Charge Port Door Needs Replacing

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av Monark1954 »

"Charge Port Door Needs Replacing, Contact Tesla Service."
Har någon fått det felmeddelandet?
Rimligen bör det enbart vara luckan som ger felmeddelandet men jag undrar om det skulle kunna vara något med laddningen?
SC kunde inte svara utan tyckte jag skulle åka 65 mil enkel väg så får de titta på saken. :evil:
Det började med att laddluckan öppnade utan att jag begärt det när bilen stod stilla. Nedisning kan inverka men felet kommer och går, vissa dagar lägger sig felmeddelandet på skärmen framför ratten.
Har inte tid nu att få krångel med laddningen. Luckan går alltid igen när jag kör iväg men larmet ligger oftast kvar. Skulle luckan inte stänga får jag leta röd vävtejp.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av mati »

Det är verkligen dags att det öppnas fler service center. Jag tycker ju för min del att det är på tok för långt att åka 18 mil, men 65 mil...? Herregud, för en laddlucka.
Enda lösningen jag kan se för det här är att Tesla släpper in andra aktörer som på licens får laga och serva bilarna. Annars blir det inte bra det här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av eric »

Japp jag har fått det meddelandet för ett par veckor sedan, och fick åtgärdat det hos SC. Jag trodde att dom skulle byta lucka men dom justerade något med sensorn eller liknande, och nu funkar den bra igen.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av e5m1r »

Problemet är att bilen inte vet om luckan är öppen eller stängd får ingen signal
Kan kanske innebära problem med laddning om bilen nu kräver att luckan är öppen för att påbörja laddning
Som tur är så kan man numera köra med öppen lucka ( det kunde man i te innan så om luckan indikerade att den var öppen var bilen okörbar )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av ovelundkvist »

e5m1r skrev:
Som tur är så kan man numera köra med öppen lucka ( det kunde man i te innan så om luckan indikerade att den var öppen var bilen okörbar )
Hur länge sedan var det? Min S85D från juni 2015 har gått att köra med öppen lucka hela tiden, jag glömde den öppen flera gånger första veckan...
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av Monark1954 »

Tack för svaren. Nu kör vi vidare tills Vasalopp och sportlov är slut.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av Martinen »

Detta hände på min förra bil. Försvann av sig själv efter en dag och kom inte tillbaka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av mati »

ovelundkvist skrev:
e5m1r skrev:
Som tur är så kan man numera köra med öppen lucka ( det kunde man i te innan så om luckan indikerade att den var öppen var bilen okörbar )
Hur länge sedan var det? Min S85D från juni 2015 har gått att köra med öppen lucka hela tiden, jag glömde den öppen flera gånger första veckan...
Det har jag också gjort ett antal gånger. Har såvitt jag vet alltid fungerat så länge jag har haft bilen. Lite sämre luftmotstånd på vänster sida dock. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Charge Port Door Needs Replacing

Inlägg av e5m1r »

ovelundkvist skrev:
e5m1r skrev:
Som tur är så kan man numera köra med öppen lucka ( det kunde man i te innan så om luckan indikerade att den var öppen var bilen okörbar )
Hur länge sedan var det? Min S85D från juni 2015 har gått att köra med öppen lucka hela tiden, jag glömde den öppen flera gånger första veckan...
Har inte haft på min heller har läst om det nånstans medan jag väntade på min bil Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar