Vibrationer

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Vibrationer

Inlägg av Jeppe »

Efter att min X varit parkerad ett par dagar på Arlanda i garage har jag fått vibrationer i hastigheter kring 100 km/h. Pratade med Tesla och dom sa att eftersom bilen är så tung kan däcken bli lite platta när den står parkerad. Dom bad mig kolla däcktrycket och sen köra ett tag för att det ska gå tillbaka. Jag har Nokia dubbfria vinterdäck.

Någon annan som har liknande problem?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer

Inlägg av Bjelke »

Låter inte så sannolikt bara efter några dagar tycker jag...
Jag har haft liknande symptom på min sedan den var ny så... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Vibrationer

Inlägg av Jeppe »

Håller med att det inte borde vara det, den har stått parkerad hemma utan att jag fått problem.

Vad har du gjort för att åtgärda problemet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer

Inlägg av Bjelke »

Om den var ok före du parkerade där så skulle jag bara gissa på skit i en fälg typ (inte ovanligt på vintern)...
På min trodde vi att det var hjulvinklarna som spökade och den blev ok efter en justering av dessa (efter mkt om och men från gänget i Väsby) men
det kom tillbaks efter en tid och nu senast funkade det inte med hjulvinkeljustering :( Så nu vet vi inte riktigt vad det beror på...
Men på många har det varit just hjulvinklar som varit problemet, men då skulle du ju haft vibrationer även före Arlanda sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vibrationer

Inlägg av Jensa »

Låter ganska sannolikt att det kan vara så att däcken blir något platta, speciellt om den står i varmgarage och du sedan kör ut i kyla och däcken blir ännu kallare. Då tar det ett tag innan det går tillbaka.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Vibrationer

Inlägg av Rennwagen »

Vibrationer runt 100-130 km/h utan att det skakar nämnvärt i ratten brukar vara obalans i bakdäcken. Mycket troligt att det bara är smuts på insidan av fälgen, knappast ståplattor. Högtrycksspola ordentligt mellan ekrarna och testa igen så skall du se att det är ok. Om inte åk in och balansera om däcken.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer

Inlägg av lator »

Om det har varit väderomslag så kan smältvatten rinna ner och frysa fast längst ner på fälgen. Har du haft bilen i värme ett tag så försvinner det. Att däcken blir platta kan hända men då när temperaturen sjunker kraftigt medan bilen står stilla och då "hoppar" bilen fram i några km...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Vibrationer

Inlägg av janni »

Upplever själv vibrationer i ratten på min X, men det är värst runt 70.
Ska in nästa vecka för att titta på det så får se om de hittar något.
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Vibrationer

Inlägg av Jeppe »

Ok, nu har jag löst problemet. Det visade sig att under tiden bilen var parkerad så hade all smuts i fälgen runnit ner till botten och torkat fast. Det var inte lätt att se, men när jag skulle kolla däcktrycket noterade jag det. Tvättade insidan av fälgen med högtryck och så var vibrationerna borta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer

Inlägg av Bjelke »

Good! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Vibrationer

Inlägg av Rennwagen »

Samma här, åkte in till däckverkstan och det fanns mycket intorkat damm som bildade stora sjok på insidan av fälgen. De tvättade fälgarna och vibrationerna var borta. Detta var tidigare ett problem även på BMW (framförallt bakfälgarna) men de löste det genom att styra luftströmmarna under bilen. Tyvärr alltså något som mindre biltillverkare (läs Tesla) inte orkar med i sitt utvecklingsarbete.
Däckverkstaden sa att de tvättat flera Teslors fälgar på insidan, så det är inget ovanligt problem tror jag.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Vibrationer

Inlägg av Rennwagen »

Är det fler än jag som har fortsatta problem med detta. Nu på sommaren då jag kör grusväg så samlas det damm på insidan av fälgarna (21" turbin). Spolar jag noggrant då jag tvättar försvinner det men inte annars. Har aldrig haft problem med detta på andra bilar.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vibrationer

Inlägg av Remuz »

Jag upplever vibrationer när jag trycker på accelerationspedalen Max. Bilen skakar ibland så man tror att man kör på en tvättbräda. Sedan när jag ska återskapa det funkar det inte, för att vara tillbaka igen nästa dag eller så.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar