Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Ni som har beställd bilar i andra delen av december, hur ser er förväntade leveransdatum ut?

Min X fick sitt VIN igår, tillsammans med det tråkiga beskedet:
Uppskattat leveransdatum: Slutet av april - Maj

Jag hade stora planer för en trip mellan Stockholm och Danmark i påsk. Den får jag nog glömma nu

Någon som vet hur väl detta stämmer, när man väl fått VIN?
Användarvisningsbild
Richard
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 dec 2016 16:25

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Richard »

Min beställning låstes den 20/12, och redan då ändrades leveransdatum till april/maj från mars.

Hade också planer på lite påskturande. Får väl jobba lite extra så jag kan vara ledig i maj istället.

Ser att jag fått VIN idag, skönt att de inte glömt bort mig :)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Alfred »

Kanske är en dålig datapunkt eftersom jag beställde tidigt med framskjuten leverans, men beställde i september, fick VIN i början av oktober, bilen gick enligt MyTesla i produktion i mellandagarna och blev klar där i förrgår.

Beräknad leverans är mars-början av april enligt MyTesla.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av mans71 »

Beställde 25:e nov med lev mars. Gick i produktion igår morse, fortfarande i produktion just nu. Ändrat till lev "mars början av april". Känns som dom har mycket att göra just ju?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av apkungen »

Har varit lite långa leveranstider ett tag nu. Min kollega beställde i början av oktober och har inte fått den än. Hans planerade datum är slutet av feb, mars. Vet att Tesla hade lite problem där med ap2 so de ligger nog efter nu. Lär bli ett bra första kvartal.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Franz »

Är förväntad leverans i ett kvartalsskifte så vet man åtminstone att Tesla kommer anstränga sig så mycket som möjligt för att fixa det tidigare av kvartalen. Ingen garanti så klart att de fixar leverans för det.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av dstr »

Stora frågan är ju när dom börjar stoppa in HUD-hårdvaran. Det borde vara mars/april...
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 maj 2015 20:43

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av aalto »

Samma här

Beställde och låstes före jul.
Beställde 2 bilar, S 90d och X 90d.
Fick slutet mars på båda.
Nu är S färdigbyggd och på väg till hamn. Lev slutet mars.
X framflyttad slutet april-början maj.
X90D och S100D
Tidigare P85D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av olarsson »

Beställde sista dagarna före deadline 15/1, inte låst spec ännu. Helnöjd om leverans dröjer ett bra tag så att min 90D blir en 100D, med HUD. Bara den kommer innan semestern.
Man kan ju alltid hoppas lite... :D
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nicklas »

olarsson skrev:
Beställde sista dagarna före deadline 15/1, inte låst spec ännu. Helnöjd om leverans dröjer ett bra tag så att min 90D blir en 100D, med HUD. Bara den kommer innan semestern.
Man kan ju alltid hoppas lite... :D
Fast om det dröjer kan ju nästa deadline korsas så du ändå inte får oändlig SuC...
- jag gissar att det var grejen eftersom du nämner deadline 15/1.

... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av bylund »

Nicklas skrev:
olarsson skrev:
Beställde sista dagarna före deadline 15/1, inte låst spec ännu. Helnöjd om leverans dröjer ett bra tag så att min 90D blir en 100D, med HUD. Bara den kommer innan semestern.
Man kan ju alltid hoppas lite... :D
Fast om det dröjer kan ju nästa deadline korsas så du ändå inte får oändlig SuC...
- jag gissar att det var grejen eftersom du nämner deadline 15/1.

... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Det är om man själv väljer sen leverans som man tappar det, inte om Tesla misslyckas att leverera i tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av e5m1r »

Nicklas skrev:
olarsson skrev:
Beställde sista dagarna före deadline 15/1, inte låst spec ännu. Helnöjd om leverans dröjer ett bra tag så att min 90D blir en 100D, med HUD. Bara den kommer innan semestern.
Man kan ju alltid hoppas lite... :D
Fast om det dröjer kan ju nästa deadline korsas så du ändå inte får oändlig SuC...
- jag gissar att det var grejen eftersom du nämner deadline 15/1.

... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Fri SuC gäller om du vid beställning valde leverans innan 1 april och beställde innan den 15 januari
Om tesla flyttar fram leveransen så är det fortfarande fri SuC som gäller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nicklas »

e5m1r skrev:
Nicklas skrev:
olarsson skrev:
Beställde sista dagarna före deadline 15/1, inte låst spec ännu. Helnöjd om leverans dröjer ett bra tag så att min 90D blir en 100D, med HUD. Bara den kommer innan semestern.
Man kan ju alltid hoppas lite... :D
Fast om det dröjer kan ju nästa deadline korsas så du ändå inte får oändlig SuC...
- jag gissar att det var grejen eftersom du nämner deadline 15/1.

... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Fri SuC gäller om du vid beställning valde leverans innan 1 april och beställde innan den 15 januari
Om tesla flyttar fram leveransen så är det fortfarande fri SuC som gäller
Det är kanske något som sagt då, men i allt jag läst har det tydligt stått bara "leverans", inget om vems fel eller varför... Bara att bilen ska levereras innan numera 15:e april 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Bjelke »

Bylund och E5m1r har rätt vad jag vet, tror det i den engelska texten står rätt iaf (inte ovanligt att det översätts lite slarvigt)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av olarsson »

Och idag kom 100D. Dock går det inte i MyTesla uppgradera på den lagda ordern. Får kolla med min kontakt vad som gäller. Förutsätter att det går, mot en kostnad liksom när P100DL kom och de med P90DL kunde uppgradera.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Bjelke »

olarsson skrev:
Och idag kom 100D. Dock går det inte i MyTesla uppgradera på den lagda ordern. Får kolla med min kontakt vad som gäller. Förutsätter att det går, mot en kostnad liksom när P100DL kom och de med P90DL kunde uppgradera.
DET var ju en nyhet som många väntat på! :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

olarsson skrev:
Och idag kom 100D. Dock går det inte i MyTesla uppgradera på den lagda ordern. Får kolla med min kontakt vad som gäller. Förutsätter att det går, mot en kostnad liksom när P100DL kom och de med P90DL kunde uppgradera.
Nu är det jo lite för sent, men den uppgraderingen hade jag gärna betalat 33.000 extra för!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av vigge50 »

På TMC skriver några i Norge att om de vill uppdater sina 90D till 100D så blir de av med sin fria SuperCharger, är alltså inte en slump att 100D inte kom förrän nu. Nu lyckas Tesla även hålla uppe beställningarna även om fri supercharging har tagits bort.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Legato »

När jag fick min bil så hade de inte så bra koll på logistiken... Först sas det oktober. Sen sas det december. Sen sas det årsskiftet. Sen typ den 5/12 ringde de och sa att "du kan få din bil i övermorgon om du vill".

Förstår faktiskt inte vad som kan vara så svårt. När bilen väl lastas på båten från USA tycker jag de borde klara av att ge exakt leverans-VECKA åtminstone. Sen blev jag såklart glad att få den några veckor tidigare, men ändå :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av olarsson »

olarsson skrev:
Och idag kom 100D. Dock går det inte i MyTesla uppgradera på den lagda ordern. Får kolla med min kontakt vad som gäller. Förutsätter att det går, mot en kostnad liksom när P100DL kom och de med P90DL kunde uppgradera.
Nix. Är ny order som gäller. Nya priset och ingen fri SuC. Dessutom nollas den referral man använt i gamla programmet.
Så 90D med fri laddning eller 100D utan fri laddning för 73800 kr extra. :(
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av helix »

Nicklas skrev:
... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Stämmer inte. ALLA bilar beställda före 15/1 får fri SuC oavsett om de levereras i april eller maj eller nåt annat. Har kunden valt "leverans snabbast möjligt" vid beställning före 15/1 är bilen med fri SuC. Stod nåt om att bilen måste byggas i fabriken innan 15:e april, men alla bilar som beställdes lär vara byggda innan detta datum, sen när de kommer fram i sverige är en annan femma och inte relevant. Bilen har fri SuC.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Legato skrev:
När jag fick min bil så hade de inte så bra koll på logistiken... Först sas det oktober. Sen sas det december. Sen sas det årsskiftet. Sen typ den 5/12 ringde de och sa att "du kan få din bil i övermorgon om du vill".

Förstår faktiskt inte vad som kan vara så svårt. När bilen väl lastas på båten från USA tycker jag de borde klara av att ge exakt leverans-VECKA åtminstone. Sen blev jag såklart glad att få den några veckor tidigare, men ändå :)
Det där är vad jag kallar ett ilandsproblem :D
Får hoppas at det samma hände mig - men det är väl tyvärr ingen chans...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Mickep »

helix skrev:
Nicklas skrev:
... Man får ju bara oändlig SuC om bilen dessutom levereras innan 1:a april 2017.

... Den konspiratoriske tänker nog att det är därför som många flyttas fram :shock:
- men jag tror de helt enkelt fått en himla massa beställningar :lol:
Stämmer inte. ALLA bilar beställda före 15/1 får fri SuC oavsett om de levereras i april eller maj eller nåt annat. Har kunden valt "leverans snabbast möjligt" vid beställning före 15/1 är bilen med fri SuC. Stod nåt om att bilen måste byggas i fabriken innan 15:e april, men alla bilar som beställdes lär vara byggda innan detta datum, sen när de kommer fram i sverige är en annan femma och inte relevant. Bilen har fri SuC.
Får vi hoppas, inte för att det skulle göra något i realiteten (tror inte fri SuC är värt så mycket om man tänker efter) men det skulle vara nesligt och gräns på lurendrejeri ifall de skulle missat det. Men vi får hoppas att alla som beställt blir nöjda och får det de förväntat sig. (jag tror beställarna inte behöver vara oroliga)
Användarvisningsbild
Richard
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 dec 2016 16:25

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Richard »

Slutade uppdatera MyTesla flera gånger om dagen för någon vecka sedan när min DS trodde att bilen skulle börja byggas i mitten av mars.
Råkade klicka in mig idag och ser att min bil är i produktion!

Ni andra som beställt i slutet av december, vad är ett status?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Richard skrev:
Slutade uppdatera MyTesla flera gånger om dagen för någon vecka sedan när min DS trodde att bilen skulle börja byggas i mitten av mars.
Råkade klicka in mig idag och ser att min bil är i produktion!

Ni andra som beställt i slutet av december, vad är ett status?
Jag skippade att kolla myTesla en eda dag, och dagen efter var den i produktion. Det var förra söndagen, alltså dagen före dom stängde ner fabriken för Model 3 anpassningar.
Den är ff. I produktion (en vecka till, kanske?).
Har inte hört eller sett något nytt i förhållande till Slutet av april-Maj grejen.
Men i alla fall kul att se att det händer något :D
Skriv svar