X som dragbil

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: X som dragbil

Inlägg av lator »

Walker skrev:
Min stora fråga är om x'en är en bra bil att dra husvagn med. Bara för att en bil har krok behöver det inte vara en dragare, utan en bil med möjlighet att dra. Jag undrar om den är tänkt för att ta i och upp båten och köra vagnen fram och tillbaka från säsongsuppställningen, eller om den verkligen funkar att ÅKA omkring med vagn. Jag vet att den är bökig att ladda eftersom man måste koppla loss vagnen för att komma åt suc. Men hur långt kommer man t.ex med en 1800 kg vagn påhängd. 20 mil?
Ni som börjar få era X, skriv gärna och berätta.
På de flesta SuC så finns det ju minst en plats som fungerar med släp tillkopplat, dock inte alla och Ödeshög är mycket felplanerat då man knappast tar sig till den platsen med släp och om man lyckas ta sig dit så kommer man att blockera hela parkeringen... Nä, tacka vet jag löddeköpinge!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: X som dragbil

Inlägg av gellerstam »

Se även Björns video för lite info när han kör en kort tur med 1600kg husvagn.

Tesla Model Y
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: X som dragbil

Inlägg av vigge50 »

Här kör en av de allra första ägarna av Model X med en båt efter sig och berättar om energianvändningen och räckvidden.

http://insideevs.com/tesla-model-x-boat ... sage-test/
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: X som dragbil

Inlägg av LarsB »

Här kommer jag och är lite OT, många har väl redan sett klippet men jag tyckte iaf det var väldigt kul!

https://www.youtube.com/watch?v=UVXa6i3iqHw
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: X som dragbil

Inlägg av lator »

zeb skrev:
Här kommer jag och är lite OT, många har väl redan sett klippet men jag tyckte iaf det var väldigt kul!

https://www.youtube.com/watch?v=UVXa6i3iqHw
Tänkte också på det klippet men lät det passera... till dig! Inga uppgifter om förbrukning där dock...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: X som dragbil

Inlägg av lator »

Walker skrev:
...lite som jag misstänkte.
Det jag fick ut av Björns klipp (förutom att han inte direkt är en van vagndragare) är att X'en drar ca 4-500 Wh/km med skaplig vagn. Inget direkt att kuska runt med. Då blir det verkligen en jakt på laddstationer. Mycket kaffe under en dag på vägarna. :?
Nu verkar ju Model X dra ganska mycket även utan vagn... Vi får väl hoppas på flera och exaktare rapporter allt eftersom flera tar leverans.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: X som dragbil

Inlägg av jonas »

Att dra husvagn med model X är nog inte tanken. Det blir väldigt stor luftbroms efter bilen. Men Dra upp båten köra sopor till tippen hämta byggvaror det är nog mer passande.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: X som dragbil

Inlägg av lem »

Det duger tredje parts Dragkrok väl till.
L
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: X som dragbil

Inlägg av LarsL »

Jag räknar med att räckvidden för en X 60D med kärra blir på samma nivå som Leafen. Det funkar och jag skulle kunna tänka mig att åka på husvagnssemester med en sådan range. Jag vill inte kuska runt längre sträckor med en husvagn... faktiskt inte alls när jag tänker efter ;)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: X som dragbil

Inlägg av Tenk »

Jag kommer testa med husvagn nästa sommar, kan va kul att se hur det funkar och reaktioner. Men tänker nog hyra i det område vi tänkt att åka runt i (runt 10 mil per dag då man byter sovplats), är ändå inte kul att transportera sig längre sträckor med husvagn i 80+.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: X som dragbil

Inlägg av mahulkp »

Noterade idag att både 20" och 22" hjul är godkända för den högre dragvikten 2270 kg. Bild
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: X som dragbil

Inlägg av bylund »

Nosvikt var ju en innovativ term.... Googlar man får man träff på delar till baktunga radiostyrda bilar. Summon till nästa nivå?

Kultryck heter det väl på svenska?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: X som dragbil

Inlägg av lator »

Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig. :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: X som dragbil

Inlägg av Bjelke »

Lite heliumballonger från marknaden får det bli då :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: X som dragbil

Inlägg av lator »

Har jag förstått det rätt att "towmode" innebär att autopilot inte är tillgänglig? Om så är fallet, hur är det då med adaptiv farthållare? Vad är det mera som ställs om vid "towmode"? Kan man inte köra släp utan att aktivera detta läge? Garantifråga???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: X som dragbil

Inlägg av LarsL »

Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.

Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: X som dragbil

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.

Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
När jag var med och hämtade ut en X sa de att man manuellt måste koppla in det. Man lär inte glömma det oavsiktligt dock då ultraljudssensorerna lär anse att man kör väldigt när något med släp på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: X som dragbil

Inlägg av AGCF »

lator skrev:
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig. :o
Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: X som dragbil

Inlägg av mahulkp »

AGCF skrev:
lator skrev:
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig. :o
Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".
Det är ju bara kultrycket på max 90 kg som tillkommer, det lär väl inte påverka belastningen på däcken speciellt mycket?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: X som dragbil

Inlägg av 12man »

jänkarna anser att kultrycket(tongue weight)(hur det kunde bli nosvikt begriper inte jag iallafall) ska vara 7-15% av trailerns totalvikt, dvs 200-300kg
ms 76132 "Eleamore"
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: X som dragbil

Inlägg av joel80 »

Det är ju sanslöst mycket! Låter inte speciellt säkert.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: X som dragbil

Inlägg av e5m1r »

De har helt annan dragkrok och regler overthere
Här har vi kultryck på 90kg ?
Där kan du ha drag som du lastar direkt på en MC på nårra hundra kg bo problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: X som dragbil

Inlägg av PhR34k »

Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: X som dragbil

Inlägg av gellerstam »

PhR34k skrev:
Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bör gå bra.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: X som dragbil

Inlägg av Leo »

I USA, pickuper med bladfjädring och som är lätta baktill =högt kultryck =bättre grepp =bättre dra med :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar