Råd angående vinterdäck till Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av tias »

Vet att det finns ett flertal trådar som avhandlar vinterdäck till Model X redan, men jag känner mig trots det osäker på vilka vinterdäck jag ska välja till en Model X 90D jag beställt. I första hand vänder jag mig till Model X-ägare som förhoppningsvis kan rekommendera vad de skulle valt i min situation.

Jag bor i centrala Stockholm och kör drygt 1000 mil om året mestadels i Stockholm med omnejd plus 2-3 turer till fjällen (Vemdalen) vare vintersäsong. Är egentligen helt ointresserad av bilar och kör väldigt lugnt, sällan fortare än 10 km över hastighetsbegränsningen. Jag väljer mellan 19' dubbfria Nokian, 20' dubbfria Nokian och 20' dubbfria Pirelli.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Remuz »

Jag valde 20" Pirreli till min. Har dock bara testat 19" Nokian och det var inget roligt alls. Om valet var bra eller ej vet jag när jag fått bilen, vilket år som helst nu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Johnalm »

Jag valde 19" Pirelli och är på det stora hela nöjd. Lång bromssträcka vid isigt väglag enda nackdelen (med dubbfritt).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Svenssons »

Har valt 19" dubbfria Nokkian R2 som jag delvis ångrar idag. Kommer välja dubbfria autobahndäck typ Pirelli nästa gång. 20" dubbfria alt. dubbat Nokkain R2 hade nog funkat bättre (mindre svajigt med 20" mot 19" vid plusgrader) om man kör en del i fjällen men för mig i södra Sverige och som vill kunna köra ner till Tyskland så är det dubbfria autobahndäck som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av krabbe »

Har köpt 20" Hankook winter I w 320a till min Nya X (inte leverat än ) på original Slipstream fälga (som jag har fått målat matt svart )
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Har valt 19" dubbfria Nokkian R2 som jag delvis ångrar idag. Kommer välja dubbfria autobahndäck typ Pirelli nästa gång. 20" dubbfria alt. dubbat Nokkain R2 hade nog funkat bättre (mindre svajigt med 20" mot 19" vid plusgrader) om man kör en del i fjällen men för mig i södra Sverige och som vill kunna köra ner till Tyskland så är det dubbfria autobahndäck som gäller.
Fick du vanliga R2 eller R2 SUV ( står på sidan av däcket )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Tenk »

Jag har Nokian 19 tum r2 suv (undrar om de finns utan suv i rätt dimension?) och tycker de är bra på vinterväglag som när vi nyss var upp till Åre. Är ok på barmark men det kan då säkert vara bättre med europeiska friktionsdäck. Jag prioriterar snö och isfunktionen då det är då jag vill ha mer marginal. Hade dock valt 255 i bredd runt om istället för 265 (om det finns med rätt viktklass) för mindre förbrukning och kanske bättre grepp.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av e5m1r »

Tenk skrev:
Jag har Nokian 19 tum r2 suv (undrar om de finns utan suv i rätt dimension?) och tycker de är bra på vinterväglag som när vi nyss var upp till Åre. Är ok på barmark men det kan då säkert vara bättre med europeiska friktionsdäck. Jag prioriterar snö och isfunktionen då det är då jag vill ha mer marginal. Hade dock valt 255 i bredd runt om istället för 265 (om det finns med rätt viktklass) för mindre förbrukning och kanske bättre grepp.
Tänkte mest på att vissa med X upplevt dessa som väldigt svajiga ostabila och andra inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Tenk »

Ja om de finns utan suv i den dimensionen så är det säkert förklaringen.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Monark1954 »

Nokian 19" 265/50 finns bara i SUV utförande oavsett modell enligt deras hemsida.

Vi bilägare test av friktionsdäck hade med ett europeiskt vinterdäck som anonymt referens.
Så här skriver de i sin sammanfattning.
" Av de odubbade vinterdäck vi testat 2016 och nu redovisar hör sju av åtta till marknadens mest välkända och bästa fabrikat – de är premiumdäck.

Vi har ett kontinentalt friktionsdäck med i testet för att belysa skillnaderna mellan vinterdäckstyperna. Det får en hyfsad slutpoäng eftersom det tar full poäng när vi testar egenskaperna på våt och torr väg, men på is och snö är kontinentala vinterdäck inte bara dåliga, de är närmast usla!

Inte ens tillverkarna själva vill veta av några jämförelser mellan däcktyperna. ”Dessa däck är inte avsedda för Sverige” får vi höra. Vi är böjda att hålla med.

Än så länge fungerar de kontinentala vinterdäcken möjligen i södra Sverige eller om vi har en mild vinter – men hur vet man om det blir en sådan?
"
Länk till sammanfattningen, tidiningen går att köpa där eller läsa via "Readly".
http://www.vibilagare.se/test/dack/dack ... ktionsdack

Vi kör vår X med dubbade Nokia Hakkapelitta 8 SUV. Har fungerat utmärkt i plusgrader på asfalt men som vi bilares test visar är ett nordiskt vinterdäck optimerat för vinterväglag och är sämre på sommarväg. Det dubbade däcket kan även ha ett hårdare gummi än det dubbfria, orkar inte kolla.

Det finns en länk i forumet till en Norsk däckfirma som förespråkar kontinentala vinterdäck då Teslan är så tung. Vi Bilägares test är en vanlig personbil men jag är skeptiskt till Norska rådet om kontinentala vinterdäck bara för att Nokia R2 dubbfritt är för mjukt.

Ni som är missnöjda med era Nokia R2 dubbfria på barmark, sök på "Nokian Tyres Satisfaction Promise". Ni kanske får byta däck.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Svenssons »

Monark1954 skrev:

Vi har ett kontinentalt friktionsdäck med i testet för att belysa skillnaderna mellan vinterdäckstyperna. Det får en hyfsad slutpoäng eftersom det tar full poäng när vi testar egenskaperna på våt och torr väg, men på is och snö är kontinentala vinterdäck inte bara dåliga, de är närmast usla!

Inte ens tillverkarna själva vill veta av några jämförelser mellan däcktyperna. ”Dessa däck är inte avsedda för Sverige” får vi höra. Vi är böjda att hålla med.
Sverige är ett avlångt land. Här i Kalmar kan man nog räkna antalet dagar med snö och is på ett år på sina fingrar och tår, längre söderut räcker det nog med tårna, såg att det inte ens fanns någon snö på backen vid sidan av vägen från Jämjö och västerut idag. Vi har antagligen samma klimat i södra Sverige som fanns i norra Tyskland för 15 år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av bylund »

Fast använder bara tår, 10 positioner alltså, kan man ju rätt enkelt representera upp till 1024 heltal, så det säger väldigt lite om antalet snödagar ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Fast använder bara tår, 10 positioner alltså, kan man ju rätt enkelt representera upp till 1024 heltal, så det säger väldigt lite om antalet snödagar ;)
Det går att räkna högre...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
X_alset
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 jan 2017 19:59

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av X_alset »

Jag har valt original 19" dubbfria Pirelli och är väldigt nöjd.
Hyfsat tysta, o bra grepp.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Alfred »

Går i samma tankar och är lite kluven mellan dubbfritt och dubbat Nokian.

Men det här med att däcket upplevts som svajigt, gäller det bara 19-tum? Kan man alltså välja det dubbfria alternativet på 20-tum utan att bli alltför missnöjd?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jag lägger om 22" Pirelli Scorpion på originalfälg. Bra eller dåligt vet jag inte. Men det är så förbannat tråkigt att köpa en bil mitt i vintern och få leverans på små 20tummare!


Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av mahulkp »

Alfred skrev:
Går i samma tankar och är lite kluven mellan dubbfritt och dubbat Nokian.

Men det här med att däcket upplevts som svajigt, gäller det bara 19-tum? Kan man alltså välja det dubbfria alternativet på 20-tum utan att bli alltför missnöjd?
Det verkar så. Jag har kört Hakka R2 i 20" både på MS och MX (R2 SUV) med mycket gott resultat.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Challe76a »

Kör Pirelli 20 på x:en och är väldigt nöjd. Har Hakka R2 på MS och det är väldigt svajigt när det är runt 0:an. Blir det kallare blir det mindre problem men jag skulle ta Pirelli alla dagar i veckan på grund av kontrollen och känslan att jag vet vart jag har bilen samt känner greppet. Med R2 orna är det för diffust enligt min mening. Sen ska tilläggas, har inte behövt testa hur bra Pirelli däcken är på riktig vinterväg.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Tars »

SolnaGnagarn skrev:
Jag lägger om 22" Pirelli Scorpion på originalfälg. Bra eller dåligt vet jag inte. Men det är så förbannat tråkigt att köpa en bil mitt i vintern och få leverans på små 20tummare! Bild


Skickat med röksignal
Låter superbilligt! Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av SolnaGnagarn »

Tars skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Jag lägger om 22" Pirelli Scorpion på originalfälg. Bra eller dåligt vet jag inte. Men det är så förbannat tråkigt att köpa en bil mitt i vintern och få leverans på små 20tummare! Bild


Skickat med röksignal
Låter superbilligt! Bild
Inte så farligt. Däcken kostar 16500:- inkl frakt. Omläggning 1500:- och däckhotell 600:-/säsong.
Visst, man ska åka och lägga om två ggr om året. Men då har man ju ett grymt utseende året om. Bild


Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av mans71 »

SolnaGnagarn skrev:
Tars skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Jag lägger om 22" Pirelli Scorpion på originalfälg. Bra eller dåligt vet jag inte. Men det är så förbannat tråkigt att köpa en bil mitt i vintern och få leverans på små 20tummare! Bild


Skickat med röksignal
Låter superbilligt! Bild
Inte så farligt. Däcken kostar 16500:- inkl frakt. Omläggning 1500:- och däckhotell 600:-/säsong.
Visst, man ska åka och lägga om två ggr om året. Men då har man ju ett grymt utseende året om. Bild


Skickat med röksignal
Var först inne på samma linje men hittade inga 22" vinterdäck. 22" året om blir ju grymt! :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Tars »

SolnaGnagarn skrev:
Tars skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Jag lägger om 22" Pirelli Scorpion på originalfälg. Bra eller dåligt vet jag inte. Men det är så förbannat tråkigt att köpa en bil mitt i vintern och få leverans på små 20tummare! Bild


Skickat med röksignal
Låter superbilligt! Bild
Inte så farligt. Däcken kostar 16500:- inkl frakt. Omläggning 1500:- och däckhotell 600:-/säsong.
Visst, man ska åka och lägga om två ggr om året. Men då har man ju ett grymt utseende året om. Bild


Skickat med röksignal
Det va bra pris!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av tias »

Tack alla för att ni delade med er av era erfarenheter och synpunkter! Bestämde mig till slut för Pirellis 20".
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av selfish »

Har 22" Pirelli till salu i annan tråd som bara gått ca 100 mil.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 22&t=13139
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Nic
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 okt 2018 21:31
Ort: Nyköping

Re: Råd angående vinterdäck till Model X

Inlägg av Nic »

Jag har lite funderingar gällande vinterdäck till min nya X.

Samtidigt som bilen beställdes så beställdes vinterdäck och fälg från Däcka genom Autoplan. Jag sedan funderat lite på om det är bättre att köpa original istället. Det går bra att avbeställa från Däckia, åtminstone om jag gör det idag.

Man har lite dålig koll på vad man får när Autoplan gör beställningen. Men Autoplan har rabatt och hyfsade avtal med Däckia tror jag. Hursomhelst så har jag kollat med Däckia vad det blir. Det blev odubbade Pirelli och 20 tum 265 runt om. Original sommardäcken är 275 breda bak och 255 fram. Antar att det går bra med 265 runt om, någon som ser problem med det?

De kommer kosta 22000 kr så de är billigare än original även om man jämför med 19 tum. Men har några funderingar efter att ha läst lite. Finns det problem med att ha andra fälgar än original? Garantiproblem? Trycksensorerna har väl Tesla egna, kan det bli problem med att vinterdäcken har andra? Något annat att tänka på?
Skriv svar