Höjdbara nackstöd i Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av HelectriC »

Monark1954 skrev:
Sonen konstaterade att nackstöden åker upp om du skjuter stolen bakåt och vise versa om stolen körs frammåt.

En lång person behöver mer plats för fötterna och skjuter stolen bakåt, då åker nackskyddet upp utan separat knapp.

För krockskyddet är det viktigt att nackskyddet är rätt så att vi inte kan ställa in det fel är nog rimligt.
Och alla har samma förhållande mellan längd på ben och rygg?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Monark1954 skrev:
Sonen konstaterade att nackstöden åker upp om du skjuter stolen bakåt och vise versa om stolen körs frammåt.

En lång person behöver mer plats för fötterna och skjuter stolen bakåt, då åker nackskyddet upp utan separat knapp.

För krockskyddet är det viktigt att nackskyddet är rätt så att vi inte kan ställa in det fel är nog rimligt.
Och alla har samma förhållande mellan längd på ben och rygg?
Skulle ju vara ganska komiskt om det inte gick att justera för olika proportioner på cykeln, där ser man verkligen hur stora skillnader det kan vara mellan två lika långa personer...
Kompisen har en riktigt najs Jaguar (eller flera stycken faktiskt), och helt fantastiskt vad mycket man kan ställa in på sätena i den! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av takarlsson »

Finns det något sätt att skjuta fram nackstödet? Lutar jag huvudet mot nackstödet blir vinkeln fel och blicken hamnar i taket.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av Svenssons »

takarlsson skrev:
Finns det något sätt att skjuta fram nackstödet? Lutar jag huvudet mot nackstödet blir vinkeln fel och blicken hamnar i taket.
Inte utan att skjuta fram/vinkla hela stolsryggen. Justering av nackstöden i höjdled utan att behöva skjuta fram/bak stolen ska dock komma i uppdatering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av TeslaX Anders »

Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Finns det något sätt att skjuta fram nackstödet? Lutar jag huvudet mot nackstödet blir vinkeln fel och blicken hamnar i taket.
Inte utan att skjuta fram/vinkla hela stolsryggen. Justering av nackstöden i höjdled utan att behöva skjuta fram/bak stolen ska dock komma i uppdatering.
Jag fick denna uppdatering för 1-2 v sedan så nu kan jag justera nackstöden separat utan att behöva flytta stolen.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av Anders77 »

TeslaX Anders skrev:
Svenssons skrev:
takarlsson skrev:
Finns det något sätt att skjuta fram nackstödet? Lutar jag huvudet mot nackstödet blir vinkeln fel och blicken hamnar i taket.
Inte utan att skjuta fram/vinkla hela stolsryggen. Justering av nackstöden i höjdled utan att behöva skjuta fram/bak stolen ska dock komma i uppdatering.
Jag fick denna uppdatering för 1-2 v sedan så nu kan jag justera nackstöden separat utan att behöva flytta stolen.
Jag kan med höja och sänka nackstödet sen senaste uppdateringen. Samma knapp som reglerar stolen vid svanken.

Dock går det ej att reglera nackstödet frammåt och backåt vilket jag skulle behöva.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Höjdbara nackstöd i Model X

Inlägg av takarlsson »

Svenssons skrev:
Inte utan att skjuta fram/vinkla hela stolsryggen. Justering av nackstöden i höjdled utan att behöva skjuta fram/bak stolen ska dock komma i uppdatering.
Tack, justerar stolen så den står lodrätt som en köksstol så kommer nackstödet rätt. Får vänja mej med att sitta rakt istället för halvligga :D
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Skriv svar