Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Leo »

För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.

Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

Hur ser det ut på en Fisker Karma?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bullen »

Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

bylund skrev:
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! :lol: P = U • I
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

okjhum skrev:
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bullen »

Spänningen ändras inte när du parallellkopplar men strömmen dubblas och därmed effekten. MEN der förutsätter att bilen kan leverera dubbla strömmen vilket den inte rikrugt klarar. Dessutom är ju motorerna olika utväxlade så dom får full effekt vid olika hastighet. Alltså får du inte ut dubbla effekten med två motorer. Även om det elläramässigt stämmer i teorin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

Vi menar samma sak, fast det låter inte så. ;) jag utgick ifrån att batteriet inte kan leverera dubbla strömmen, bara för att det finns två motorer.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bullen »

Jodå. Vi svarade på samma inlägg Såg aldrig ditt utan svarade på det före. Nackdelen när man inte citerar
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av okjhum »

Tack för svar och tålamod. Ska försöka lära mig det där (igen...). Hellre tankevurpa än teslavurpa. :-)
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av helix »

Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

helix skrev:
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
När bilar importeras får de behålla uppgifterna från landet som den importeras från. Eftersom andra länder oftast följer EG-reglerna så betyder det att den får den korrekta effekten. Det är som sagt var Transportstyrelsen som gör fel på nyregistrerade bilar.

Möjligt att andra länder skulle kunna justera effekten vid export från Sverige så då skulle man kunna få sänkt effekt i registreringen genom export och sedan import. Låter dock inte som särskilt smidig lösning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av helix »

Aha, då är jag med. Tack för informationen!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av bylund »

Så kan det fungera. Jag hade en Porsche registrerad för en passagerare som jag tog med när jag flyttade till Estland. Esterna registrerade in den som tre passagerare. Detta fick jag behålla när jag registrerade den i Sverige igen. Det är då besiktningsmannen som för in uppgifterna i bilregistret, och de verkar skriva av det utländska registreringsbeviset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Hej en väldigt bra tråd , har beställt en lager bil X 90D som står i Tyskland , ska hämta ut den 17 juli. Såg att det står 762hk i min avbetalningskontrakt är detta fel då ? Bilen är inte registrerad i Sverige ännu så jag vet inte mer. Men om jag förstått rätt från tråden skall det vara mycket lägre hk för att få rätt försäkringskostnad ?




Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av mati »

Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Hmm ska kolla med säljaren på tesla varifrån dom fick 762hk i avtalet ....


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
762 hk är det för P90D som t.ex. min:

https://biluppgifter.se/fordon/XEX609

Detta är inte korrekta uppgifter för registreringen och det är fullt möjligt att det är andra uppgifter i Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Fick nu en uppdatering av Tesla , och det kommer inte stå 762 hk utan 517 hk.

Fick detta svar:

Det som räknas är vad som står i vägtrafikregistret.

193+193= 386 Kw in field 27.3 Maximum net power

386 kw = app 517 hk when using http://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.htm
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av rightnow »

Från och med idag så inför transportstyrelsen över 64 nya fält som skall fyllas i vid registrering av personbil.
Samtliga har med elbilar/hybrider att göra. Det mesta verkar vara hybrider dock och har med utsläpp att göra.

T.ex.

Frontyta Ange främre area för det referensfordon som har har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.
Vägmotståndskoefficient F0 Vägmotståndskoefficient F0 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Dnova skrev:
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?
Det beror nog helt på försäkringsbolaget. Problemet bör också minska med ökat antal bilar i trafik. Ett dumt försäkringsbolag kommer dock enbart kolla på effekten och slå bakut när de ser bil med 772 hk. De kommer tro att det är en banbil som kommer köra en massa black race och sedan vilja ha 55 000 om året för halvförsäkring... Sedan finns det smartare bolag som kollar på vad det är för bil och ägare och vill ha under 4000:- för fria mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Ok! Inväntar på att bilen kommer till Sverige och registreras såg jag får ett reg. Nr och kan jaga försäkrings bolag!
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaX Anders »

Tack för bra info och ditt engagemang i frågan Per!
Spännande fortsättning lär följa...
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Remuz »

Bra skrivet Per. Det var min MX som förbrukade 350wh/km i 145km/h i ösregn.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar