Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Dnova skrev:
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?
Det beror nog helt på försäkringsbolaget. Problemet bör också minska med ökat antal bilar i trafik. Ett dumt försäkringsbolag kommer dock enbart kolla på effekten och slå bakut när de ser bil med 772 hk. De kommer tro att det är en banbil som kommer köra en massa black race och sedan vilja ha 55 000 om året för halvförsäkring... Sedan finns det smartare bolag som kollar på vad det är för bil och ägare och vill ha under 4000:- för fria mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaHamid
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2017 19:42

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaHamid »

Ok! Inväntar på att bilen kommer till Sverige och registreras såg jag får ett reg. Nr och kan jaga försäkrings bolag!
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av TeslaX Anders »

Tack för bra info och ditt engagemang i frågan Per!
Spännande fortsättning lär följa...
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Remuz »

Bra skrivet Per. Det var min MX som förbrukade 350wh/km i 145km/h i ösregn.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av manks »

Per!

Hur gick det med detta?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Tars »

Någon som fått något vettigt svar och även lyckats få ner sin effekt?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av manks »

Adderas effekten från båda motorerna på Model 3 också?
Adderas motorer på andra elbilstillverkare?
Adderas motorer på hybridbilarna?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av vigge50 »

manks skrev:
Adderas effekten från båda motorerna på Model 3 också?
Adderas motorer på andra elbilstillverkare?
Adderas motorer på hybridbilarna?
För plug-in hybrider adderas inte motorerna, elmotorn skrivs som en sekundär motor som ej räknas med i totaleffekten. Har inte själv kontaktat transportstyrelsen om det och inte läst någon förklaring här.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Credde »

per skrev:
Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per
Tar upp en gammal tråd, fick du nånsin svar från Transportstyrelsen?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av manks »

Svenssons skrev:
Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...
De andra biltillverkarna kanske är smarta och endast skriver ut motoreffekten vad den kan avge under 30min på CoC?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

manks skrev:
Svenssons skrev:
Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...
De andra biltillverkarna kanske är smarta och endast skriver ut motoreffekten vad den kan avge under 30min på CoC?
De ska ange båda uppgifterna dvs både maxeffekt per motor samt max effekt under 30 minuter så nej, de lär de inte göra och har inte gjort det på de bilar som finns idag.

Transportstyrelsen gjorde korrekt enligt reglerna i början men sedan verkar tjänstemän ha tyckt att det inte var korrekt utan orättvist mot avgasbilar från tex Tyskland så då summerade Transportstyrelsen motorernas maxeffekt till bilens maxeffekt istället för att fortsätta ta maxeffekten för 30 minuter som bilens maxeffekt. Tesla och övriga biltillverkare anger inte bilens maxeffekt i CoC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av manks »

Om vi skall komma nån vart med detta så borde vi få Tesla att trycka på Transportstyrelsen.

Vi borde även sammanställa en lista för transportstyrelsen som påvisar hur Norge, Finland, Danmark mm hanterar dessa uppgifter.

Och som @per skrev en JO-anmälan vore också bra.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av e5m1r »

Polestar kommer ju snart
Slå vad om att den blir rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av per »

Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.

Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
S70D -15
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av manks »

per skrev:
Jag gjorde JO-anmälan och begärde att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas. EU gjorde lagen tvingande för att förhindra "lokal" tolkning av vilka effektsiffror som ska användas.
Svaret från Transportstyrelsen till JO blev ett brev fyllt med teknisk dynga som ingen tekniker kan få rätsida på, men som imponerade på jurister.
Min JO-anmälan lämnades därför utan åtgärd.

Den som vill försöka kan alltid begära kopia av bilens CoC-dokument från Transportstyrelsen och printa ut ”Föreskrifter nr 85”. Med dessa båda dokument kan du begära förnyad registreringsbesiktning på någon bilprovning. Bilprovningarna är skyldiga att följa EU-lagarna. Vad jag förstår är man van vid 30-min värdet för andra fordon, t.ex. bussar.
Har du möjlighet att lägga ut Transportstyrelsen svar till JO här?

Eller uppge diarienummer så man kan begära ut det?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Klintan »

De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
De första Polestar 2 pressbilarna har registrerats i dagarna. Exempel RXE15S, med 150 kW effekt, 80 kW 30 min. Kan det vara läge för transportstyrelsen att ge med sig när det gäller Tesla? 386 kW på min 75D...
Ja det lär bli andra bullar så fort ”Volvo” kommer med i matchen, så visst kan saker och ting ändras
till det bättre nu :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Fredrik j »

Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Erkänner att jag inte har läst på hela tråden men baseras inte transportstyrelsens uppgifter på data dom får från tillverkaren i typintyget?
Eller hittar dom på själva?
De tar Teslas uppgifter för respektive maxeffekt motor och sätter denna effekt som maxeffekt för bilen. Denna uppgift har Tesla inte angivet och kan aldrig uppnås då batteriet sätter gränsen. Detta sätt användes inte första åren 2012 till typ 2014, då användes det regelverk som styr hur effekt skall anges på elbilar och som gäller utanför Sverige i länder som Tyskland och Nederländerna. En byråkrat på Transportstyrelsen försvarade förändringen med att det annars skulle vara orättvist mot övriga tillverkare som Audi, BMW osv.

Nu när det kommer fler elbilar med dubbla elmotorer motorer, särskilt Volvo, så kanske de har ändrat detta och börjar följa regelverket...
Var i ligger orättvisan?
Att de både blir ifrånåkta OCH har högre registrerad effekt....
Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Man vill ju ha så låg registrerad effekt som möjligt. Försäkringen beräknas ju på transportstyrelsens effektsiffror. Väldigt många sportbilar underrapporterar effektsiffror i registrer. Porsche t.ex.
Jag vet inte varför byråkraten tyckte det var orättvist mot andra bilar att en Tesla registrerades med 69kW och varför det skulle vara mer rättvist med 568kW som jag har på min bil. Känns än märkligare att Transportstyrelsen hittar på en mycket högre maxeffekt för Tesla när det är OK för andra biltillverkare att underrapportera samma siffra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar