Bakljus setting/knapp?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Bakljus setting/knapp?

Inlägg av peterlauri »

Min polare körde bakom mig från golfbanan idag, och frågade varför jag kör utan bakljus.

Har jag missat någon setting? Eller finns det någon knapp jag missat?

På traditionella bilar kan man slå på tändningen och kontrollera detta, men hur gör man med en Tesla (Model X)?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av LarsL »

Du behöver inget bakljus på moderna bilar när det är ljust ute.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av Surfaren »

När enbart DRL (daytime running lights) är tänt fram så är det släckt bak. Så detta är hur det är dagtid om du har strålkastarna inställda på Auto (Controls på mittskärmen).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av sweslac »

Det är ett EU regel som vissa företag väljer att ignorera. Volvo har valt att inte följa den tror jag. http://www.expressen.se/motor/eu-helt-o ... n-bakljus/


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av joel80 »

Ja DRL-lagen suger rätt ordentligt. De flesta bilar som har autoläge måste man ändå som förare se till att tända halvljusen på om det t.ex är dimma/snörök eller regn. Vissa bilar slår igång dem om man har vindrutetorkare igång, men väldigt många slår inte igång sig automatiskt om det inte börjar bli mörkt.
Lagen säger dock att vid nedsatt sikt måste halvljus (och bakljus) användas.
Jag har sett några teslor åka i rätt tät dimma vid uppsalaslätten några gånger utan bakljus. Där har föraren missat att slå igång dem manuellt.

På Volvon min är bakljusen tack o lov alltid tända om jag har i autoläget, och slår igång halvljusen fram rätt tidigt så det räcker med lite gråväder så är de igång.

På många Kia och Hyundai verkar det inte ens finnas någon nattsensor och man ser dom ofta åka omkring med becksvart bak trots mörker. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av danni »

Jag tycker Teslan är rätt snabb på att tända halvljus och bakljus när det är sämre sikt (mörkt, kör under bro, regnar, lågt stående sol, med mera).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av LarsL »

Tror problemet är att folk börjar pilla på lysena själva och startar och stänger av. Ljusautomatiken funkar utmärkt för mig på både Leafen och MB:n utom när jag varit på verkstad och någon klåfingrig har stängt av ljuset.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av far1far2 »

danni skrev:
Jag tycker Teslan är rätt snabb på att tända halvljus och bakljus när det är sämre sikt (mörkt, kör under bro, regnar, lågt stående sol, med mera).
Absolut. Kör in i carporten ett par gånger om dan. funkar perfektamento.
X100 lev.14/8-18.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av joel80 »

Jo när ljusförhållanden blir sämre tänds det ofta på bilar med lite bättre ljussensorer. Det är i dimma och snörök man får ha lite mer koll och tända själv. Då kan ljuset ändå vara rätt påtagligt men sikten dålig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av bylund »

Det är det som är så korkat med denna EU-regel: Om ljussensorn är lite kass så kan det hända att man kör utan baklyktor i t ex tunnlar eller dåligt väder utan att vara riktigt medveten om det. Men upplevelse är att Teslan är riktigt bra på att slå på halvljus när det behövs, ibland även i onödan, men då är ju ingen skada skedd. Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Ludicrous!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av peterlauri »

bylund skrev:
Det är det som är så korkat med denna EU-regel: Om ljussensorn är lite kass så kan det hända att man kör utan baklyktor i t ex tunnlar eller dåligt väder utan att vara riktigt medveten om det. Men upplevelse är att Teslan är riktigt bra på att slå på halvljus när det behövs, ibland även i onödan, men då är ju ingen skada skedd. Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Vill också ha mina, och andras på. Vad händer om Sverige ändrar i reglementet? Då lär ju en ny uppdatering ha med den funktionen, eller hur?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av far1far2 »

peterlauri skrev:
bylund skrev:
Det är det som är så korkat med denna EU-regel: Om ljussensorn är lite kass så kan det hända att man kör utan baklyktor i t ex tunnlar eller dåligt väder utan att vara riktigt medveten om det. Men upplevelse är att Teslan är riktigt bra på att slå på halvljus när det behövs, ibland även i onödan, men då är ju ingen skada skedd. Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Vill också ha mina, och andras på. Vad händer om Sverige ändrar i reglementet? Då lär ju en ny uppdatering ha med den funktionen, eller hur?
+++++
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av mati »

Problem uppstår när det är ljust men samtidigt dålig sikt. Dimma eller snörök är sådana tillfällen där bilen oftast inte märker att det är nödvändigt att tända halvljuset. Folk är dessutom inte medvetna om att det krävs en manuell åtgärd för att ljuset ska vara tänt. Förr i tiden vred man på tändningsnyckeln och allt var frid och fröjd. Nu är det "automatiskt" vilket innebär att man måste sköta det manuellt. Jättelogiskt. Det är svårt att begripa för vanliga dödliga.
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.

Skälet till denna idiotregel är (som så ofta) tysk lobbyverksamhet. Här i Sverige har det ju varit lag med halvljus även dagtid sedan urminnes tider. Även Danmark och några andra länder har haft denna regel ganska länge. Men inte Tyskland. Det fanns förvisso röster även där som förespråkade halvljus på dagen. Men det förkastades varje gång när diskussionen kom upp, eftersom detta skulle öka bensinförbrukningen. (Däremot så lobbades hårt för införandet av klimatanläggningar i bilar, eftersom det skulle öka säkerheten. Inget tal om ökad bensinförbrukning där.)

Man kom så småningom på EU-nivå överens om en kompromisslösning, vilket innebär att man bara tänder framljusen men att bakljusen får förbli nedsläckta. Man sparar nu säker massor med bensindroppar när man inte behöver tända några LED:ar. :twisted:
För länder som Tyskland, där folk tidigare körde omkring helt utan lysen, är denna regel visserligen en framgång. Men för alla andra länder är det ett stort steg tillbaka.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av peterlauri »

mati skrev:
Problem uppstår när det är ljust men samtidigt dålig sikt. Dimma eller snörök är sådana tillfällen där bilen oftast inte märker att det är nödvändigt att tända halvljuset. Folk är dessutom inte medvetna om att det krävs en manuell åtgärd för att ljuset ska vara tänt. Förr i tiden vred man på tändningsnyckeln och allt var frid och fröjd. Nu är det "automatiskt" vilket innebär att man måste sköta det manuellt. Jättelogiskt. Det är svårt att begripa för vanliga dödliga.
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.

Skälet till denna idiotregel är (som så ofta) tysk lobbyverksamhet. Här i Sverige har det ju varit lag med halvljus även dagtid sedan urminnes tider. Även Danmark och några andra länder har haft denna regel ganska länge. Men inte Tyskland. Det fanns förvisso röster även där som förslog halvljus på dagen. Men det förkastades varje gång när diskussionen kom upp, eftersom detta skulle öka bensinförbrukningen. (Däremot så lobbades hårt för införandet av klimatanläggningar i bilar, eftersom det skulle öka säkerheten. Inget tal om ökad bensinförbrukning där.)

Man kom så småningom på EU-nivå överens om en kompromisslösning, vilket innebär att man bara tänder framljusen men att bakljusen får förbli nedsläckta. Man sparar nu säker massor med bensindroppar när man inte behöver tända några LED:ar. :twisted:
För länder som Tyskland, där folk tidigare körde omkring helt utan lysen, är denna regel visserligen en framgång. Men för alla andra länder är det ett stort steg tillbaka.
Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av mati »

peterlauri skrev:
Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?
Det tycker man att de borde kunna. Det kan de ju när det gäller djurskydd t.ex., men det är kanske nånting annat som gäller i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av peterlauri »

mati skrev:
peterlauri skrev:
Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?
Det tycker man att de borde kunna. Det kan de ju när det gäller djurskydd t.ex., men det är kanske nånting annat som gäller i det här fallet.
Löjligt att inte sätta säkerheten i första prioritering... Men, det är ju EU... Har alltid varit så förvånad när man kör bil i Europa att ingen har ljusen på under dagen, skitsvårt att se dom, framförallt när dom kommer bakifrån...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av Pelle »

mati skrev:
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.
Finns det inte någon form av "work around" så att den inte går tillbaka till auto-läget varje gång man lämnar bilen?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Bakljus setting/knapp?

Inlägg av blincoln »

Men det viktigaste, då? Teslan är ju sååå snygg med sina bakljus tända och så tråkig utan.

Mao, jag vill också ha ett hack för att få dem tända hela tiden ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar