Regnsensor

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regnsensor

Inlägg av Leo »

Japp, och automatiska avbländbara backspeglarna på många bilar använder två sensor, en fram och bak på innerbackspegeln som jämför ljuset från båda hållen. Finns många enkla sensorer som löser olika saker på bilarna men jag har en känsla av att Tesla vill undvika att använda massa "olika system/sensorer" och istället bygga upp det med mjukvara som använder samma sensorer till en massa olika funktioner istället.

En "vanlig" bil har ju närmare 100 olika styrdon där det ofta är ett styrdon för respektive funktion osv. Blir väldigt komplext och blir en form av mängder av "fristående" funktioner som dock ofta använder samma signalkablar. Nackdelen är att det inte går att uppdatera och styra och länka ihop på samma sätt som Tesla som har en form av centraldator som styr allt med mjukvara istället. Teslas sätt gör det ju också mycket lättare att alla funktioner kan hänga ihop och avpassas till varandra.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regnsensor

Inlägg av mati »

Du kan ha rätt i ditt antagande, det låter mycket rimligt. Tyvärr har Tesla valt att installera en hårdvara i sina bilar som de inte har fungerande mjukvara till. Det gör det hela lite märkligt eftersom helt vanliga standardfunktioner, som finns i vilken bil som helst, inte längre fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Regnsensor

Inlägg av EricH »

janni skrev:
EricH skrev:
För att inte bidra till trådinflationen så ställer jag en relaterad fråga här - jag har FW 17.3.15 på min X som är drygt två veckor gammal. Någon med AP2 som har fått "högre" uppdatering? I USA har ju åtminstone en uppdatering rullat ut sedan ett tag tillbaka.
jag har 17.4.14 fast har AP1 om de gör skillnad
Ja, jag det gör skillnad. Såvitt jag förstår så är 17.4.14 enbart för AP1. För AP2 verkar 17.5.28 vara nästa uppgradering och det finns även rapporter om 17.5.36. Well, är väl bara att vänta.
Model X P100D
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Regnsensor

Inlägg av TBjorn »

Har en Tesla model S på beställning och som jag för står det verkar ju "regnsensor" funktionen fått dålig kritik i med AP1 -> AP2.

Min bil ska levereras vid årsskiftet och då troligen med AP2.5 som nya bilar ska byggas med ifrån 1 juli.

Har någon fått bil med AP2.5 och hur fungerar regnsensor och autohelljus?
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regnsensor

Inlägg av mati »

TBjorn skrev:
Har en Tesla model S på beställning och som jag för står det verkar ju "regnsensor" funktionen fått dålig kritik i med AP1 -> AP2.

Min bil ska levereras vid årsskiftet och då troligen med AP2.5 som nya bilar ska byggas med ifrån 1 juli.

Har någon fått bil med AP2.5 och hur fungerar regnsensor och autohelljus?
Nya bilar från och med AP2 har ingen regnsensor. Funktionen ska framöver "simuleras" med hjälp av kamerorna men denna funktionalitet ingår i dagsläget inte i bilarna. Vindrutetorkarna är alltså helt manuella.
Auto helljus är ochså enbart en mjukvarufunktion som använder kameran. Denna funktion finns numera men den är än så länge väldigt dålig och behöver förbättras för att vara användbar.
Det lär inte bli någon skillnad mellan AP2 och AP2.5 i detta avseendet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar