Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Monark1954 »

Kan vi fortsätta här vi som beställt en modell X och vill köra lagligt. I modell X fem säten tråden har jag uppfattat:
Fel antal passagerare.
Fel däckdimention.
Fel data på fälgar, stämmer ej med manualen.
Fel effekt även om jag inte uppfattade vilken.
När data skiljer ologist mellan registrerade modell X i Sverige känns det än sämre i kvalitetssäkring.

Det dröjer ca 1 månad innan vår bil blir registrerad men jag kommer inte ta emot en bil som jag kan bli bötfälla för att använda.

Sökte på typintygsnummret och hittade Tyska modell X registrerade i augusti. Samtliga för 6 eller 7 personer.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

De typgodkännanden som finns är följande:
e4*2007/46*0667*09 - Gäller tidiga leveranser på bilar producerade kanske första halvåret.
e4*2007/46*0667*10 - Gäller på senare leveranser

Verkar som inga övriga typgodkännanden existerar

Passagerare
Bilar med 7 säten får i registreringsbeviset antingen 4 eller 6 passagerare.
Bilar med 6 säten får i registreringsbeviset antingen 3 eller 5 passagerare.

Bilen får inte framföras med fler vuxna passagerare än vad som är angivet i registreringsbeviset. I detaljer om registreringen hos Transportstyrelsen står dock att bilen har 2+3+2 alternativt 2+2+2 säten.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ssagerare/
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... -1998-1276

Däck
Däckdimensionerna enligt manual skall vara följande:

20" - Continental
Front: P265/45R20
Rear: P275/45R20
20" - Michelin
Front: P255/45R20
Rear: P275/45R20
22" - Goodyear or Pirelli
Front: P265/35R22
Rear: P285/35R22

Bland de registrerade bilarna finns det dock flera olika dimensioner registrerade. T.ex. för bakhjulen på 22" finns det bilar med 285/35/R22 106W, 265/35/R22 106W.

Vet inte hur mycket detta kommer att spela roll dock. Från Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6:
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med
en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning
att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser
samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga
stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller
dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser
samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
http://www.disab.nu/wp-content/uploads/ ... 006_43.pdf
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... personbil/
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_US.pdf
Effekt
Motoreffekten på Model X ute i Europa är på mindre än 80kW vilket den även var på Model S från början. Nu anges dock motoreffekten på Model X P90DL/P90D till 772hk dvs ca 576 kW. Anledningen till den lägre effekten är att det skall anges snitteffekt som kan ges under en längre tidrymd vad jag fattar det som. Denna siffra påverkar nog försäkringspremier en hel del.

Släpvagnsvikt
Tidigt registrerade bilar hade olika vikt på max släpvagnsvikt beroende av vilka hjul man valt att köpa till bilen. Detta betyder att bilar med 22"-fälgar fick lägre maxvikt än vad bilen klarar av. Detta är nu ändrat så alla bilar registreras med korrekt max släpvagnsvikt.

Till saken hör att många om inte alla dessa uppgifter ges av det EG-typgodkännande som Model X har för hela EU plus lite till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av dstr »

http://www.hagabil.se/dack_regler.asp
Ändring av fälg/däckdimension på personbilar med EG-helfordonsgodkännande.

Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts.
Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare.
Andra ändringar kräver registreringsbesiktning.
Godkända däck- och fälgdimensioner se fordonets registreringsbevis.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Hok »

Vad jag har hört, har ingen länk nu, så gäller Transportstyrelsens regler enligt Svenssons länkar i Sverige. Men de kan vara lite kinkiga utomlands, t.ex. i Tyskland, med vilka dimensioner som är godkända på en bil med helfordonsgodkännande.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
http://www.hagabil.se/dack_regler.asp
Ändring av fälg/däckdimension på personbilar med EG-helfordonsgodkännande.

Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts.
Vinterdäck får dock tills vidare vara smalare.
Andra ändringar kräver registreringsbesiktning.
Godkända däck- och fälgdimensioner se fordonets registreringsbevis.
Det där verkar vara regler för tidigt 90-tal, dels med tanke på ASP-sida och dels med hänvisning till 92/23/EEG och VVFS 1994:5.

http://teknikensvarld.se/far-jag-byta-d ... on-118989/
När bilar började helbilsgodkännas för hela EU, för Sveriges del i mitten av 1990-talet, så ansåg framför allt bilfabrikanterna att man endast skulle få använda originaldimensioner, alltså de som står i registreringsbeviset, och originalfälgar. Men sedan 2006 har reglerna i Sverige lättats och är numera så här:
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Det är ordagrant från Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av dstr »

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av matbl »

Angående effekten så säger typgodkännandet 79 kW för icke-P och 90 för P om jag tolkat och minns rätt.
Jag skulle vara väldigt arg på Tesla sverige om de gjort fel på min bil. För ja, det lär ju påverka försäkringspremierna ordentligt.
Nu gjorde de rätt när jag fick min S85 i juli 2014. Vet inte varför de slutat göra rätt senare...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av matbl »

Typgodkännandet går med lite krångel att gräva fram här:
https://opendata.rdw.nl
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Heiko »

Har själv råkat ut för detta med blev jag beställt.
Enligt Transportstyrelsen så är det en 90D men i beställningen jag gjort är det en 75D.

I detta fall har Tesla gjort fel och måste skicka in ett nytt dokument som bekräfta vilken antal det är gällande kw.

Väldigt störigt när man vill försäkra en bil där man fått priser upp till 55000kr per år.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mjwahl »

Heiko skrev:
Har själv råkat ut för detta med blev jag beställt.
Enligt Transportstyrelsen så är det en 90D men i beställningen jag gjort är det en 75D.

I detta fall har Tesla gjort fel och måste skicka in ett nytt dokument som bekräfta vilken antal det är gällande kw.

Väldigt störigt när man vill försäkra en bil där man fått priser upp till 55000kr per år.
55000! Är du seriös?! En p85d kostar 6500 kr per år på protector om man bor i villa och inte är yrkeskriminell.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bullen »

Och om man är det då?
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mjwahl »

bullen skrev:
Och om man är det då?
Inte fan vet jag, fråga någon på KRIS eller nåt.

fast det är klart - kriminella kör oftast andras bilar olovligt eller möjligtvis HD- så det här med försäkring är förmodligen ett ickeproblem för rövare, gatuboxare och dylika.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Heiko »

mjwahl skrev:
Heiko skrev:
Har själv råkat ut för detta med blev jag beställt.
Enligt Transportstyrelsen så är det en 90D men i beställningen jag gjort är det en 75D.

I detta fall har Tesla gjort fel och måste skicka in ett nytt dokument som bekräfta vilken antal det är gällande kw.

Väldigt störigt när man vill försäkra en bil där man fått priser upp till 55000kr per år.
55000! Är du seriös?! En p85d kostar 6500 kr per år på protector om man bor i villa och inte är yrkeskriminell.
Fick priset av Trygg-Hansa och enbart för att de räknade på att bilen har 386kw som inte stämmer.
Länsförsäkringar var dem billigaste för de tittar enbart på modellen och då i detta fall Model S och fick ett pris kring 7200kr.
Protector som Tesla rekommenderar har precis höjt från 6500 till drygt 8600 första året och år två ca 11000kr.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av danni »

Det är så jävla random vad man får för försäkringspriser. Jag fick 9000 kr om året av TryggHansa och min bil är reggad med 386 kW. Men jag fick upp till 50000 kr om året av andra bolag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Heiko »

danni skrev:
Det är så jävla random vad man får för försäkringspriser. Jag fick 9000 kr om året av TryggHansa och min bil är reggad med 386 kW. Men jag fick upp till 50000 kr om året av andra bolag.
Trist att försäkringsbolagen hantera detta så dåligt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Monark1954 »

Registrerad effekt.
Om nu det är fel att skriva in maxeffekt så påverkar det försäkringspremien som redan påpekats i denna tråd och i separat försäkringstråd.

I Eu direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapilter 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.

Noterar att min Nissan Leaf har 80 kW i registreringsbeviset och i reklamen anger Nissan max effekt 80 kW. Ingen definition på maximal effekt på hemsidan.
En modell S från 2013, AFD079, har motoreffekt 94 hk. Men 2016 har för modell S, AKH122, motoreffekten ökat till 525 hk.

Ramlade över en Holländsk sida över 42 st registrerade Modell X, alla har samma EU typgodkännande nummer som de svenska bilarna men effekten är 79 kW
https://voertuig.net/typegoedkeuringsnu ... el/model+x

Med samma typgodkännande i Sverige blir motoreffekten 525 hk.

Det är väl kul med många hästkrafter men kalkylprogrammet hos försäkringsbolag slår i taket om de inte har en special försäkring för TESLA.

Valet för elbilsföretagen är säljer man mer bilar på att registreringsbeviset visar många hästkrafter eller faller fler ifrån för ägandekostnaden höjs?

Jag vet inte vad som är rätt eller fel sätt att ange motoreffekt men om 79 hk är rätt i registreringsbeviset så har vi fler försäkringsbolag att välja mellan även om det är samma bil vi pratar om. I broschyrer och reklam kan man fortfarande skriva 525 eller 772 hk och fantastiska acc. prestanda, även om definierade data i registreringsbeviset är 79 hk.

