Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
Underlaget från Tesla ser helt OK ut. Problemet ligger hos Transportstyrelsen.

I mitt registreringsbevis för S70D står ”P.2 Maximal nettoeffekt, kW 386.0 EG”.
Bokstäverna EG efter effekten innebär att man hänvisar till någon EU/EG-förordning som fastställer hur effekten ska mätas/presenteras.
Alla förordningar/direktiv inom EU och EG är till för att det inte skall finnas minsta tvivel om hur en parameter ska presenteras. Effektsiffran ska vara identisk för alla S70D inom hela EG-området, men så tycks inte vara fallet. Detta måste Transportstyrelsen kunna besvara.
/Per
Citerar tidigare inlägg i tråden som indikerar hur Transportstyrelsen ställer sig:
peterlauri skrev:
Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).

Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga? :)
peterlauri skrev:
Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!

Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.

Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?

Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt.
Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.

Med vänliga hälsningar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Studerar man Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner så används begreppet nettoeffekt för förbränningsmotorer medan man använder största effekt under 30 minuter för elektriska likspänningstransmissioner.

En förbränningsmotor klarar att ligga med max gaspådrag under lång tid. Den har ett effektivt kylsystem.
En elektrisk motor kan avge mycket hög nettoeffekt under ytterst kort tid, därefter måste effekten minskas på grund av uppvärmning. Se punkt 5.3.1.4: Hela provningen ska vara avklarad inom 5 minuter. Detta kan liknas vid en förbränningsmotor där kylaren börjar koka efter 5 minuter.
För att få en mer realistisk effektangivelse för elektriska motorer så har föreskrift nr 85 tagits fram där man bestämmer största effekt under 30 minuter.

Föreskrift nr 85 har tillkommit för att man ska få jämförbara värden mellan fordon med förbränningsmotor respektive eldrivna fordon.


Om jag köper den enklaste Porsche Panamera i jämförbar prisklass med motor på 243 kW och ligger och pressar den runt Nürburgring i maxfart så börjar inte kylaren koka efter halva varvet, men det är precis det som händer med Tesla. Effekten reduceras för att skydda komponenterna från överhettning. Det är inga problem att bygga effektiva kylsystem för förbränningsmotorer, men med elmotorer är det problem.

En Porsche Panamera på 243 kW är inte likvärdig med min S70D som bara kan lämna 245 kW under någon eller några minuter. Sedan är det en annan sak att jag själv klarar mig med dessa minuter med mitt sätt att köra bil.

Olika effektangivelser i Norge, Finland och Sverige!!! Det är precis för att undvika sådant som vi har EU/EG.
S70D -15
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Åren runt 1970 ägde jag en Porsche 356C, 75 hk och 1300 kg. Det var inga problem att åka i 190 km/h på tyska autobahn. Och accelerationen var fantastisk. Motorn, fyra cylindrar, var försedd med två dubbelförgasare med enorma insprutningspumpar, en för varje cylinder. Pumparna tryckte in bränsle/luft-blandningen i cylindrarna och var en enkel form av ”turbo”. Detta var en bil med motor och vikt som en Volvo, men helt andra accelerationsegenskaper. Detta framgick inte av siffrorna ”75 hk och 1300 kg”.

Tesla P100D är en bil med motor på 75 kW/100 hk, men med accelerationsegenskaper som gör att den klarar 0 – 100 km/h på 2,7 sekunder.

Jag vill hellre ha 75 kW i registreringsbeviset och en rimlig försäkringskostnad, än 386 kW (dessutom kan effektregulatorn inte leverera mer än maximalt 245 kW).

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Många bra inlägg i denna tråd, särskilt de senaste dagarna. Hittar inget sätt att klicka "gilla", men vill framföra att jag verkligen uppskattar ert engagemang, ni som uppenbarligen fattar det tekniska här! Jag tolkar det som att Transportstyrelsen redan borde känna det svårt att försvara sin nuvarande ståndpunkt. Hur får man dem att ändra sig officiellt? Namninsamling eller mejlbombning är nog ingen bra idé. Det handlar ju inte om åsikter och politik, utan om teknik -- som förstås inte är förhandlingsbar -- och EU-regler som tack vare era inlägg nu verkar väldigt enkla och som det bara gäller att följa. Transportstyrelsen behöver inte ens känna någon prestigeförlust eller ha en massa möten om saken, bara korrigera sina rutiner. Eller?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av themax »

okjhum skrev:
Jag tolkar det som att Transportstyrelsen redan borde känna det svårt att försvara sin nuvarande ståndpunkt. Hur får man dem att ändra sig officiellt?
Vi har problem med att få tillbaka de självkörande bussarna som Tibor skrev om för ett år sedan till Kista. Transportstyrelsens handläggare godkänner inga fordon utan backspeglar. Var ska vi sätta dem, det finns ju ingen förarplats? ...

