Försäkring?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Försäkring?

Inlägg av MartinG »

Har någon redan kollat vad som är bästa alternativet för försäkring för ModelX? Tesla hänvisar till ett norskt bolag som heter Protector. Någon som hittat bättre alternativ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring?

Inlägg av bylund »

Protector har hand om Teslas märkesförsäkring, och ger någorlunda rimliga premier till alla, men har höga självrisker. Vad gäller övriga, gissar jag att precis som med Model S, att försäkringsbolagen ger väldigt olika bud beroende på vem som frågar. Vissa bolag erbjuder dock bara trafikförsäkring (eftersom de enligt lag måste erbjuda trafikförsäkring till alla som frågar), så en lista på vilka bolag som överhuvudtaget är intresserade av att försäkra Model X (vilket jag gissar är ungefär samma som vill försäkra Model S) vore intressant, så man slipper ödsla tid på att bara få förslag på trafikförsäkring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Försäkring?

Inlägg av mati »

Vissa får uppenbarligen bra villkor hos t.ex. Länsförsäkringar. Andra (t.ex. jag sälv) får bara skambud. Protector är ganska okej, det finns möjligen billigare alternativ för dig, men de är svåra att hitta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ModelX
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 aug 2016 13:11
Ort: Nusnäs/Sundbyberg

Re: Försäkring?

Inlägg av ModelX »

Fick 8752 kr/år hos Länsförsäkringar idag, företaget som har bilen har dock sitt säte i Dalarna.
Tyckte det blev sjukt billigt, blir dock ca 10' dyrare när vagnskadegarantin går ut om 3 år.
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkring?

Inlägg av bjelkeman »

Länsförsäkringar i Stockholm surar och vill inte ta i Tesla. Likaså Moderna. IF var dyrare än Protector/Söderberg, men inte skyhögt. Det så långt jag kommit.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Försäkring?

Inlägg av boreno »

Protector stod för VSG på min Tesla som var drygt 4 månader när en lastbil bytte fil rätt in i fronten på oss. Deras handläggning var snabb (även om leasingbolaget och framför allt jag själv tog längre tid att fatta beslut) och gav ersättning för bilens marknadsvärde baserat på den (långa) sträcka bilen gått. Det räckte nätt och jämnt till att beställa en fabriksny showroombil med något bättre specifikationer. Jag är nöjd med hur processen fungerat med Protector och tror inte att jag fått en bättre lösning med ett annat bolag.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkring?

Inlägg av Svenssons »

Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Försäkring?

Inlägg av bjelkeman »

Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Försäkring?

Inlägg av Challe76a »

Någon som vet skillnaden i försäkring på exempelvis en P90 mot en vanlig 60/75/90?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkring?

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring?

Inlägg av bylund »

Tänk på att dubbla ert tidigare körande när ni sätter maxmil på försäkringen ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Försäkring?

Inlägg av lator »

Challe76a skrev:
Någon som vet skillnaden i försäkring på exempelvis en P90 mot en vanlig 60/75/90?
Det jag har fått fram är att nyare bilar har enormt mycket högre premie antagligen beroende på dessa obegripliga effektsiffror... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Försäkring?

Inlägg av thompap »

Jag fick precis ett förnyelseavtal mailat till mig från Protector/Söderberg&Partners.
Förra/innevarande året var premien 5 416 kr
För kommande år vill de ha 10 335 kr
En ökning på 91% (!!)

Mailade och sa att något måste blivit fel och fick till svar:
"Gällande premien så beror höjningen framförallt på skadehistoriken under det senaste året för tesla. "

Känns som att det är dags att leta nytt försäkringsbolag. Någon annan som fått samma/liknande chockhöjning?
Detta gäller en S85D uthämtad december 2015

Edit: såg att det var en X-tråd men låter det ligga kvar då samma sak kan inträffa med en MX
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring?

Inlägg av bylund »

thompap skrev:
Jag fick precis ett förnyelseavtal mailat till mig från Protector/Söderberg&Partners.
Förra/innevarande året var premien 5 416 kr
För kommande år vill de ha 10 335 kr
En ökning på 91% (!!)

Mailade och sa att något måste blivit fel och fick till svar:
"Gällande premien så beror höjningen framförallt på skadehistoriken under det senaste året för tesla. "

Känns som att det är dags att leta nytt försäkringsbolag. Någon annan som fått samma/liknande chockhöjning?
Detta gäller en S85D uthämtad december 2015

Edit: såg att det var en X-tråd men låter det ligga kvar då samma sak kan inträffa med en MX
Höjningen är inte riktigt så stor som det ser ut då första året är 10 mån, då två månader ingår i köpet av bilen.
Det var 6500 kr/år tidigare för Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
1500mil??? hahahahaha skämtare där! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Försäkring?

Inlägg av Machris »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
1500mil??? hahahahaha skämtare där! ;)
Kör normalt ca 3000 mil/ år. Är uppe i 2800 nu efter 7 månader. Ja, körsträckan ökar :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkring?

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
1500mil??? hahahahaha skämtare där! ;)
Jag börjar misstänka att 1500 mil inte kommer att räcka... Har kört 145 mil på 10 dagar utan att ha gjort något särskilt egentligen... Tidigare körde jag inte mer än 1000 mil per år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Försäkring?

Inlägg av vigge50 »

Glöm inte bort resan runt Östersjön du ska göra, bara den kommer vara några hundra mil :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Försäkring?

Inlägg av Gustafsson »

På det norska forumet hävdas att 50% av Teslaägarna har skador för 27000 NOK/ år. Dyrare i Norge att reparera bilar men låter väldigt mycket. Dock skulle det möjligen ge en hint om orsaken premiehöjningarna...

"Be careful out there"
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Försäkring?

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
På det norska forumet hävdas att 50% av Teslaägarna har skador för 27000 NOK/ år. Dyrare i Norge att reparera bilar men låter väldigt mycket. Dock skulle det möjligen ge en hint om orsaken premiehöjningarna...
Det låter helt absurt, men är kanske inte otänkbart om man har kommit fram till den siffran genom att slå ut summan av samtliga försäkringsutbetalningar med antalet Teslaägare som behövt använda sin försäkring till en skada. En bil som är så skadad att försäkringsbolaget väljer att skrota den innebär ju en enorm summa pengar som ska slås ut över försäkringstagarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Försäkring?

Inlägg av mati »

Är det inte i Norge där garageväggarna kan få för sig att spontant hoppa på valfri Tesla? Bättre känt under begreppet tvättbjörnsyndrom. Det kanske har spridit sig och är förklaringen till den plötsliga chockhöjningen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Försäkring?

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Är det inte i Norge där garageväggarna kan få för sig att spontant hoppa på valfri Tesla? Bättre känt under begreppet tvättbjörnsyndrom. Det kanske har spridit sig och är förklaringen till den plötsliga chockhöjningen. ;)
:lol:
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring?

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
LF är egentlugen ett antal frustående bolag. Ungefär ett per län.
Vilket LF bolag hjälper att skriva...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Försäkring?

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Svenssons skrev:
Jag har fått offert på 7400:- i helförsäkring (3907:- i vagnskada). Håller på att kolla om jag kan få offert utan vagnskada eftersom den ingår de första tre åren.

Från vem?
Från LF. Gällde bara 1000 mil såg jag sedan. Har nu valt halvförsäkring för lite drygt 3600:- och 1500 mil.
LF är egentlugen ett antal frustående bolag. Ungefär ett per län.
Vilket LF bolag hjälper att skriva...
Gissa utifrån orten som jag bor på vilken det är. ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Försäkring?

Inlägg av Monark1954 »

Ingår vagnskadeförsäkring från Tesla på nya bilar?

Blir inte klok på detta, har ett garantidokument men där verkar inte vagnskada ingå.

Är vagnskada = helförsäring inbakad i Protectors försäkring de första åren?

Om jag ej väljer Protector, blir det då halv eller helförsäkring jag måste teckan på en bil levererad nu?

Har från Länsförsäkringar Västerbotten fått < 5.000 kr/år för halvförsäkring och fria mil.

Helförsäkring ca 11.000 efter ca 1.000 länsbonus dragen. Fria mil. För max 2500 mil sjunker det till ca 10.000 kr för en helförsäkring.

Men skall vi som köpt ny Tesla teckna hel eller halvförsäkring?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar