Husvagn

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Agusten
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 okt 2016 22:25

Husvagn

Inlägg av Agusten »

Jag undrar om någon har erfarenhet av att dra en tung husvagn, blir det dubbel förbrukning?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Husvagn

Inlägg av e5m1r »

Titta på tesla björns video på youtube trippel nästan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Husvagn

Inlägg av bullen »

Såg även nån film på youtube pm en som drog en båt. Rejält hög förbrukning om jag minns rätt
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Husvagn

Inlägg av Monark1954 »

Detta klipp av Tesla Brörn startar med en bra tabell over förbrukning.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Husvagn

Inlägg av Martinen »

e5m1r skrev:
Titta på tesla björns video på youtube trippel nästan
Vem orkar kolla på hans filmer. :D


Räkna med alldeles för hög förbrukning. :)
Drog släp för ett tag sedan och förbrukningen låg en bra bit över dubbel förbrukning. Med husvagn blir det nog mer.
Tror det blir svårt att åka på husvagnssemester.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Husvagn

Inlägg av joel80 »

Äh... För mig skulle det funka.. Dels så väger vagnen jag har bara runt 1200kg, sen kan man klara sig med lite kortare sträckor per dag. Om jag hade en X vill säga.. Bild
Skulle man komma ner till ca 450wh/km skulle man kanske klara 17-18mil med en 90D... Efter det kan man gott stanna och ladda nån timme.. Semester och efter 2h i bil med barn kan dom gott behöva rastas.

Normalt är våra längsta dagstrippar sällan över 20mil heller.. Men andra kanske kör längre.. Vi gillar att ta husvagnssemester i lite kortare etapper. Och på campingarna kan man ju alltid ladda... :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Husvagn

Inlägg av Bjelke »

Kom att tänka på en sak, hur mycket ström kan man hämta från släpvagnsuttaget? Vad är det specat på sas?
OM det finns marginal i bilens batteri så kanske man "stjäla" en del till husvagnen, eller? :)
(har inte haft husvagn på länge utan "bara" husbil, men den senaste sålde jag förra sommaren "pgav" Teslan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Husvagn

Inlägg av Pontus »

joel80 skrev:
Äh... För mig skulle det funka.. Dels så väger vagnen jag har bara runt 1200kg, sen kan man klara sig med lite kortare sträckor per dag. Om jag hade en X vill säga.. Bild
Skulle man komma ner till ca 450wh/km skulle man kanske klara 17-18mil med en 90D... Efter det kan man gott stanna och ladda nån timme.. Semester och efter 2h i bil med barn kan dom gott behöva rastas.

Normalt är våra längsta dagstrippar sällan över 20mil heller.. Men andra kanske kör längre.. Vi gillar att ta husvagnssemester i lite kortare etapper. Och på campingarna kan man ju alltid ladda... :)
Värdelös bil!
Måste kunna köra minst 200 mil/dag och snitta minst 250 km/h och kunna åka inom 20 min om andan faller på att jag vill ner till Rivieran med husvagnen. :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Husvagn

Inlägg av Pontus »

Det vore ju intressant att veta hur mycket den drar i 70, 80, 90 resp 100 km/h med en husvagn efter. Tror det kan bli stora skillnader där.
Jag kan ordna husvagnar som behöver köras mellan Uppsala och Upplands väsby :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Husvagn

Inlägg av janni »

Pontus skrev:
Det vore ju intressant att veta hur mycket den drar i 70, 80, 90 resp 100 km/h med en husvagn efter. Tror det kan bli stora skillnader där.
Jag kan ordna husvagnar som behöver köras mellan Uppsala och Upplands väsby :)
Skulle iofs va kul att prova, tror inte jag kommer använda min dragkrok mer än att köra skräp till tippen så då är inte räckvidden ett problem och ska man köra nåt över 750kg måste man ju uppgradera körkortet =)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Husvagn

Inlägg av joel80 »

Att ta B96 var väldigt enkelt.. även om armsvetten slog till precis som när man var 18 år och satte sig i bilen med inspektören bredvid.
Men det gick fint.. bara man har några mil i ryggen med vagn och kan backa ordentligt. :)
;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Husvagn

Inlägg av Bjelke »

På håret att det går med en Adria Action då alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Husvagn

Inlägg av mati »

Vilken tur att jag fick behålla mina gamla tyska behörigheter som berättigar till körning av tung lastbil upp till 7,5t + tungt släp, totalt 12t. Mycket användbart i vardagen. Jag behöver aldrig kolla vad släpet väger. Om nu Model S hade haft drag vill säga. :cry:
Jag körde upp i en Golf 2 får jag tilläga, jag har ingen jävla aning hur man kör lastbil. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Husvagn

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Vilken tur att jag fick behålla mina gamla tyska behörigheter som berättigar till körning av tung lastbil upp till 7,5t + tungt släp, totalt 12t. Mycket användbart i vardagen. Jag behöver aldrig kolla vad släpet väger. Om nu Model S hade haft drag vill säga. :cry:
Jag körde upp i en Golf 2 får jag tilläga, jag har ingen jävla aning hur man kör lastbil. :lol:
:lol: lysande! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Husvagn

Inlägg av SAB »

Som 'ny' här och på andra Teslaf
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Husvagn

Inlägg av SAB »

SAB skrev:
Som 'ny' här och på andra Teslaf
forum, det har antagligen avhandlats förut.
Finns det ingen typ av 'powerbank' till Tesla som man skulle kunna hantera med sig i husvagnen?
Ett pack på ett par hundra kilo för att få normal räckvidd med husvagn..?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Husvagn

Inlägg av Monark1954 »

Riktigt dubbel förbrukning blir det inte.
Räknar med att kunna köra långt med vårt stora täckta släp.

För de som inte orkar titta på Björn Nylands så har jag klippt ut tabellen.



En husvagn har normalt inte lastkapacitet att även bära ett batteripaket.
Släpförbrukning.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Husvagn

Inlägg av bylund »

Monark1954 skrev:
En husvagn har normalt inte lastkapacitet att även bära ett batteripaket.
Är inte det mest en registreringsfråga, för att man ska få dra dem även med ett B-körkort? Rent strukturellt klarar de ofta högre laster än de är registrerade för. Med en Model X behöver man ju ändå BE eller utökat B för att dra det mesta i husvagnsväg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Husvagn

Inlägg av Monark1954 »

bylund skrev:
Monark1954 skrev:
En husvagn har normalt inte lastkapacitet att även bära ett batteripaket.
Är inte det mest en registreringsfråga, för att man ska få dra dem även med ett B-körkort? Rent strukturellt klarar de ofta högre laster än de är registrerade för. Med en Model X behöver man ju ändå BE eller utökat B för att dra det mesta i husvagnsväg
Det låter helt rimligt. Oavsett körkort så får vår X dra 2250 kg, det är en faktor.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Husvagn

Inlägg av AGCF »

Om någon ansträngde sig skulle det gå att göra mycket mer aerodynamiska släpvagnar. Titta bara på undersidan som skulle kunna vara helt slät med ganska enkla medel.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Husvagn

Inlägg av AGCF »

Land rover Defender har ett cd värde på 0,59 och är ett aerodynamiskt underverk jämfört med de flesta släp :) :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Husvagn

Inlägg av SAB »

Jag tänkte lite mer generellt. och jag får faktiskt lasta nästan 300kg i vagnen. Men kanske finns det någon som har nåt sånt på gång. just till husvagnsägare som många gärna lägger extrapengar på vagnen. Hur många mil får man för 200kg batteri?
Nu såg jag en tråd om räckviddsförlängare och det är kanske där det tekniska diskuteras.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Husvagn

Inlägg av joel80 »

Tesla power wall med 13.5kwh tillgängliga väger 120kg.
Det skulle ge typ 4 mil extra med husvagn...

Liknande batterier vore kanske något för Tesla eller andra biltillverkare att ha för uthyrning.. Men sen måste det ju också gå att koppla in i bilen så att det går att använda under körning!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Husvagn

Inlägg av SAB »

Det verkar ju ändå lite lovande om man skulle kunna få uppåt 10 mil+ för 250kg om ett par år(kanske några mil till om utvecklingen går lite framåt åxå,).
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Husvagn

Inlägg av Elbilisten »

Elbil? Haha, man tar sig ju knappt till ICA och hem. En familj hade tydligen inte uppfattat detta och körde 6000 km med husvagn. :)

https://www.side3.no/motor/langtur-med- ... -x-6691242
Skriv svar