Så jag håller med dig. Jag är imponerad över energin att få Transportstyrelsen ändra sig, men jag är rädd att det är ett Sisyfosjobb.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Tars »

Pratade med min DS idag och han bekräftar att det finns felaktigheter och att Tesla själva ligger på transportstyrelsen så gått det går om olika felaktigheter. Ville bara dela med mig lite info.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Jag postade igår ett brev till transportstyrelsen som inleds på följande sätt:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag vill ha ändrad effektuppgift i registreringsbeviset

Jag är ägare till en Tesla Model S 70D, WHW559.
I registreringsbeviset står under Motor och växellåda P.2 Maximal nettoeffekt, kW: 386.0 EG.

Bokstäverna EG tyder på att effekten angivits enligt någon EU/EG-föreskrift, men jag hittar ingen föreskrift som ger stöd för siffran 386 kW. Dessutom kan effektregulatorn i min bil inte leverera mer än 245 kW, varför 386 kW är en fysikalisk omöjlighet.

Allt jag hittar är Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner.
Här används begreppet nettoeffekt för förbränningsmotorer, medan man använder största effekt under 30 minuter för elektriska likspänningstransmissioner.

Denna föreskrift är framtagen av Europas, eller världens främsta experter inom området för att enskilda handläggare inom EU/EG inte själva ska behöva ta ställning till hur effekten ska presenteras för elfordon. Om alla länder inom EG följer föreskrifterna, något som vi är skyldiga att göra, så ska det inte kunna stå 75 kW på ett finskt registreringsbevis och 386 kW på ett svenskt registreringsbevis för exakt samma bilmodell.
-------
Nästa steg blir väl Europadomstolen
/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Heja Per! Du är bäst!
Borde vi alla skicka ett motsvarande brev? Hur hittar jag den rätta siffran för just min MX90D så att jag kan föreslå den och visa varför det är den som gäller?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av nicklasandersson »

Intressant att se svaret på detta sedan Per! Bästa vore om alla uppgifter ändrades per automatik, annars får vi alla skicka motsvarande.

Eller så gör vi det? Så kanske de får upp ögonen för att det är ett reellt problem.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Jocke73 »

Hej,

Jag har precis samma ärende sen i höstas med Transportstyrelsen. Där har jag fått ett inofficiellt besked att föreskrifterna kommer ändras i höst. I och med att jag inte fått detta genom officiella kanaler så är mitt ärende öppet och jag tycker att ALLA som drabbas av denna byråkratins fadäs ska lägga ett ärende likt Per ovan. Uppgifterna hittar ni i COC-dokumentet för er bil och det får ni om ni begär ut det från Transportstyrelsen.

Kruxet är att om/när de ändrar så måste varje bilägare själv begära registerändring. Så det gäller att bevaka detta!

/Jicke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
Det går alltod att testa att be försäkringsbolaget även kolla på CoC och dekorrekta effekterna som Tesla anger. Transportstyrelsen ger jag inte mycket för. Lärt mig att det finns korrupta tjänstemän på den myndigheten...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

peterlauri skrev:
Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.
Det känns konstigt att åberopa enhetlighet enligt regelverket och sedan referera till två grannländer som gör olika. Borde inte Norges sätt vara det enda riktiga, enligt alla regelcitat ovan? Så skippar vi "eller Finland" i brevet.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

okjhum skrev:
per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Exakt effekt för respektive bil kommer i CoC från Tesla. Det är inte alls jobbigt att skriva in denna uppgift för någon tjänsteman. Det är faktiskt svårare att summera två andra uppgifter och skriva in denna felaktiga summa vilket är det som Transportstyrelsen gör idag.

Den korrekta uppgiften finns också i registrerad eftersom hela CoC finns där. Problemet är som sagt var att Transportstyrelsen hittar på en egen regel och summerar andra uppgifter (dock görs detta endast för Tesla, ej andra bilmärken...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jpetters »

Som referens kan jag nämna att transportmyndigheten i Schweiz kommer fram till samma höga effekter. Min P90D har 568 kW i regbeviset. Min förra P85+ hade 350 kW.
Det är alltså inte bara Transportstyrelsen som är "kreativa".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av e5m1r »

Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

Vi får hoppas att inte dröjer allt för länge tills Volvo lanserar en elbil med minst två motorer. Då kommer Transportstyrelsen på ett magiskt sätt revidera sina beräkningsmodeller för motoreffekten. Tveksamt dock om det kommer att påverka gamla bilar som redan är typgodkända och registrerade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

okjhum skrev:
vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Motorerna är inte seriekopplade, de styrs var för sig så man kan väll se de som parallellkopplade med olika styrning. I detta fallet är det däremot batteriet och växelriktaren som begränsar, de kan inte lämna ifrån sig så hög effekt som det skulle krävas för att båda motorerna ska belastas fullt.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Det var ungefär så jag tänkte, om än lite luddigt. Min slutsats blir att det är omöjligt att få ut alla 284 hk ens i teorin, eftersom motorerna är parallellkopplade. Även förutom begränsningen från växelriktaren. Det borde väl gå att få fram argument för att påverka försäkringsbolagen?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Man borde bara behöva be försäkringsbolaget kolla på den av Tesla inskickad CoC:n istället för att kolla på av Transportstyrelsens påhittade registrerade siffra. CoC:n ska vara synlig för bolaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar