Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av vigge50 »

På TMC så har det ett tag funnits en tråd om en som beställde en femsitsig Model X utan att se att det var längre leveranstid och sen undrade varför Tesla aldrig tog kontakt med honom. Han fick sen reda på av andra medlemmar att femsitsiga var försenade och efter det rekommenderade Tesla honom flera gånger att uppdatera till sex eller sjusitsig för att kunna få sin bil tidigare utan att ge honom någon förklaring till varför den fem sitsiga var försenad. Nu har han dock till slut fått en förklaring att Tesla har lyssnat på kritiken och håller på att ta fram en ny sätesrad som skulle kunna fällas, och detta är anledningen till att den är försenad.
I received another call from Tesla, a response to my request during my conversation with the Tesla representative who called last week, that someone call me who could give me a reasonable explanation about why manufacture of the 5 seat Model X version has lagged behind the 6 and 7 seat version. The explanation was convincing. The 6 and 7 seat versions use the same basic location, structure, and design for the middle row seats. That produces the limited leg room for the middle row seats. The 5 seat version is being designed to have more leg room, a different support system, fold down ability, and interior changes to accommodate the adjusted location for the middle row. In other words, as usual, an ambitious plan that will deliver on all counts. Tesla gets credit. I considered the conversation very positive.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1707324/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av HelectriC »

Men det känns ju väldigt konstigt om man inte gått ut med någon sådan information när man vet att många önskar sig möjligheten att kunna fälla sätene. Skulle det bara dyka upp på de 5-sitsiga då utan möjlighet att få välja fritt om man vill satsa på utrymme eller många platser? Allt är möjligt, men för mig känns det konstigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av danni »

Det är ju mycket möjligt att de kommer göra de femsitsiga med en fastmonterad (dvs inte flyttbar) andrarad som sitter längre bak i bilen och är fällbar. Det hade till och med varit väldigt logiskt. Att de inte tydligt kommunicerar det beror nog på att de vill leverera så många bilar som möjligt för sitt cashflows skull och inte vill att folk ska vänta på de femsitsiga.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av vigge50 »

De har nu introducerat Model Xs framsäten i Model S för prestandaversionerna, kan de vara så att Tesla tar fram en sätesrad som passar som andra rad i både Model X och Model S tror ni eller skilljer det för mycket mellan bilarna?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
De har nu introducerat Model Xs framsäten i Model S för prestandaversionerna, kan de vara så att Tesla tar fram en sätesrad som passar som andra rad i både Model X och Model S tror ni eller skilljer det för mycket mellan bilarna?
Jag är lite tveksam till om andraraden i Model X överhuvudtaget skulle få plats som andrarad i Model S. Den bygger nog alldeles för mycket på höjden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av MSO »

fold down ability
So there is a God after all! :o
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Monark1954 »

Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Svenssons »

Monark1954 skrev:
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Monark1954 skrev:
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Monark1954 skrev:
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Monark1954 skrev:
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
Det är ju intressant när dom skriver tydligt på sin hemsida att MX är för upp till 7 vuxna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av bylund »

Trafikförordningen skrev skrev:
6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

[--- två stycken om motorcyklar ---]

Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109).
Jag tror inte att Model X är något så speciellt att den borde registreras med färre passagerare än vad det finns stolar för. Jag skulle pressa Tesla om detta om jag var på gång att skaffa Model X för att se vad för undantag de anser sig ha.

Barnstolarna i bagaget på Model S är knappast jämförbara, och undantaget för den typen av stolar gäller just barn:
Transportstyrelsen skrev:
Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Tenk »

Ja inte helt perfekt om man läser hos Transportstyrelsen, min nuvarande familjebuss har förare+6 så jag förstår inte varför Tesla reggar så...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ssagerare/

Känns än mer märkligt om man kikar på mindre familjebussar med uppfällbara säten som i princip bara barn kan sitta i, de har vad jag kan se 6+förare.

