Wrappa X-en

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

2-3 dagar, det kommer ju kännas förstås... :roll:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Nu har jag bestämt mig för att köra på Extended + Seat Back Kit, har mailat för att kolla väntetider i dagsläget.
Då jag inte har fått bilen än är det ju lite svårt att sätta ett exakt datum...

Men jag tycker oavsett att det är värt 23 850 kr för att skydda lacken, lampor och de glansiga sätesryggarna.
Sett till hur huven på min tidigare S85 såg ut med massor av pyttesmå vita prickar/friställen så ångrar jag att jag inte körde en XPEL-film på även den.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Monark1954 »

Du gör nog ett bra val, jag är övertygad om att XPEL filmen är bra för de som har kvar bilen mer än 3 år.

När jag hämtade vår bil fick jag frågan om hur jag brukade tvätta den. Ärlig som man är sa jag att jag använd borsttvätt TVÅ gånger. Ja, jag så det blev svaret. Tesla har mjuk lack. Har alltid borst tvättat våra bilar på vintern men nu är det slut med det. Finns nog en separat tråd om hur man handtvättar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Alfred »

När man googlar den här frågan tycks det vara som att svära i kyrkan och därför svårt att få ett vettigt icke-emotionellt svar.

Xpel ska ju vara självläkande vad gäller små repor och märken. Innebär det att man kan köra bilen genom vanliga biltvättar utan att få märken efter borstarna eftersom ytan återställer sig själv?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Bjelke »

Alfred skrev:
När man googlar den här frågan tycks det vara som att svära i kyrkan och därför svårt att få ett vettigt icke-emotionellt svar.

Xpel ska ju vara självläkande vad gäller små repor och märken. Innebär det att man kan köra bilen genom vanliga biltvättar utan att få märken efter borstarna eftersom ytan återställer sig själv?
Fasiken det har jag inte tänkt på, det vore ju ganska najs om det funkade så lixom :)
Jag har inte lagt på ngn folie alls men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Alfred »

Eller hur! Men när man googlar hittar man bara trådar där OP blir utskälld och uppmanad att skaffa en billigare bil eller TVÄTTA SOM EN MAN (dvs för hand). :roll:

Vad säger ni som lagt på Xpel?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Monark1954 »

Alfred skrev:
Eller hur! Men när man googlar hittar man bara trådar där OP blir utskälld och uppmanad att skaffa en billigare bil eller TVÄTTA SOM EN MAN (dvs för hand). :roll:

Vad säger ni som lagt på Xpel?
Nu har vi XPEL på främre delen av bilen och nedersta delen av dörrarna. Så resten av bilen är ej skyddad från tvätt repor från grus i tvättborstar.
Tror inte folierade bilar passar för borsttvätt som jag förstår det. Vissa folieavslutningar läggs inte runt kanten och är känsligare för högtrycksspolning på nära håll och då rimligen riskabelt med den roterande tvättborsten.
Annars är din ide förträfflig om man folierar hela bilen med en självläkande film och alla kanterna tålde borsten då vore ju maskintvätt super.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Alfred »

På Xpels sajt finns lite skötselråd: http://www.xpel.com/postinstallation/care-instructions/

Som jag förstår det är det Ultimate och Stealth som har självläkande egenskaper. Med lite god vilja kan man ana sig till att idén kan fungera eftersom de tydligt skriver att man bara ska använda rena microfibertrasor eller liknande för de icke självläkande filmerna, men utelämnat samma skötselråd för Ultimate.

Naturligtivs en tolkning och inget som nödvändigtvis stämmer, men man borde kunna kolla med sin installatör vad de tycker. Om de inte explicit avtalat bort det i garantin och man får problem med släpp av filmen på något håll efter en automattvätt borde man ju få problemen åtgärdade på garantin.

Överväger helt klart att väga in detta i kalkylen som en av de stora fördelarna med att helwrappa.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Johnalm skrev:
Nu har jag bestämt mig för att köra på Extended + Seat Back Kit, har mailat för att kolla väntetider i dagsläget.
Då jag inte har fått bilen än är det ju lite svårt att sätta ett exakt datum...

Men jag tycker oavsett att det är värt 23 850 kr för att skydda lacken, lampor och de glansiga sätesryggarna.
Sett till hur huven på min tidigare S85 såg ut med massor av pyttesmå vita prickar/friställen så ångrar jag att jag inte körde en XPEL-film på även den.
Äsch, jag kör hela bilen utvändigt och seat back kit. 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Monark1954 »

Johnalm skrev:
Johnalm skrev:
Nu har jag bestämt mig för att köra på Extended + Seat Back Kit, har mailat för att kolla väntetider i dagsläget.
Då jag inte har fått bilen än är det ju lite svårt att sätta ett exakt datum...

Men jag tycker oavsett att det är värt 23 850 kr för att skydda lacken, lampor och de glansiga sätesryggarna.
Sett till hur huven på min tidigare S85 såg ut med massor av pyttesmå vita prickar/friställen så ångrar jag att jag inte körde en XPEL-film på även den.
Äsch, jag kör hela bilen utvändigt och seat back kit. 8-)
Skulle vara intressant att jämföra vertikala delen på våra bakluckor efter några vintrar.
Jag är säker på att din ser nyare ut. Ett klokt val. ;)
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Här kommer en "före-bild" med stenskottsskyddad front i form av 3 cm iskaka från helgens långresa. 8-)
IMG_0821.JPG
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Bjelke »

Johnalm skrev:
Här kommer en "före-bild" med stenskottsskyddad front i form av 3 cm iskaka från helgens långresa. 8-)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Wrappa X-en

Inlägg av HelectriC »

intressant att det inte samlas nån is inne i "grillen".
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5309
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
intressant att det inte samlas nån is inne i "grillen".
Har någon tittat i frunken. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
intressant att det inte samlas nån is inne i "grillen".
Har någon tittat i frunken. :lol:
:shock:
Imorgon är bilen klar, det hade gått väldigt enkelt och bra. Återkommer med "efter-bilder".
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Wrappa X-en

Inlägg av HelectriC »

ganska intressant det där med isen. Låt säga att man bor i en del av landet där det faktiskt är minusgrader under flera månader i sträck och man inte har tillgång till varmgarage. Då kommer ju isen bara byggas på mer och mer tills bilen blir väldigt framtung. Ingen motor som värmer bort. Det kan ju inte vara så bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Jag tror inte att det är några problem i vanliga fall, just denna söndag var det underkylt regn och väldigt moddiga vägar.
Nu när jag har XPEL Ultimate på hela bilen kan jag ju skrapa bort isen med stålborste :mrgreen:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Wrappa X-en

Inlägg av peterlauri »

HelectriC skrev:
ganska intressant det där med isen. Låt säga att man bor i en del av landet där det faktiskt är minusgrader under flera månader i sträck och man inte har tillgång till varmgarage. Då kommer ju isen bara byggas på mer och mer tills bilen blir väldigt framtung. Ingen motor som värmer bort. Det kan ju inte vara så bra?

Hårtork?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Wrappa X-en

Inlägg av lator »

Johnalm skrev:
Här kommer en "före-bild" med stenskottsskyddad front i form av 3 cm iskaka från helgens långresa. 8-)
Minns att polisen ville bötfälla mig för "oläslig nummerplåt" en gång... och den var bara lite sprucken. Undrar vad de skulle tycka om det där???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

lator skrev:
Johnalm skrev:
Här kommer en "före-bild" med stenskottsskyddad front i form av 3 cm iskaka från helgens långresa. 8-)
Minns att polisen ville bötfälla mig för "oläslig nummerplåt" en gång... och den var bara lite sprucken. Undrar vad de skulle tycka om det där???
För att kunna bötfälla måste de ju komma ikapp först 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Tars »

Johnalm skrev:
lator skrev:
Johnalm skrev:
Här kommer en "före-bild" med stenskottsskyddad front i form av 3 cm iskaka från helgens långresa. 8-)
Minns att polisen ville bötfälla mig för "oläslig nummerplåt" en gång... och den var bara lite sprucken. Undrar vad de skulle tycka om det där???
För att kunna bötfälla måste de ju komma ikapp först 8-)
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Johnalm »

Riktigt nöjd med slutresultatet, Marcus på Autoshield vet vad han pysslar med. :D
Dessutom bra rabatter för TCS-medlemmar!
IMG_0827.JPG
IMG_0828.JPG
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Bjelke »

Snyggt :)
(Den reg.-plåten passar extra bra idag oxo ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Stefan00
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2017 17:17

Re: Wrappa X-en

Inlägg av Stefan00 »

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Wrappa X-en

Inlägg av HelectriC »

Ja, det var ju inget vidare resultat. Skitfult med gulnad plast på delar av bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar