Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
S70D -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

per skrev:
I eftermiddags blev jag uppringd av en försäkringshandläggare på Trygg-Hansa som ville kontrollera uppgifterna för vår villaförsäkring och försäkringen på Volvon -88.
- Ska jag ta Teslan också? frågade han.
- Vad kostar det?
- Jaja, jag förstår varför du inte försäkrar den hos oss. 26 000 kr. Motorstyrka 386 kW!

Den som vill skriva till Transportstyrelsen kan enklast skriva:
-----
Till Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Jag är ägare till en tesla med registreringsnummer XXXyyy.

Med hänvisning till att Sverige är medlem i EU/EG och har förbundit sig att följa organisationens föreskrifter om "Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner" så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.

Med vänlig hälsning
xxx YYYYYYY
------

Då är du inne i systemet
/Per
Det går alltod att testa att be försäkringsbolaget även kolla på CoC och dekorrekta effekterna som Tesla anger. Transportstyrelsen ger jag inte mycket för. Lärt mig att det finns korrupta tjänstemän på den myndigheten...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

peterlauri skrev:
Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.
Det känns konstigt att åberopa enhetlighet enligt regelverket och sedan referera till två grannländer som gör olika. Borde inte Norges sätt vara det enda riktiga, enligt alla regelcitat ovan? Så skippar vi "eller Finland" i brevet.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

okjhum skrev:
per skrev:
... så begär jag att effektuppgiften i registreringsbeviset ändras till det värde som skulle ha stått om bilen registrerats i Finland eller Norge.
Tack Per!!!!
Borde man inte också hjälpa dem på traven med ett "dvs xxx kW enligt regel yyy paragraf zzz (nettoeffekten under 30 minuter)", eller vad det nu var? Annars blir det väl "för jobbigt" för tjänstemännen. Vad skulle jag i så fall skriva för min X 90 D?
Exakt effekt för respektive bil kommer i CoC från Tesla. Det är inte alls jobbigt att skriva in denna uppgift för någon tjänsteman. Det är faktiskt svårare att summera två andra uppgifter och skriva in denna felaktiga summa vilket är det som Transportstyrelsen gör idag.

Den korrekta uppgiften finns också i registrerad eftersom hela CoC finns där. Problemet är som sagt var att Transportstyrelsen hittar på en egen regel och summerar andra uppgifter (dock görs detta endast för Tesla, ej andra bilmärken...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av jpetters »

Som referens kan jag nämna att transportmyndigheten i Schweiz kommer fram till samma höga effekter. Min P90D har 568 kW i regbeviset. Min förra P85+ hade 350 kW.
Det är alltså inte bara Transportstyrelsen som är "kreativa".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av e5m1r »

Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

Vi får hoppas att inte dröjer allt för länge tills Volvo lanserar en elbil med minst två motorer. Då kommer Transportstyrelsen på ett magiskt sätt revidera sina beräkningsmodeller för motoreffekten. Tveksamt dock om det kommer att påverka gamla bilar som redan är typgodkända och registrerade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
e5m1r skrev:
Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...

https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.

https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

okjhum skrev:
vigge50 skrev:
Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Motorerna är inte seriekopplade, de styrs var för sig så man kan väll se de som parallellkopplade med olika styrning. I detta fallet är det däremot batteriet och växelriktaren som begränsar, de kan inte lämna ifrån sig så hög effekt som det skulle krävas för att båda motorerna ska belastas fullt.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Det var ungefär så jag tänkte, om än lite luddigt. Min slutsats blir att det är omöjligt att få ut alla 284 hk ens i teorin, eftersom motorerna är parallellkopplade. Även förutom begränsningen från växelriktaren. Det borde väl gå att få fram argument för att påverka försäkringsbolagen?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Man borde bara behöva be försäkringsbolaget kolla på den av Tesla inskickad CoC:n istället för att kolla på av Transportstyrelsens påhittade registrerade siffra. CoC:n ska vara synlig för bolaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta? :?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

okjhum skrev:
CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta? :?
Certificate of Compliance ska gå att få ut från Transportstyrelsen. För mig ligger det som ett dokument under My Tesla eftersom min Delivery Experience Specialist tog ut det innan jag fick bilen levererad. Bråkade lite med Tesla om detta i och med att det även fanns andra felaktigheter i registreringen så som fel däckdimensioner och fel antal passagerarsäten. Tesla fixade antalet säten och däckdimensionen men kunde inte göra något åt effekten eftersom det var Transportstyrelsen som såg till att min bil på papperet har 772 hk.

Här är utdraget för min:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bylund »

Certificate of Conformity om man ska vara noga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av 18650 »

okjhum skrev:
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bylund »

18650 skrev:
okjhum skrev:
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Leo »

För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.

Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

Hur ser det ut på en Fisker Karma?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bullen »

Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

bylund skrev:
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! :lol: P = U • I
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

okjhum skrev:
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar