Kupéfläkten drar från batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Dream99 skrev:
Jag har även haft problem med att använda tidschema för laddning. Om jag sätter min laddstolpe att den inte ger ström mellan 7-19. Så startar inte laddningen av bilen efter 19. Jag måste gå ut och dra ur sladden och stoppa in den igen.

Nu använder jag bilens förskjutning av laddning och har konfigurerat laddstolpen att ge ström dygnet runt. Det fungerar.
Låter som din laddstolpe helt enkelt stänger av när ingen laddning sker och kräver ompluggning för att starta igen, är så på typ alla stolpar i parkeringsgarage/flerbilsparkeringar som jag testat.
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Jag hyr en laddplats av Q-park idag, verkar vara en Garo-box. Den slår inte av.
Ska dock byta till en annan inom kort där det är ABB. Vore riktigt trist om de inte funkar lika bra. Bild
Stockholm parkering kör dessa och de funkar inte att få igång något efter den slutat ladda. Har även testat andra med samma problem.
Bild
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Henrik Torphammar »

Värmaren kanske drar mer än vad laddbox kan ge
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av [JM] »

Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Bra, det ska jag testa Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

Tack för bra idéer och tips. Jag ska testa och se om det är boxen som är problemet.

Någon som vet om man kan se vilket problem bilen har när laddningsringen på bilen är röd?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Leo »

Elvärmaren i många elbilar är på 5,5kW.

Typ samma effekt som de vanliga Webasto/Eberspächer.

Så tidsmässigt värmer de alltså upp kupen ungefär lika snabbt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Dream99 »

bylund skrev:
Går det i det läget att i appen höja laddningen till 70 % och starta laddningen? Om den klagar på att den inte får ström så torde problemet ligga i boxen.
Provade att öka till 70% i appen och starta laddning, men den säger bara laddningen stoppades. Bild
Blir att kolla med Halo supporten...
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kupéfläkten drar från batteri

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Har för mig att kupévärmaren i Teslan kan ge typ 6kW.
Den lilla mesiga kupévärmaren vi alla hade i vår bensin/dieselbil förut hade mellan 0,5 och 1kW.
En webasto/ebersprecher brännare har väl typ 3-5kW.
Du behöver alltså inte köra värmaren en timme innan du hoppar in i bilen. Räcker med 5-15 minuter beroende på ute temp.

Edit: Om den drar 6kW och du kör den i typ 40min så blir det 4kWh. Vilket motsvarar 4% på ett 100kWh batteri.
Man ska dock inte glömma batterivärmaren. 11 kW drar det när både kupé- och batterivärmaren går på full effekt.
Så är det. Det känns det lite för varmt ute nu för att den också sparkar igång men vem vet. Det är ju en Tesla. Dom har ju en tendens att göra lite som dom vill ibland
Ja visst, men jag antar att hen tänker behålla bilen även när det blir kallare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar