Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CO2FREE
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 mar 2016 23:58

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av CO2FREE »

Ja detta är sannerligen mycket intressant!

Det finns faktiskt en ytterligare parameter som man skulle kunna ta upp och det är konkurrensförutsättningarna för försäkringsbranchen.
Något för myndigheten Konkurrensverket att titta på :-)

Som det är idag är Protector upphandlad av Tesla för vagnskadegarantin. En sannolikt lönsam business för dem.
Då TS registrerar märkliga uppgifter i systemen skapar det en situation som gör att flera försäkringsbolag inte vill/prisar ut sig från att försäkra bilarna. Protector som dock är "husleverantören" till Tesla har bättre koll på bilarna än de "systemschabloner" som räknar ut premien baserat på vad som finns angivet i bilregistret.

Det medför att det (med några få undnatag) bara finns Protector som kan ta dessa bilar med det nya sättet att ange effekterna.
Detta innebär att TS i och med sitt sätt att agera har skapat ett konkurrenshinder som nu kostar bilägarna orimligt stora pengar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

CO2FREE skrev:
Ja detta är sannerligen mycket intressant!

Det finns faktiskt en ytterligare parameter som man skulle kunna ta upp och det är konkurrensförutsättningarna för försäkringsbranchen.
Något för myndigheten Konkurrensverket att titta på :-)

Som det är idag är Protector upphandlad av Tesla för vagnskadegarantin. En sannolikt lönsam business för dem.
Då TS registrerar märkliga uppgifter i systemen skapar det en situation som gör att flera försäkringsbolag inte vill/prisar ut sig från att försäkra bilarna. Protector som dock är "husleverantören" till Tesla har bättre koll på bilarna än de "systemschabloner" som räknar ut premien baserat på vad som finns angivet i bilregistret.

Det medför att det (med några få undnatag) bara finns Protector som kan ta dessa bilar med det nya sättet att ange effekterna.
Detta innebär att TS i och med sitt sätt att agera har skapat ett konkurrenshinder som nu kostar bilägarna orimligt stora pengar...
Bra idé, varför inte lixom? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Angående effektangivelserna i våra besiktningsinstrument
Mätförfarandet finns i följande EU-dokument:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 06:326:TOC

5.3 Beskrivning av provningar för mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner

Den elektriska transmissionen skall utrustas i enlighet med bilaga 6 (ska nog vara bilaga 2) till dessa föreskrifter. Den elektriska transmissionen skall matas från en likspänd spänningskälla med ett maximalt spänningsfall om 5 % beroende på tid och strömstyrka (perioder på mindre än 10 sekunder ej medräknade). Matningsspänning under provningen skall anges av fordonets tillverkare.
Anmärkning: Om batteriet begränsar den största effekten under 30 minuter, kan största effekt under 30 minuter för ett elektriskt fordon vara mindre än den största effekten under 30 minuter för fordonets transmission enligt denna provning.
"I bilaga 2 framgår att transmissionen består av motor (motorer), effektregulator och kylsystem. Det är hela denna enhet som ska testas, där effektregulatorn har olika egenskaper för de olika Tesla-modellerna.
Vidare ska matningsspänningen hållas konstant under 30 minuter, detta för att batterikapaciteten inte ska begränsa hur mycket effekt man kan ta ut under 30 minuter. Det är värmeutvecklingen i motor och effektregulator som ska vara begränsande."

5.3.1 Bestämning av nettoeffekt
5.3.1.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst två timmar.
5.3.1.2 Provningen av nettoeffekt skall utgöras av en körning där effektregulatorn ställs in på full effekt.
5.3.1.3 Alldeles innan provningen inleds skall motorn köras på provbänken i tre minuter så att den avger en effekt på 80 % av maximal effekt vid det varvtal som tillverkaren rekommenderar.
5.3.1.4 Mätningar skall göras vid ett tillräckligt antal varvtal så att effektkurvan mellan noll och maximalt varvtal enligt tillverkarens rekommendationer kan bestämmas korrekt. Hela provningen skall vara avklarad inom 5 minuter.
"Denna mätning görs för att man ska plotta en effektkurva (till provbänken avgiven effekt) för att bestämma vilket varvtal som ska gälla för ”test under 30 min”. Plottningen ska ske snabbt för att undvika uppvärmning."

5.3.2 Bestämning av största effekt under 30 minuter

5.3.2.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst fyra timmar.
5.3.2.2 Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter. Varvtalet skall ligga inom ett varvtalsintervall där nettoeffekten är större än den maximala effekt som uppmätts enligt punkt 5.3.1. (Denna mening begriper inte jag). Detta varvtal skall rekommenderas av tillverkaren.
5.3.2.3 Varvtal och effekt skall registreras. Effekten skall befinna sig inom ett intervall av ± 5 % av effekten när provningen inleddes. Största effekt under 30 minuter är medelvärdet av effekten under perioden på 30 minuter.

"Den elektriska transmissionen skall köras vid den största effekt där den kan ligga inom +/- 5%, under hela provet som tar 30 minuter. Först då ska elektroniken strypa effekten på grund av värmeutveckling.
Eller med andra ord:
Vilken är högsta möjliga konstanta effekt som du kan mata in i motorn under 30 minuter utan att effektbegränsningen (prickade gula markeringen) sätter in?

Studera TeslaBjörns YouTube-filmer där han kör i 200 km/h konstant fart på autobahn. Efter 30 minuter sätter effektbegränsningen in. Man ser att energiförbrukningen indikerar att han legat på omkring 120 kW inmatad effekt i motorerna. Den effekt som matas till testbänken är självklart lägre.

Allt tyder på att det är värdet under 30 minuter, ca 79 kW, som utnyttjas i andra EU-länder. Varför ska man annars mäta på detta omständliga sätt?

DET ÄR TESLAS SKYLDIGHET att hålla reda på lagar och förordningar och LÄMNA RIKTIGA UPPGIFTER TILL Transportstyrelsen (och Transportstyrelsens skyldighet att begripa vad man efterfrågar).

Nu måste vi allihop ligga på Tesla så att detta rättas snarast.
Eftersom inte Teslaägare i andra EU-länder tycks drabbas så ligger inte felet hos Tesla centralt, utan hos en anställd hos Tesla Sverige, kanske administratör, som inte begripit vilken förordning som gäller, och hos Transportstyrelsen som inte begriper att man för elbilar ska efterfråga 30-minutersvärdet, inte maximal nettoeffekt som vid förbränningsmotorer. Varför skulle EU utarbeta denna komplicerade mätmetod för maximal medeleffekt under 30 minuter, om den inte används.

Jag är SKITFÖRBANNAD som alla ni övriga. Mitt registreringsbevis säger 386.0 EG, alltså 386 kW med referens till ett EG-dokument (det kanske Transportstyrelsen kan upplysa om. Där kanske står hur effekten ska anges för elbilar?).
Jag har en S70D vars effektreglerare maximalt kan lämna 245 kW, men bara 79 kW kontinuerligt under 30 minuter. Och så hävdar försäkringsbolaget att jag har en bil med 386 kW motorstyrka.

Det blev långt men jag måste skriva av mig.
/Per
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
Angående effektangivelserna i våra besiktningsinstrument
Mätförfarandet finns i följande EU-dokument:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 06:326:TOC

5.3 Beskrivning av provningar för mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner

Den elektriska transmissionen skall utrustas i enlighet med bilaga 6 (ska nog vara bilaga 2) till dessa föreskrifter. Den elektriska transmissionen skall matas från en likspänd spänningskälla med ett maximalt spänningsfall om 5 % beroende på tid och strömstyrka (perioder på mindre än 10 sekunder ej medräknade). Matningsspänning under provningen skall anges av fordonets tillverkare.
Anmärkning: Om batteriet begränsar den största effekten under 30 minuter, kan största effekt under 30 minuter för ett elektriskt fordon vara mindre än den största effekten under 30 minuter för fordonets transmission enligt denna provning.
"I bilaga 2 framgår att transmissionen består av motor (motorer), effektregulator och kylsystem. Det är hela denna enhet som ska testas, där effektregulatorn har olika egenskaper för de olika Tesla-modellerna.
Vidare ska matningsspänningen hållas konstant under 30 minuter, detta för att batterikapaciteten inte ska begränsa hur mycket effekt man kan ta ut under 30 minuter. Det är värmeutvecklingen i motor och effektregulator som ska vara begränsande."

5.3.1 Bestämning av nettoeffekt
5.3.1.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst två timmar.
5.3.1.2 Provningen av nettoeffekt skall utgöras av en körning där effektregulatorn ställs in på full effekt.
5.3.1.3 Alldeles innan provningen inleds skall motorn köras på provbänken i tre minuter så att den avger en effekt på 80 % av maximal effekt vid det varvtal som tillverkaren rekommenderar.
5.3.1.4 Mätningar skall göras vid ett tillräckligt antal varvtal så att effektkurvan mellan noll och maximalt varvtal enligt tillverkarens rekommendationer kan bestämmas korrekt. Hela provningen skall vara avklarad inom 5 minuter.
"Denna mätning görs för att man ska plotta en effektkurva (till provbänken avgiven effekt) för att bestämma vilket varvtal som ska gälla för ”test under 30 min”. Plottningen ska ske snabbt för att undvika uppvärmning."

5.3.2 Bestämning av största effekt under 30 minuter

5.3.2.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst fyra timmar.
5.3.2.2 Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter. Varvtalet skall ligga inom ett varvtalsintervall där nettoeffekten är större än den maximala effekt som uppmätts enligt punkt 5.3.1. (Denna mening begriper inte jag). Detta varvtal skall rekommenderas av tillverkaren.
5.3.2.3 Varvtal och effekt skall registreras. Effekten skall befinna sig inom ett intervall av ± 5 % av effekten när provningen inleddes. Största effekt under 30 minuter är medelvärdet av effekten under perioden på 30 minuter.

"Den elektriska transmissionen skall köras vid den största effekt där den kan ligga inom +/- 5%, under hela provet som tar 30 minuter. Först då ska elektroniken strypa effekten på grund av värmeutveckling.
Eller med andra ord:
Vilken är högsta möjliga konstanta effekt som du kan mata in i motorn under 30 minuter utan att effektbegränsningen (prickade gula markeringen) sätter in?

Studera TeslaBjörns YouTube-filmer där han kör i 200 km/h konstant fart på autobahn. Efter 30 minuter sätter effektbegränsningen in. Man ser att energiförbrukningen indikerar att han legat på omkring 120 kW inmatad effekt i motorerna. Den effekt som matas till testbänken är självklart lägre.

Allt tyder på att det är värdet under 30 minuter, ca 79 kW, som utnyttjas i andra EU-länder. Varför ska man annars mäta på detta omständliga sätt?

DET ÄR TESLAS SKYLDIGHET att hålla reda på lagar och förordningar och LÄMNA RIKTIGA UPPGIFTER TILL Transportstyrelsen (och Transportstyrelsens skyldighet att begripa vad man efterfrågar).

Nu måste vi allihop ligga på Tesla så att detta rättas snarast.
Eftersom inte Teslaägare i andra EU-länder tycks drabbas så ligger inte felet hos Tesla centralt, utan hos en anställd hos Tesla Sverige, kanske administratör, som inte begripit vilken förordning som gäller, och hos Transportstyrelsen som inte begriper att man för elbilar ska efterfråga 30-minutersvärdet, inte maximal nettoeffekt som vid förbränningsmotorer. Varför skulle EU utarbeta denna komplicerade mätmetod för maximal medeleffekt under 30 minuter, om den inte används.

Jag är SKITFÖRBANNAD som alla ni övriga. Mitt registreringsbevis säger 386.0 EG, alltså 386 kW med referens till ett EG-dokument (det kanske Transportstyrelsen kan upplysa om. Där kanske står hur effekten ska anges för elbilar?).
Jag har en S70D vars effektreglerare maximalt kan lämna 245 kW, men bara 79 kW kontinuerligt under 30 minuter. Och så hävdar försäkringsbolaget att jag har en bil med 386 kW motorstyrka.

Det blev långt men jag måste skriva av mig.
/Per
Nu lämnar Tesla korrekta uppgifter till Transportstyrelsen men Transportstyrelsen väljer ändå att summera effekterna för de bägge elmotorerna istället. Det är alltså inte Tesla som man ska ligga på utan Transportstyrelsen. Själv har jag 772 hk i regbeviset... Tror dock att försäkringsbolagen kan få fram alla uppgifter från registreringen och därmed få se korrekta uppgifterna från Tesla. Det borde alltså även ligga på ditt försäkringsbolag. Transportstyrelsen verkar agera subjektivt dessutom eftersom det endast är Tesla som särbehandlas när det gäller att slå samman effekten på samtliga motorer. Finns lite uppgifter i denna tråd som pekar på att de tycker synd om andra premiummärken om det bara skulle stå t.ex. 90 kW som det faktiskt gör för en del tidiga Tesla Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Anders77 »

Lång tråd. Skulle någon begåvad själ kunna skriva in vad de olika modellerna/batterierna skall ha för effekt?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
per skrev:
Angående effektangivelserna i våra besiktningsinstrument
Mätförfarandet finns i följande EU-dokument:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 06:326:TOC

5.3 Beskrivning av provningar för mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner

Den elektriska transmissionen skall utrustas i enlighet med bilaga 6 (ska nog vara bilaga 2) till dessa föreskrifter. Den elektriska transmissionen skall matas från en likspänd spänningskälla med ett maximalt spänningsfall om 5 % beroende på tid och strömstyrka (perioder på mindre än 10 sekunder ej medräknade). Matningsspänning under provningen skall anges av fordonets tillverkare.
Anmärkning: Om batteriet begränsar den största effekten under 30 minuter, kan största effekt under 30 minuter för ett elektriskt fordon vara mindre än den största effekten under 30 minuter för fordonets transmission enligt denna provning.
"I bilaga 2 framgår att transmissionen består av motor (motorer), effektregulator och kylsystem. Det är hela denna enhet som ska testas, där effektregulatorn har olika egenskaper för de olika Tesla-modellerna.
Vidare ska matningsspänningen hållas konstant under 30 minuter, detta för att batterikapaciteten inte ska begränsa hur mycket effekt man kan ta ut under 30 minuter. Det är värmeutvecklingen i motor och effektregulator som ska vara begränsande."

5.3.1 Bestämning av nettoeffekt
5.3.1.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst två timmar.
5.3.1.2 Provningen av nettoeffekt skall utgöras av en körning där effektregulatorn ställs in på full effekt.
5.3.1.3 Alldeles innan provningen inleds skall motorn köras på provbänken i tre minuter så att den avger en effekt på 80 % av maximal effekt vid det varvtal som tillverkaren rekommenderar.
5.3.1.4 Mätningar skall göras vid ett tillräckligt antal varvtal så att effektkurvan mellan noll och maximalt varvtal enligt tillverkarens rekommendationer kan bestämmas korrekt. Hela provningen skall vara avklarad inom 5 minuter.
"Denna mätning görs för att man ska plotta en effektkurva (till provbänken avgiven effekt) för att bestämma vilket varvtal som ska gälla för ”test under 30 min”. Plottningen ska ske snabbt för att undvika uppvärmning."

5.3.2 Bestämning av största effekt under 30 minuter

5.3.2.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst fyra timmar.
5.3.2.2 Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter. Varvtalet skall ligga inom ett varvtalsintervall där nettoeffekten är större än den maximala effekt som uppmätts enligt punkt 5.3.1. (Denna mening begriper inte jag). Detta varvtal skall rekommenderas av tillverkaren.
5.3.2.3 Varvtal och effekt skall registreras. Effekten skall befinna sig inom ett intervall av ± 5 % av effekten när provningen inleddes. Största effekt under 30 minuter är medelvärdet av effekten under perioden på 30 minuter.

"Den elektriska transmissionen skall köras vid den största effekt där den kan ligga inom +/- 5%, under hela provet som tar 30 minuter. Först då ska elektroniken strypa effekten på grund av värmeutveckling.
Eller med andra ord:
Vilken är högsta möjliga konstanta effekt som du kan mata in i motorn under 30 minuter utan att effektbegränsningen (prickade gula markeringen) sätter in?

Studera TeslaBjörns YouTube-filmer där han kör i 200 km/h konstant fart på autobahn. Efter 30 minuter sätter effektbegränsningen in. Man ser att energiförbrukningen indikerar att han legat på omkring 120 kW inmatad effekt i motorerna. Den effekt som matas till testbänken är självklart lägre.

Allt tyder på att det är värdet under 30 minuter, ca 79 kW, som utnyttjas i andra EU-länder. Varför ska man annars mäta på detta omständliga sätt?

DET ÄR TESLAS SKYLDIGHET att hålla reda på lagar och förordningar och LÄMNA RIKTIGA UPPGIFTER TILL Transportstyrelsen (och Transportstyrelsens skyldighet att begripa vad man efterfrågar).

Nu måste vi allihop ligga på Tesla så att detta rättas snarast.
Eftersom inte Teslaägare i andra EU-länder tycks drabbas så ligger inte felet hos Tesla centralt, utan hos en anställd hos Tesla Sverige, kanske administratör, som inte begripit vilken förordning som gäller, och hos Transportstyrelsen som inte begriper att man för elbilar ska efterfråga 30-minutersvärdet, inte maximal nettoeffekt som vid förbränningsmotorer. Varför skulle EU utarbeta denna komplicerade mätmetod för maximal medeleffekt under 30 minuter, om den inte används.

Jag är SKITFÖRBANNAD som alla ni övriga. Mitt registreringsbevis säger 386.0 EG, alltså 386 kW med referens till ett EG-dokument (det kanske Transportstyrelsen kan upplysa om. Där kanske står hur effekten ska anges för elbilar?).
Jag har en S70D vars effektreglerare maximalt kan lämna 245 kW, men bara 79 kW kontinuerligt under 30 minuter. Och så hävdar försäkringsbolaget att jag har en bil med 386 kW motorstyrka.

Det blev långt men jag måste skriva av mig.
/Per
Nu lämnar Tesla korrekta uppgifter till Transportstyrelsen men Transportstyrelsen väljer ändå att summera effekterna för de bägge elmotorerna istället. Det är alltså inte Tesla som man ska ligga på utan Transportstyrelsen. Själv har jag 772 hk i regbeviset... Tror dock att försäkringsbolagen kan få fram alla uppgifter från registreringen och därmed få se korrekta uppgifterna från Tesla. Det borde alltså även ligga på ditt försäkringsbolag. Transportstyrelsen verkar agera subjektivt dessutom eftersom det endast är Tesla som särbehandlas när det gäller att slå samman effekten på samtliga motorer. Finns lite uppgifter i denna tråd som pekar på att de tycker synd om andra premiummärken om det bara skulle stå t.ex. 90 kW som det faktiskt gör för en del tidiga Tesla Model S.
Är det inte 772 hk som du har?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

Min gamla P85 2014 - 69kW
Min nya 90D - 386kW

Roligt med tanke på hur mycket slöare den nya bilen är jämfört med den gamla. Den borde ju vara 7 gånger så snabb, typ.
Tack och lov har försäkringen inte fått totalfnatt som för många andra här. Jag betalar "bara" dubbelt så mycket som tidigare, dvs ungefär samma belopp för halvförsäkring som jag betalade i helförsäkring för gamla bilen, 7000kr/år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Tars skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte 772 hk som du har?
I regbeviset ja men inte i verklig effekt. Nedan är uppgifterna från Tesla som ligger till grund för Transportstyrelsens registrering. Tesla har ingen uppgift om 772 hk eller 568 kW. De har dock uppgift om 193kW fram och 375 kW bak som max nettoeffekt som av en "slump" blir 568 kW (772 hk) efter att Transportstyrelsen har "tolkat" uppgifterna. Tesla skickar även in max under 30 minuter vilket är 79 kW fram och 90 kW bak. Detta är alltså maximum vad _elmotorerna_ klarar av, inte vad systemet klarar av som max för detta är mindre och påverkas av batteri med mera.
Reguppgifter.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Tars »

Svenssons skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Är det inte 772 hk som du har?
I regbeviset ja men inte i verklig effekt. Nedan är uppgifterna från Tesla som ligger till grund för Transportstyrelsens registrering. Tesla har ingen uppgift om 772 hk eller 568 kW. De har dock uppgift om 193kW fram och 375 kW bak som max nettoeffekt som av en "slump" blir 568 kW (772 hk) efter att Transportstyrelsen har "tolkat" uppgifterna. Tesla skickar även in max under 30 minuter vilket är 79 kW fram och 90 kW bak. Detta är alltså maximum vad _elmotorerna_ klarar av, inte vad systemet klarar av som max för detta är mindre och påverkas av batteri med mera.
Reguppgifter.png
Ok! Då är jag med. Undrar hur det går för Jocke73 med ändringen till Transportstyrelsen.
Känns som om jag också ska ligga på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Underlaget från Tesla ser helt OK ut. Problemet ligger hos Transportstyrelsen.

I mitt registreringsbevis för S70D står ”P.2 Maximal nettoeffekt, kW 386.0 EG”.
Bokstäverna EG efter effekten innebär att man hänvisar till någon EU/EG-förordning som fastställer hur effekten ska mätas/presenteras.
Alla förordningar/direktiv inom EU och EG är till för att det inte skall finnas minsta tvivel om hur en parameter ska presenteras. Effektsiffran ska vara identisk för alla S70D inom hela EG-området, men så tycks inte vara fallet. Detta måste Transportstyrelsen kunna besvara.
/Per
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
Underlaget från Tesla ser helt OK ut. Problemet ligger hos Transportstyrelsen.

I mitt registreringsbevis för S70D står ”P.2 Maximal nettoeffekt, kW 386.0 EG”.
Bokstäverna EG efter effekten innebär att man hänvisar till någon EU/EG-förordning som fastställer hur effekten ska mätas/presenteras.
Alla förordningar/direktiv inom EU och EG är till för att det inte skall finnas minsta tvivel om hur en parameter ska presenteras. Effektsiffran ska vara identisk för alla S70D inom hela EG-området, men så tycks inte vara fallet. Detta måste Transportstyrelsen kunna besvara.
/Per
Citerar tidigare inlägg i tråden som indikerar hur Transportstyrelsen ställer sig:
peterlauri skrev:
Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).

Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga? :)
peterlauri skrev:
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!

Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.

Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?

Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt.
Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.

Med vänliga hälsningar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Studerar man Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner så används begreppet nettoeffekt för förbränningsmotorer medan man använder största effekt under 30 minuter för elektriska likspänningstransmissioner.

En förbränningsmotor klarar att ligga med max gaspådrag under lång tid. Den har ett effektivt kylsystem.
En elektrisk motor kan avge mycket hög nettoeffekt under ytterst kort tid, därefter måste effekten minskas på grund av uppvärmning. Se punkt 5.3.1.4: Hela provningen ska vara avklarad inom 5 minuter. Detta kan liknas vid en förbränningsmotor där kylaren börjar koka efter 5 minuter.
För att få en mer realistisk effektangivelse för elektriska motorer så har föreskrift nr 85 tagits fram där man bestämmer största effekt under 30 minuter.

Föreskrift nr 85 har tillkommit för att man ska få jämförbara värden mellan fordon med förbränningsmotor respektive eldrivna fordon.


Om jag köper den enklaste Porsche Panamera i jämförbar prisklass med motor på 243 kW och ligger och pressar den runt Nürburgring i maxfart så börjar inte kylaren koka efter halva varvet, men det är precis det som händer med Tesla. Effekten reduceras för att skydda komponenterna från överhettning. Det är inga problem att bygga effektiva kylsystem för förbränningsmotorer, men med elmotorer är det problem.

En Porsche Panamera på 243 kW är inte likvärdig med min S70D som bara kan lämna 245 kW under någon eller några minuter. Sedan är det en annan sak att jag själv klarar mig med dessa minuter med mitt sätt att köra bil.

Olika effektangivelser i Norge, Finland och Sverige!!! Det är precis för att undvika sådant som vi har EU/EG.
S70D -15
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Åren runt 1970 ägde jag en Porsche 356C, 75 hk och 1300 kg. Det var inga problem att åka i 190 km/h på tyska autobahn. Och accelerationen var fantastisk. Motorn, fyra cylindrar, var försedd med två dubbelförgasare med enorma insprutningspumpar, en för varje cylinder. Pumparna tryckte in bränsle/luft-blandningen i cylindrarna och var en enkel form av ”turbo”. Detta var en bil med motor och vikt som en Volvo, men helt andra accelerationsegenskaper. Detta framgick inte av siffrorna ”75 hk och 1300 kg”.

Tesla P100D är en bil med motor på 75 kW/100 hk, men med accelerationsegenskaper som gör att den klarar 0 – 100 km/h på 2,7 sekunder.

Jag vill hellre ha 75 kW i registreringsbeviset och en rimlig försäkringskostnad, än 386 kW (dessutom kan effektregulatorn inte leverera mer än maximalt 245 kW).

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Många bra inlägg i denna tråd, särskilt de senaste dagarna. Hittar inget sätt att klicka "gilla", men vill framföra att jag verkligen uppskattar ert engagemang, ni som uppenbarligen fattar det tekniska här! Jag tolkar det som att Transportstyrelsen redan borde känna det svårt att försvara sin nuvarande ståndpunkt. Hur får man dem att ändra sig officiellt? Namninsamling eller mejlbombning är nog ingen bra idé. Det handlar ju inte om åsikter och politik, utan om teknik -- som förstås inte är förhandlingsbar -- och EU-regler som tack vare era inlägg nu verkar väldigt enkla och som det bara gäller att följa. Transportstyrelsen behöver inte ens känna någon prestigeförlust eller ha en massa möten om saken, bara korrigera sina rutiner. Eller?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av themax »

okjhum skrev:
Jag tolkar det som att Transportstyrelsen redan borde känna det svårt att försvara sin nuvarande ståndpunkt. Hur får man dem att ändra sig officiellt?
Vi har problem med att få tillbaka de självkörande bussarna som Tibor skrev om för ett år sedan till Kista. Transportstyrelsens handläggare godkänner inga fordon utan backspeglar. Var ska vi sätta dem, det finns ju ingen förarplats? ...

Så jag håller med dig. Jag är imponerad över energin att få Transportstyrelsen ändra sig, men jag är rädd att det är ett Sisyfosjobb.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Tars »

Pratade med min DS idag och han bekräftar att det finns felaktigheter och att Tesla själva ligger på transportstyrelsen så gått det går om olika felaktigheter. Ville bara dela med mig lite info.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Jag postade igår ett brev till transportstyrelsen som inleds på följande sätt:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag vill ha ändrad effektuppgift i registreringsbeviset

Jag är ägare till en Tesla Model S 70D, WHW559.
I registreringsbeviset står under Motor och växellåda P.2 Maximal nettoeffekt, kW: 386.0 EG.

Bokstäverna EG tyder på att effekten angivits enligt någon EU/EG-föreskrift, men jag hittar ingen föreskrift som ger stöd för siffran 386 kW. Dessutom kan effektregulatorn i min bil inte leverera mer än 245 kW, varför 386 kW är en fysikalisk omöjlighet.

Allt jag hittar är Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner.
Här används begreppet nettoeffekt för förbränningsmotorer, medan man använder största effekt under 30 minuter för elektriska likspänningstransmissioner.

Denna föreskrift är framtagen av Europas, eller världens främsta experter inom området för att enskilda handläggare inom EU/EG inte själva ska behöva ta ställning till hur effekten ska presenteras för elfordon. Om alla länder inom EG följer föreskrifterna, något som vi är skyldiga att göra, så ska det inte kunna stå 75 kW på ett finskt registreringsbevis och 386 kW på ett svenskt registreringsbevis för exakt samma bilmodell.
-------
Nästa steg blir väl Europadomstolen
/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Heja Per! Du är bäst!
Borde vi alla skicka ett motsvarande brev? Hur hittar jag den rätta siffran för just min MX90D så att jag kan föreslå den och visa varför det är den som gäller?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av nicklasandersson »

Intressant att se svaret på detta sedan Per! Bästa vore om alla uppgifter ändrades per automatik, annars får vi alla skicka motsvarande.

Eller så gör vi det? Så kanske de får upp ögonen för att det är ett reellt problem.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Jocke73 »

Hej,

Jag har precis samma ärende sen i höstas med Transportstyrelsen. Där har jag fått ett inofficiellt besked att föreskrifterna kommer ändras i höst. I och med att jag inte fått detta genom officiella kanaler så är mitt ärende öppet och jag tycker att ALLA som drabbas av denna byråkratins fadäs ska lägga ett ärende likt Per ovan. Uppgifterna hittar ni i COC-dokumentet för er bil och det får ni om ni begär ut det från Transportstyrelsen.

Kruxet är att om/när de ändrar så måste varje bilägare själv begära registerändring. Så det gäller att bevaka detta!

/Jicke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
Det går alltod att testa att be försäkringsbolaget även kolla på CoC och dekorrekta effekterna som Tesla anger. Transportstyrelsen ger jag inte mycket för. Lärt mig att det finns korrupta tjänstemän på den myndigheten...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

peterlauri skrev:
Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.
Det känns konstigt att åberopa enhetlighet enligt regelverket och sedan referera till två grannländer som gör olika. Borde inte Norges sätt vara det enda riktiga, enligt alla regelcitat ovan? Så skippar vi "eller Finland" i brevet.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

okjhum skrev:
per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Exakt effekt för respektive bil kommer i CoC från Tesla. Det är inte alls jobbigt att skriva in denna uppgift för någon tjänsteman. Det är faktiskt svårare att summera två andra uppgifter och skriva in denna felaktiga summa vilket är det som Transportstyrelsen gör idag.

Den korrekta uppgiften finns också i registrerad eftersom hela CoC finns där. Problemet är som sagt var att Transportstyrelsen hittar på en egen regel och summerar andra uppgifter (dock görs detta endast för Tesla, ej andra bilmärken...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar