Ludicrous!bylund skrev:Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Bakljus setting/knapp?
Moderator: Redaktion
Re: Bakljus setting/knapp?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: Bakljus setting/knapp?
Vill också ha mina, och andras på. Vad händer om Sverige ändrar i reglementet? Då lär ju en ny uppdatering ha med den funktionen, eller hur?bylund skrev:Det är det som är så korkat med denna EU-regel: Om ljussensorn är lite kass så kan det hända att man kör utan baklyktor i t ex tunnlar eller dåligt väder utan att vara riktigt medveten om det. Men upplevelse är att Teslan är riktigt bra på att slå på halvljus när det behövs, ibland även i onödan, men då är ju ingen skada skedd. Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
Re: Bakljus setting/knapp?
+++++peterlauri skrev:Vill också ha mina, och andras på. Vad händer om Sverige ändrar i reglementet? Då lär ju en ny uppdatering ha med den funktionen, eller hur?bylund skrev:Det är det som är så korkat med denna EU-regel: Om ljussensorn är lite kass så kan det hända att man kör utan baklyktor i t ex tunnlar eller dåligt väder utan att vara riktigt medveten om det. Men upplevelse är att Teslan är riktigt bra på att slå på halvljus när det behövs, ibland även i onödan, men då är ju ingen skada skedd. Men jag skulle verkligen vilja ha baklyktor på alltid, även med varselljus, och att alla andra skulle ha det också.
X100 lev.14/8-18.
Re: Bakljus setting/knapp?
Problem uppstår när det är ljust men samtidigt dålig sikt. Dimma eller snörök är sådana tillfällen där bilen oftast inte märker att det är nödvändigt att tända halvljuset. Folk är dessutom inte medvetna om att det krävs en manuell åtgärd för att ljuset ska vara tänt. Förr i tiden vred man på tändningsnyckeln och allt var frid och fröjd. Nu är det "automatiskt" vilket innebär att man måste sköta det manuellt. Jättelogiskt. Det är svårt att begripa för vanliga dödliga.
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.
Skälet till denna idiotregel är (som så ofta) tysk lobbyverksamhet. Här i Sverige har det ju varit lag med halvljus även dagtid sedan urminnes tider. Även Danmark och några andra länder har haft denna regel ganska länge. Men inte Tyskland. Det fanns förvisso röster även där som förespråkade halvljus på dagen. Men det förkastades varje gång när diskussionen kom upp, eftersom detta skulle öka bensinförbrukningen. (Däremot så lobbades hårt för införandet av klimatanläggningar i bilar, eftersom det skulle öka säkerheten. Inget tal om ökad bensinförbrukning där.)
Man kom så småningom på EU-nivå överens om en kompromisslösning, vilket innebär att man bara tänder framljusen men att bakljusen får förbli nedsläckta. Man sparar nu säker massor med bensindroppar när man inte behöver tända några LED:ar.
För länder som Tyskland, där folk tidigare körde omkring helt utan lysen, är denna regel visserligen en framgång. Men för alla andra länder är det ett stort steg tillbaka.
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.
Skälet till denna idiotregel är (som så ofta) tysk lobbyverksamhet. Här i Sverige har det ju varit lag med halvljus även dagtid sedan urminnes tider. Även Danmark och några andra länder har haft denna regel ganska länge. Men inte Tyskland. Det fanns förvisso röster även där som förespråkade halvljus på dagen. Men det förkastades varje gång när diskussionen kom upp, eftersom detta skulle öka bensinförbrukningen. (Däremot så lobbades hårt för införandet av klimatanläggningar i bilar, eftersom det skulle öka säkerheten. Inget tal om ökad bensinförbrukning där.)
Man kom så småningom på EU-nivå överens om en kompromisslösning, vilket innebär att man bara tänder framljusen men att bakljusen får förbli nedsläckta. Man sparar nu säker massor med bensindroppar när man inte behöver tända några LED:ar.
För länder som Tyskland, där folk tidigare körde omkring helt utan lysen, är denna regel visserligen en framgång. Men för alla andra länder är det ett stort steg tillbaka.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: Bakljus setting/knapp?
Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?mati skrev:Problem uppstår när det är ljust men samtidigt dålig sikt. Dimma eller snörök är sådana tillfällen där bilen oftast inte märker att det är nödvändigt att tända halvljuset. Folk är dessutom inte medvetna om att det krävs en manuell åtgärd för att ljuset ska vara tänt. Förr i tiden vred man på tändningsnyckeln och allt var frid och fröjd. Nu är det "automatiskt" vilket innebär att man måste sköta det manuellt. Jättelogiskt. Det är svårt att begripa för vanliga dödliga.
Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.
Skälet till denna idiotregel är (som så ofta) tysk lobbyverksamhet. Här i Sverige har det ju varit lag med halvljus även dagtid sedan urminnes tider. Även Danmark och några andra länder har haft denna regel ganska länge. Men inte Tyskland. Det fanns förvisso röster även där som förslog halvljus på dagen. Men det förkastades varje gång när diskussionen kom upp, eftersom detta skulle öka bensinförbrukningen. (Däremot så lobbades hårt för införandet av klimatanläggningar i bilar, eftersom det skulle öka säkerheten. Inget tal om ökad bensinförbrukning där.)
Man kom så småningom på EU-nivå överens om en kompromisslösning, vilket innebär att man bara tänder framljusen men att bakljusen får förbli nedsläckta. Man sparar nu säker massor med bensindroppar när man inte behöver tända några LED:ar.
För länder som Tyskland, där folk tidigare körde omkring helt utan lysen, är denna regel visserligen en framgång. Men för alla andra länder är det ett stort steg tillbaka.
Re: Bakljus setting/knapp?
Det tycker man att de borde kunna. Det kan de ju när det gäller djurskydd t.ex., men det är kanske nånting annat som gäller i det här fallet.peterlauri skrev:Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- peterlauri
- Teslaägare
- Inlägg: 453
- Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
- Ort: Knivsta
Re: Bakljus setting/knapp?
Löjligt att inte sätta säkerheten i första prioritering... Men, det är ju EU... Har alltid varit så förvånad när man kör bil i Europa att ingen har ljusen på under dagen, skitsvårt att se dom, framförallt när dom kommer bakifrån...mati skrev:Det tycker man att de borde kunna. Det kan de ju när det gäller djurskydd t.ex., men det är kanske nånting annat som gäller i det här fallet.peterlauri skrev:Jag kan ju inte EUs regelverk, men kan inte Sverige sätta egna strängare regler?
Re: Bakljus setting/knapp?
Finns det inte någon form av "work around" så att den inte går tillbaka till auto-läget varje gång man lämnar bilen?mati skrev:Jag brukar stänga av auto-läget under vinterhalvåret och kör då med halvljus hela tiden. Det sköts då precis på det gamla hederliga sättet som det var förr i tiden. Och jag slipper tänka på att automatiken kanske inte fungerar.
Re: Bakljus setting/knapp?
Men det viktigaste, då? Teslan är ju sååå snygg med sina bakljus tända och så tråkig utan.
Mao, jag vill också ha ett hack för att få dem tända hela tiden
Mao, jag vill också ha ett hack för att få dem tända hela tiden
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com