Model X för Hästägare?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Pedrazzini »

Har samma läge med hästsläp och tungt båtsläp. Så snart X kom ut med specifikationer så tvingades jag konstatera att räckvidden blev alldeles för kort för att åka runt med tävlingshästar. Ofta ligger tävlingsplatserna en gott stycke från de breda allfartsvägarna och att bli strandsatt med häst i släpet är inget drömscenario. Vi satsade istället på en S och tvingades ha kvar vår X3 som dragbil. För oss skulle elbil och hästsläp bara addera en grym extra stress i systemet när fokus bör vara på tävlingen och inte på laddning, tyvärr.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Ric »

Jag förstår inte problemet. Om energin i batteriet är på upphällningen så låt hästen dra!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Tars »

Ric skrev:
Jag förstår inte problemet. Om energin i batteriet är på upphällningen så låt hästen dra!
Precis! Och låt regen vara igång så laddar du batteriet samtidigt. Win win. Hästen får träning och bilen laddning. Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Teslaspolen »

Tars skrev:
Ric skrev:
Jag förstår inte problemet. Om energin i batteriet är på upphällningen så låt hästen dra!
Precis! Och låt regen vara igång så laddar du batteriet samtidigt. Win win. Hästen får träning och bilen laddning. Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Fast en enda hästkraft låter ju segt...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av LarsL »

Jag tror att man får räkna med att koppla loss släpet när man ska ladda. Hur jobbigt och farligt är det med hästar i? Jag tror också att man får räkna med att stanna vid Chademo även under kortare resor. De Chademo jag har besökt skulle inte gå att ladda på med släppet tillkopplat, om det inte är helt tomt runt om.

Jag måste också kunna köra hästtransport 15 mil ungefär och valde därför att inte byta bort ICEn emot en Model X 60D. Det hade blivit alldeles för begränsande med den räckvidd jag skulle fått då, typ 10 mil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Finns ju faktiskt en plats som borde fungera. Lika som Falkenberg och ödeshög och även Upplands Väsby där det bara finns en plats som är användbar...

Platsen näst längst till vänster.
Ah, jag hade för mig att alla var dubbla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 apr 2016 10:02

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Andreas Muller »

Pedrazzini skrev:
Har samma läge med hästsläp och tungt båtsläp. Så snart X kom ut med specifikationer så tvingades jag konstatera att räckvidden blev alldeles för kort för att åka runt med tävlingshästar. Ofta ligger tävlingsplatserna en gott stycke från de breda allfartsvägarna och att bli strandsatt med häst i släpet är inget drömscenario. Vi satsade istället på en S och tvingades ha kvar vår X3 som dragbil. För oss skulle elbil och hästsläp bara addera en grym extra stress i systemet när fokus bör vara på tävlingen och inte på laddning, tyvärr.
Jag tror tyvärr att du har rätt. Kanske byter jag mig upp istället från S90D till P100D i 2 1/2 år. Vi får väl följa noggrann hur laddningsinfrastruktur utvecklar sig. ;)
Stromare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
lator skrev:
Finns ju faktiskt en plats som borde fungera. Lika som Falkenberg och ödeshög och även Upplands Väsby där det bara finns en plats som är användbar...

Platsen näst längst till vänster.
Ah, jag hade för mig att alla var dubbla.
Falkenberg skulle två kunna ladda med släp kopplat om det är ledigt och man känner för att ta upp tre-fyra av de vanliga parkeringsplatserna mot Max.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Zoidberg »

Teslaspolen skrev:
Tars skrev:
Ric skrev:
Jag förstår inte problemet. Om energin i batteriet är på upphällningen så låt hästen dra!
Precis! Och låt regen vara igång så laddar du batteriet samtidigt. Win win. Hästen får träning och bilen laddning. Bild


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Fast en enda hästkraft låter ju segt...
En häst har flera hk. Läste att det kan gå upp till 10hk i en häst. Avrundat blir det 7kW effekt.

Låter man hästen dra en MX i en timma blir det alltså 7kWh. Har man på regen får man därmed tillbaka runda slängar 2mil räckvidd i batteriet efter en timma draghjälp.

Men kraften från EN häst kan ju också tolkas som EN häst-kraft vilket är kraften från EN häst. :ugeek:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av lator »

Sen måste man ju räkna med ökad kostnad för hästens mat! Det får bli en sån där havrekorg fram på mulen... Hmm, undrar om dagens hobbyhästar klarar att dra en Tesla i två timmar...??? :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av boreno »

Nu har jag läst fel på den här rubriken tre gånger. Varför i all världen har jägare speciella krav på sina bilar? Och uppriktigt talat, häst är inte ett rimligt villebråd, inte i Sverige åtminstone.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Bjelke »

boreno skrev:
Nu har jag läst fel på den här rubriken tre gånger. Varför i all världen har jägare speciella krav på sina bilar? Och uppriktigt talat, häst är inte ett rimligt villebråd, inte i Sverige åtminstone.
:lol: inte så vanligt nej...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
boreno skrev:
Nu har jag läst fel på den här rubriken tre gånger. Varför i all världen har jägare speciella krav på sina bilar? Och uppriktigt talat, häst är inte ett rimligt villebråd, inte i Sverige åtminstone.
Bild inte så vanligt nej...
Här står det om licensjakt i tidningarna varje dag. Har aldrig fattat vilka licenser dom jagar. Bild
Sorry. Hamnade rejält OT nu
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av lator »

boreno skrev:
Nu har jag läst fel på den här rubriken tre gånger. Varför i all världen har jägare speciella krav på sina bilar? Och uppriktigt talat, häst är inte ett rimligt villebråd, inte i Sverige åtminstone.
Nej, du tänker nog på den planerade vildhästjakten i USA... (är Trump en häst???)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Jerker »

Zoidberg skrev:
En häst har flera hk. Läste att det kan gå upp till 10hk i en häst. Avrundat blir det 7kW effekt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Jerker »

boreno skrev:
Nu har jag läst fel på den här rubriken tre gånger. Varför i all världen har jägare speciella krav på sina bilar? Och uppriktigt talat, häst är inte ett rimligt villebråd, inte i Sverige åtminstone.
Hahaha! Jag har gjort detsamma! Och då är jag ändå gift med en hästägare, ordet i sig är inte direkt främmande...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av Tars »

lator skrev:
Sen måste man ju räkna med ökad kostnad för hästens mat! Det får bli en sån där havrekorg fram på mulen... Hmm, undrar om dagens hobbyhästar klarar att dra en Tesla i två timmar...??? :shock:
Jadå, strappa fast en iPad framför nyllet med breaking bad så går allt på hästens ap.


Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
mammamimmi
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jun 2017 22:51

Re: Model X för Hästägare?

Inlägg av mammamimmi »

Under Em i Göteborg såg detta:
Skriv svar