Video:gellerstam skrev:
Hur det funkar har jag inte koll på. Men på sidan står det -"Skis up to 187 cm in length " Så jag antar att de testat med den längden.
http://mft.systems/de/backbox_video2/
Moderator: Redaktion
Video:gellerstam skrev:
Hur det funkar har jag inte koll på. Men på sidan står det -"Skis up to 187 cm in length " Så jag antar att de testat med den längden.
Jag har sökt med ljus och lykta efter återförsäljare som vill skeppa till Sverige. Den enda jag hittade (en via Tyska Ebay) ville ha över €1000 ink leverans, så onekligen dyrt. Men för dem som inte köpt ännu, eller för oss X-kunder som inte har några alternativ är det nog bara att betala om man inte vill ha skidorna i det fria.Alfred skrev:gellerstam skrev:Där emot var den inte superbillig, € 928 för den bredaste modellen.
Hade den kostat hälften hade jag nog bytt bort min takbox.
Tanken slog mig faktiskt! Hittade en komplett begagnad utanför Hamburg, så då hade man nästan kunnat få ihop kalkylen. Det är bara det att den ju var till salu nu, och Teslan får jag först i mars.HelectriC skrev:kör ner till Tyskland och hämta själv? spara pengar och få en trevlig tur på köpet!
vigge50 skrev:På AP1 bilar så är det bara radar som sitter baktill så då kanske detta funkar under förutsättningarna att den sitter tillräckligt högt upp men AP2 använder ju även kameran vilket blockeras och därmed inte borde gå att använda. För cyklar är det nog samma sak, de kommer nog vara i vägen för sensorerna och därmed är det inte möjligt att använda AP.
Ja, nu kan man ju nästan säga, om man har en sådan, att ens Tesla har grillen där bak.mans71 skrev:Börjar plötsligt tänka på en båtgrill när jag ser det där...
oj, du har rätt.Nicke Nyfiken skrev:vigge50 skrev:På AP1 bilar så är det bara radar som sitter baktill så då kanske detta funkar under förutsättningarna att den sitter tillräckligt högt upp men AP2 använder ju även kameran vilket blockeras och därmed inte borde gå att använda. För cyklar är det nog samma sak, de kommer nog vara i vägen för sensorerna och därmed är det inte möjligt att använda AP.
Sitter det radar bak på AP1 bilarna?
Jag trodde bara det satt UL-sensorer bak.
Inte fått leverans ännu, men snubblade över en tråd på TMC som tyder på att man kan stänga av tow mode och därmed ha fungerande AP även med lampor inkopplade på en box där bak. Verkar som att backsensorerna kan varna en del, men även det kan tydligen stängas av?Lophornis skrev:Hur funkar alla givare och sensorer bak när man har något sådant på draget?
Funkar AP eller kopplas den ur när man sätter i ljuset?
Jag har själv en cykelhållare som sätts på dragkroken och undrar om den kommer funka bra.
Står följande i manualenAlfred skrev:Inte fått leverans ännu, men snubblade över en tråd på TMC som tyder på att man kan stänga av tow mode och därmed ha fungerande AP även med lampor inkopplade på en box där bak. Verkar som att backsensorerna kan varna en del, men även det kan tydligen stängas av?Lophornis skrev:Hur funkar alla givare och sensorer bak när man har något sådant på draget?
Funkar AP eller kopplas den ur när man sätter i ljuset?
Jag har själv en cykelhållare som sätts på dragkroken och undrar om den kommer funka bra.
Detta tyder ju på att cykelställ och liknande tillbehör inte lär bråka med AP, men oklart om detta gäller även för nya AP2-hårdvaran.
Jag tar ju leverans av bilen först i mars, så har svårt att bekräfta 100% innan dess.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -ap.85291/
Klart nyfiken, funderade själv på hur de tänkt sig att man ska ha skidorna bak utan fodral =)Alfred skrev:Ah! Tack för korrigering.
Tar leverans av boxen idag, dock får vi Teslan först i mars. Men borde kunna slänga upp bilder på boxen monterad på gammelforden till helgen.
Här är bilder på boxen monterad på gammelforden. Mycket bra intryck av grejerna, superlätt att montera, känns robust i infästning, själva boxen ungefär som motsvarande Thule eller Packline. Har inte kunnat koppla in lamporna eftersom jag saknar adapter till 7-pinsuttag som det är på Forden, men boxen ska alltså passa med Teslans 13-pinsuttag utan adapter.janni skrev:Klart nyfiken, funderade själv på hur de tänkt sig att man ska ha skidorna bak utan fodral =)
Tack!gellerstam skrev:Föredömligt rapporterat! "Tumme upp"
Bra beskrivande bilder!
Tur man kan slå på backkameran under färd om man blir orolig för det iafAlfred skrev:Tippfunktionen i boxen är det enda som inte känns som superkvalitet. Lite rackigt hur man får i och ur spärrarna, men funkar och känns inte som att de kan släppa av misstag under färd.janni skrev:Klart nyfiken, funderade själv på hur de tänkt sig att man ska ha skidorna bak utan fodral =)
Ser inte ut som att de borde vara nån problem med X:ens backlucka, får bli en sån där till nästa säsong (lär inte hinnas med nå skidåkning i år).Alfred skrev:Lyckades även nosa mig till på TMC att släpvagnsläge aktiveras automatiskt när man kopplar in elkontakten, men att man manuellt kan avaktivera det igen även när boxen är inkopplad. Därmed kan man använda autopilot även med boxen på. Puh!
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... nce.75408/