PS. I Holland finns det 42 modell X med plats för 7 eller 6 personer. Inget annat antal. Detta på samma EU typgodkännandeintyg som i Sverige. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av matbl »

Bra sammanfattat.

Tibor, om du läser detta, kanske dags för en nyhetsartikel med kommentar från TM sverige varför de gör på detta viset?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Monark1954 »

Kontrollera era registreringsbevis så fort ni får veta bilens registreringsnummer eller söker via VIN när bilen går från Tillburg. Se tråden hur lång tid tar skeppningen.

De modell X som registerats från ca 31/8 och framåt har fler fortfarande orimliga data.
Om vi utgår från att 5 sitsiga inte levererats finns det några med 4 passagerare men fler har 5 eller 6 passagerare, en förbättring.
Fel fälg i något fall, samma bredd fram som bak.
Fel släpvagnsvikt även för 20" hjul eller att alla släpviktsdata inte är ifyllda.

Vi har inget reg. nummer än men har i dag skrivit till min DS och frågat om jag kan förvänta mej rätt antal passagerare i registreringsbeviset så jag slipper ligga på om en ändring.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Alla Model X med 3 passagerare i regbeviset är felregistrerade 6-sitsiga Model X.
Alla Model X med 4 passagerare i regbeviset är felregistrerade 7-sitsiga Model X.
Alla Model X med 5 passagerare i regbeviset är korrekt registrerade 6-sitsiga Model X.
Alla Model X med 6 passagerare i regbeviset är korrekt registrerade 7-sitsiga Model X.

Är det så att man endast har t.ex. 3 eller 4 passagerare i registreringsbeviset så får inte fler än 3 eller 4 vuxna+förare färdas i bilen. Huruvida barn får fylla övriga säten beror på om dessa uppfyller kraven för detta vilket de bör göra men vet inte om det kanske krävs särskild dokumentation som specificerar vilka säten och intyg att dessa uppfyller kraven. Detta kanske inte finns eftersom det i EG-intyget inte finns några särskilda barnsäten eller intyg för särskilda barnsäten.

Felaktig motoreffekt kan påverka försäkringspremierna med en faktor 10. Som det ser ut så har samtliga Model X och de flesta Model S felaktig motoreffekt. Bara att kolla på övriga europeiska bilar av samma variant så ser man korrekt effekt på dessa.

Felaktig däckdimension spelar troligen inte särskilt stor roll. Samtliga orginaldimensioner kan anges i övriga upplysningar av tillverkaren så där bör inte vara något större bekymmer men man bör nog kolla att man får rätt dimension vid leverans så att det inte är fel där också.

Felaktig max släpvagnsvikt angavs på samtliga 22" och kanske en del 20" av de första levererade bilarna. Detta bör vara korrekt på alla bilar numera men bör dubbelkollas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av matbl »

Men VARFÖR?
Har ni som frågat fått några förklaringar?
Det är ju sån otrolig inkompetens. Får mig att fundera över om det verklugen ska bli en till Tesla när lrasingen på nyvarande S85 går ut om 10 mån. Annars låg en X bra till.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Men VARFÖR?
Har ni som frågat fått några förklaringar?
Det är ju sån otrolig inkompetens. Får mig att fundera över om det verklugen ska bli en till Tesla när lrasingen på nyvarande S85 går ut om 10 mån. Annars låg en X bra till.
Min hypotes är att det är två olika personer (eller lite fler) som sköter registreringarna centralt. Den som registrerar fel antal passagerare tänker nog på Model S 5+2 där det är korrekt med 4 passagerare för de 7 sittplatserna som är i den. Två är ju bara för barn. Så är inte fallet för Model X dock men detta är min hypotes i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bylund »

Och att det är coolare att ange höga effektsiffror än normen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Och att det är coolare att ange höga effektsiffror än normen?
Det plus att en del köpare kanske klagat vid köp att det är för lite... Motoreffekten var korrekt på Model S i början men fel där också nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av LarsL »

Det är ju baksidan av att vara ett uppstartsföretag utan fasta rutiner. Frågan om det ens är en funktion/person som sköter registreringarna eller om det fördelas vid morgon fikan.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Teslanorr »

Kanske nån som är insatt i detta kan dubbelkolla vilka registreringsfel det är på denna MX, YDJ754? Som framgår av VIN så är den en 6 sitsig och det står den är typgodkänd för 5 passagerare, vilket ju verkar stämma som sagt...Men det där med motoreffekt verkar ju vara mest tokigt...Men däcken vet jag inte...skall precis beställa vinterdäck till den...och måste ju vara rätt...Hade hoppats det iom jag köper dom av TM.
Skriv svar