Ser också att det finns MX med förare+3 vilket alltså innebär att de 6-sitsiga är 4-sitsiga...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Monark1954 »

Har försökt testa 3 bilar mot transportstyrelsens app om det var något lurt i databasen vi tittar i men för dessa tre var antalet passagerare lika.
Även på i slutet på augusti registrerade modell x finns både 3, 4 och 5 passagerare plus förare.
En modell x med 5 passagerare måste ju ha en tredje stolsrad där vuxna får sitta.
Verkar inte vara så att tredje raden konsekvent inte räknas.

Tråkigt vore om det är bristande personberonde rutiner så att slumpen avgår om vi måste kräva ny typregistering på vår nya bil.

Svensson har ju uppmärksammat spridning på tillåten släpvagnsvikt.

Ägaren kan ju bäst jämföra med beställd bil mot registreringsbevisets antal passagerare. Kan vara vanskligt att spekulera för oss som försöker hitta ett mönster.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av mahulkp »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Monark1954 skrev:
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
Den förklaringen köper jag inte då man tydligt deklarerar att man säljer en bil avsedd för sju vuxna. Jag kommer inte ta emot en leverans där inte bilen är godkänd för alla passagerare.
Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Tenk »

Samma här, det funkar inte för mig...

Jag har meddelat DS och vi kan väl uppdatera om vad vi får för besked.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av mahulkp »

Tenk skrev:
Samma här, det funkar inte för mig...

Jag har meddelat DS och vi kan väl uppdatera om vad vi får för besked.
Japp ska kolla jag också.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Svenssons »

Jag har också påpekat detta och kommer inte acceptera fel i regbeviset. Det skall stå 6+1 på min som det gör på en del andra med 7 säten. Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Tenk »

Har fått svar (på en lördag - bra måste jag säga) som jag tolkar som att en sjusitsig ska vara reggad 6+ förare. Men jag hänvisade sen även till denna tråd då det ju verkar vara något knas med de senast reggade MX.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av matbl »

Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?

Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?

Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.

Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4

7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6

Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:
Svenssons skrev:
Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?

I registreringen står det följande:

Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF

Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?

I registreringen står det följande:

Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF

Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Nej, vinterdäck är undantagna (iaf så länge som de är smalare?)

Är bilen helbilsgodkänd så är det regbeviset som gäller. Tror spårvidden får diffa 15mm utan regbesiktning. På en höft iaf - hinner inte googla exakta reglerna nu, men fånigt kinkigt är det.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
matbl skrev:
Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?

Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.

Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4

7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6

Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:
Svenssons skrev:
Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?

I registreringen står det följande:

Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF

Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Jag menar EU typgodkännandet. Inte svenska registreringsdatat.
Ser även att effekten är helgalen. Den ska vara 79 eller 90 kW.
Eftersom bilen är helbilsgodkänd så får inte TM sverige hitta på egna data.
Om jag inte misstar mig är decdessutom skyldiga att tillhandahålla typgodkännandet.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Svenssons skrev:
matbl skrev:
Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?

Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.

Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4

7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6

Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:
Svenssons skrev:
Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?

I registreringen står det följande:

Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF

Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Jag menar EU typgodkännandet. Inte svenska registreringsdatat.
Ser även att effekten är helgalen. Den ska vara 79 eller 90 kW.
Eftersom bilen är helbilsgodkänd så får inte TM sverige hitta på egna data.
Om jag inte misstar mig är decdessutom skyldiga att tillhandahålla typgodkännandet.
Typgodkännandet som jag skrev är ju EG-typgodkännandet som gäller i hela EU och lite till. Det finns Model X med ett annat typgodkännande och då slutar det på 9 istället för 10. Vet inte om antalet passagerare kan sättas landspecifikt men Tesla har i alla fall angett kanske hälften av Model X med två färre passagerare än vad bilen kan ta/har säten för. Antal passagerare är alla fall från svenska registret. Vad gäller effekten så ser jag gärna att man anger den lägre effekten som bilen klarar av att ge under en timme i medel eller vad det är.

Vad gäller däcken så bör samtliga orginaldäck vara angivna bland övriga uppgifter. Tror inte det är något problem vad som anges på dess plats så länge övriga däckdimensioner finns med också. Bäst är dock om första uppgiften också är den som sitter på bilen normalt sett.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar