt när tillfällena när det fallerar uppträder helt oförutsägbart för mig som förare.
Och så upplever man det olika också. Jag tycker att helljusautomatiken i vår e-Golf fungerar riktigt bra. Sambon däremot tycker att den är oanvändbar, hon kör alltid manuellt. Det kan alltså inte vara fel på bilen, det måste vara fel på en av oss. ;)

Re: Helljuset

Postat: 17 aug 2019 10:31
av fth
Dumt blir det först när automatiken fungerar oftast men ändå inte alltid.
Precis, det påminner lite om ”uncanny valley” i robot/AI-sammanhang, oönskade effekter som uppstår när något är väldigt nära uppsatt mål, men inte riktigt där.

I robot/AI-sammanhang är effekten att objektet upplevs som djupt obehagligt, nästan mänskligt men ”deeply off”. I ”vårt” sammanhang är effekten att vi använder, förlitar oss på, och tyvärr i vissa fall lägger våra liv i ”händerna” på system som inte är tillräckligt bra ännu.

Autopiloten är ju ett utmärkt exempel, den är ju tillräckligt bra för att vara genuint användbar, men längt ifrån tillräckligt bra för att vara idiotsäker. Vi som har varit med ett tag under utvecklingen vet hur långt vi kan lita på den och är ständigt beredda på att ta över när det går snett, men det kan man kanske inte förvänta sig av nya ägare.

/fth

Re: Helljuset

Postat: 27 aug 2019 06:21
av Kilowatt
Fredrik j skrev:
Samma här. Jag provar när det rapporteras att dom är färdigutvecklade.
Då lär du få vänta :lol:

Re: Helljuset

Postat: 27 aug 2019 07:40
av Teslaspolen
Helljusautomatiken fungerar hyfsat på vår AP2 X. Problemet är när mötande bländar av alldeles för tidigt, då bländar X:en inte av förrens på tok för sent.

Någon som vet ifall helljusauto och autotorkare "lär sig" av när användare slår på/av dessa, likt autopiloten?