Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.Svenssons skrev:På Mitsubishi Outlander har inte heller effekterna summerats och där är elmotorn inte kompletterande motor men känner inte till någon bil med två förbränningsmotorer eller två elektriska motorer förutom Teslas.vigge50 skrev:Nix, inte vad jag har sätt på Volvos bilar i alla fall. Elmotorn står också men då anses den vara en kompletterande motor...e5m1r skrev:Hur gör de med hybrider
Summerar ice med elmotorn ?
https://biluppgifter.se/fordon/OFS482
https://biluppgifter.se/fordon/MUL187
Felaktigheter i fordonsregistret?
Moderator: Redaktion
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?vigge50 skrev:Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Motorerna är inte seriekopplade, de styrs var för sig så man kan väll se de som parallellkopplade med olika styrning. I detta fallet är det däremot batteriet och växelriktaren som begränsar, de kan inte lämna ifrån sig så hög effekt som det skulle krävas för att båda motorerna ska belastas fullt.okjhum skrev:En tilläggsfråga till er som kan bättre fysik än jag. För jag vill gärna tänka som i elläran: Om jag seriekopplar två batterier blir potentialen den aritmetiska summan av de två. T.ex. 121+163=284 som i exemplet. Volt om det hade varit strömkällor. Men när det nu är motorer?vigge50 skrev:Jo, om du bläddrar ner på sidan så står det att motoreffekten är på 121 hk och sen kompletterande är på 163 hk så den ska egentligen ha en effekt på 284 hk.
Och är motorerna verkligen seriekopplade? Eller är de parallellkopplade? Vad innebär det i så fall för effekten/potentialen?
Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Det var ungefär så jag tänkte, om än lite luddigt. Min slutsats blir att det är omöjligt att få ut alla 284 hk ens i teorin, eftersom motorerna är parallellkopplade. Även förutom begränsningen från växelriktaren. Det borde väl gå att få fram argument för att påverka försäkringsbolagen?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Man borde bara behöva be försäkringsbolaget kolla på den av Tesla inskickad CoC:n istället för att kolla på av Transportstyrelsens påhittade registrerade siffra. CoC:n ska vara synlig för bolaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta?
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Certificate of Compliance ska gå att få ut från Transportstyrelsen. För mig ligger det som ett dokument under My Tesla eftersom min Delivery Experience Specialist tog ut det innan jag fick bilen levererad. Bråkade lite med Tesla om detta i och med att det även fanns andra felaktigheter i registreringen så som fel däckdimensioner och fel antal passagerarsäten. Tesla fixade antalet säten och däckdimensionen men kunde inte göra något åt effekten eftersom det var Transportstyrelsen som såg till att min bil på papperet har 772 hk.okjhum skrev:CoC? Combined Oral Contraceptive? Certificate of Compliance? Chart of Construction? Var hittar jag detta?
Här är utdraget för min:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Certificate of Conformity om man ska vara noga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.okjhum skrev:Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~73618650 skrev:hk är ampere gånger volt om vi ska göra det väldigt väldigt enkelt.okjhum skrev:Tänker kanske helt fel. Kanske hk har sin motsvarighet i Ampère snarare än Volt? Det vore intressant att få lära sig mer om detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.
Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Hur ser det ut på en Fisker Karma?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! P = U • Ibylund skrev:Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.okjhum skrev:Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Spänningen ändras inte när du parallellkopplar men strömmen dubblas och därmed effekten. MEN der förutsätter att bilen kan leverera dubbla strömmen vilket den inte rikrugt klarar. Dessutom är ju motorerna olika utväxlade så dom får full effekt vid olika hastighet. Alltså får du inte ut dubbla effekten med två motorer. Även om det elläramässigt stämmer i teorin.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Vi menar samma sak, fast det låter inte så. jag utgick ifrån att batteriet inte kan leverera dubbla strömmen, bara för att det finns två motorer.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jodå. Vi svarade på samma inlägg Såg aldrig ditt utan svarade på det före. Nackdelen när man inte citerar
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Tack för svar och tålamod. Ska försöka lära mig det där (igen...). Hellre tankevurpa än teslavurpa.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703
Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.
Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703
Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.
Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
När bilar importeras får de behålla uppgifterna från landet som den importeras från. Eftersom andra länder oftast följer EG-reglerna så betyder det att den får den korrekta effekten. Det är som sagt var Transportstyrelsen som gör fel på nyregistrerade bilar.helix skrev:Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703
Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.
Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
Möjligt att andra länder skulle kunna justera effekten vid export från Sverige så då skulle man kunna få sänkt effekt i registreringen genom export och sedan import. Låter dock inte som särskilt smidig lösning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Så kan det fungera. Jag hade en Porsche registrerad för en passagerare som jag tog med när jag flyttade till Estland. Esterna registrerade in den som tre passagerare. Detta fick jag behålla när jag registrerade den i Sverige igen. Det är då besiktningsmannen som för in uppgifterna i bilregistret, och de verkar skriva av det utländska registreringsbeviset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TeslaHamid
- Teslaägare
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 28 maj 2017 19:42
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Hej en väldigt bra tråd , har beställt en lager bil X 90D som står i Tyskland , ska hämta ut den 17 juli. Såg att det står 762hk i min avbetalningskontrakt är detta fel då ? Bilen är inte registrerad i Sverige ännu så jag vet inte mer. Men om jag förstått rätt från tråden skall det vara mycket lägre hk för att få rätt försäkringskostnad ?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14