"As designed" - vindrutetorkarna

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Funkar din Model X vindrutetorkare lika dåligt som mina vid "saltförhållanden"?

Vindrutetorkarna fungerar skitdåligt
37
44%
Vindrutetorkarna fungerar ok, men kunde varit bättre
39
46%
Vindrutetorkarna fungerar felfritt
8
10%
 
Antal röster: 84

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

"As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av peterlauri »

Har haft min bil inne på service, bad dom kolla på mina vindrutetorkare. Men dom är visst vara "as designed". Ta en titt på videon, och bedöm själva. Dessa test har jag själv gjort:

- Var bladet smutsigt? Nej, rengjorde det ändå extra mycket, och körde vidare, samma suveräna funktion.
- Har jag slut spolarvätska? Nej, just topped up.
- Är det bladet som är dåligt? Nej, testade genom att applicera vatten manuellt, och då gjorde den rent rutan.

Min slutsats är att spolarvätskan inte distribueras korrekt...

Video: https://goo.gl/photos/hGcGBoY73TNBiwSY7
Screen Shot 2017-03-06 at 21.18.03.png
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Remuz »

Jag är missnöjd med mina och dom funkar oändligt mycket bättre än de på filmen. Skicka in den på SC igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av peterlauri »

Remuz skrev:
Jag är missnöjd med mina och dom funkar oändligt mycket bättre än de på filmen. Skicka in den på SC igen.
Om det regnar nog mycket så funkar mina faktiskt bra :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av bullen »

peterlauri skrev:
Remuz skrev:
Jag är missnöjd med mina och dom funkar oändligt mycket bättre än de på filmen. Skicka in den på SC igen.
Om det regnar nog mycket så funkar mina faktiskt bra :)
Mina funkar ännu bättre när det inte regnar allsBild
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av EricH »

Samma problem. Noterar att distributionen är som sämst i motorvägsfart men blir lite bättre när det går långsammare. Har min inne på SC just nu och har bett dem kolla på det men fick också svaret att det är ett designproblem.

Vore ju också roligt om de någon gång kunde aktivera regnsensorfunktionen på AP2...
Model X P100D
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av peterlauri »

EricH skrev:
Samma problem. Noterar att distributionen är som sämst i motorvägsfart men blir lite bättre när det går långsammare. Har min inne på SC just nu och har bett dem kolla på det men fick också svaret att det är ett designproblem.

Vore ju också roligt om de någon gång kunde aktivera regnsensorfunktionen på AP2...
Yes, funkar bättre i lägre hastigheter. Men det är rätt jobbigt att måste stanna på motorvägen var 10:e minut för att få bort saltbeläggningen :)

Har en polare som har en Jaguar där spolarvätskan också kommer från bladet. Där har dom varit så smarta att all vätska kommer längst ner, och dom låter naturlagarna föra vätskan nerifrån och upp... Funkar kanonbra...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 okt 2015 05:56

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Ifixis »

peterlauri skrev:
Har en polare som har en Jaguar där spolarvätskan också kommer från bladet. Där har dom varit så smarta att all vätska kommer längst ner, och dom låter naturlagarna föra vätskan nerifrån och upp... Funkar kanonbra...
Då borde det vara enkelt att bara täppa till de övre hålen på Teslans torkare, så är problemet löst???
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av peterlauri »

Ifixis skrev:
peterlauri skrev:
Har en polare som har en Jaguar där spolarvätskan också kommer från bladet. Där har dom varit så smarta att all vätska kommer längst ner, och dom låter naturlagarna föra vätskan nerifrån och upp... Funkar kanonbra...
Då borde det vara enkelt att bara täppa till de övre hålen på Teslans torkare, så är problemet löst???
Ingen dum idé :) Ska testa det efter jag får tillbaka den från SC :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Tars »

Man får väl chiptrimma spolarmotorn.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Legato »

peterlauri skrev:
Har haft min bil inne på service, bad dom kolla på mina vindrutetorkare. Men dom är visst vara "as designed". Ta en titt på videon, och bedöm själva. Dessa test har jag själv gjort:

- Var bladet smutsigt? Nej, rengjorde det ändå extra mycket, och körde vidare, samma suveräna funktion.
- Har jag slut spolarvätska? Nej, just topped up.
- Är det bladet som är dåligt? Nej, testade genom att applicera vatten manuellt, och då gjorde den rent rutan.

Min slutsats är att spolarvätskan inte distribueras korrekt...

Video: https://goo.gl/photos/hGcGBoY73TNBiwSY7
Screen Shot 2017-03-06 at 21.18.03.png
Applicerar du spolarvätska hela tiden i videon? Svårt att se... För mig funkar de OK (avsevärt bättre än dina), men jag tycker man får "pumpa" spolarvätska ganska länge.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av bladh »

Off Topic eftersom jag kör Model S.
Tycker att vindrutetorkarna i min bil funkar hel-kass i slaskigt, salt-stänkigt vinterväglag.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Smutt »

[quote="bladh"]Off Topic eftersom jag kör Model S.
Tycker att vindrutetorkarna i min bil funkar hel-kass i slaskigt, salt-stänkigt vinterväglag.[/

Mina på min S60 är dom bästa jag haft på någon bil jag kört
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av mati »

Min bil har bättre spolare är den förra, nu är det dusch istället för två strålar, men jag kan inte påstå att de fungerar bra. De tvättar visserligen större delen av rutan, men det lämnas fortfarande stora otvättade partier, främst i mitten. Men det är ingen X, alltså OT ser jag nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av HelectriC »

För att fortsätta OT så tycker jag de torkarblad man får till S:en vid service (Bosch) är betydligt sämre än Biltemas. Bosch är bra i typ 3 veckor, sen är dom skit. Biltemas brukar vara bra i minst 6 månader!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Minken
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 sep 2015 14:16

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Minken »

Det är kort och riktigt jäkla dåliga spridare på Tesla. Har ägt två och båda lika dåliga. Har en polare och kollega som även dom kör Tesla. Fungerar kasst på deras också. CS har försökt förbättra utan att lyckas. Bara att bita ihop


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Bjelke »

Lika uselt på min S oxå :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av mati »

Flaskan med fönsterputs har gått i arv från gamla bilen till nya bilen. Det är det enda effektiva sättet att få vindrutan ren, såvida man inte tvättar hela bilen såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av provoman »

Har en S på vilken torkarna/spolningen kan liknas vid en Fiat 600 från 1968, och då menar jag allvar (jag har haft en sådan för evigheter sedan).

Hade teslan inne på service för ett tag sedan för några andra fel (ett av många garantibesök under 1,5 års ägande). Fick en tesla iånebil under dagen på vilken torkare/spolningen fungerade riktigt bra. Framhöll bristen på liknande funktionalitet på min bil och jämförde med lånebilen. Fick till svar att lånebilen hade vinterpaketet inkluderat vilket min bil inte är utrustad med, därav effektiva torkare/spolare i farter över 50km/h. Så för att få fungerande torkare/spolare måste man alltså ha vinterpaketet (?) SKRATTRETANDE på en bil jag betalat en bra bit över miljonen för. Kommer att få kallelse till ny garantiservicetid snart för andra fel som dom var tvungna att beställa delar ifrån usa för och kommer då att registrera en formell reklamation gällande torkare/spolning. Frågan är om inte alla vi som har detta problem inte borde lägga en grupptalan mot tesla för att få ordning på funktionen. Ser detta som en klar säkerhetsbrist på bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av mati »

Det är ren BS. Min förra bil hade vinterpaketet. Det enda som skiljer sig är väl att den värmer upp nånting där torkarna sitter. Inte spolar den bättre för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av MangeT »

Tycker att torkarna och spolning fungerar bra på min S60D. Kommer från mest BMW sedan tidigare och senast 5-serie F11 face lift. Har dock bara hunnit köra 500-600 mil men under vinterhalvåret så hunnit använda spolningen en hel del. Dock blir ju strålkastarna skitiga utan spolning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Bjelke »

provoman skrev:
Har en S på vilken torkarna/spolningen kan liknas vid en Fiat 600 från 1968, och då menar jag allvar (jag har haft en sådan för evigheter sedan).

Hade teslan inne på service för ett tag sedan för några andra fel (ett av många garantibesök under 1,5 års ägande). Fick en tesla iånebil under dagen på vilken torkare/spolningen fungerade riktigt bra. Framhöll bristen på liknande funktionalitet på min bil och jämförde med lånebilen. Fick till svar att lånebilen hade vinterpaketet inkluderat vilket min bil inte är utrustad med, därav effektiva torkare/spolare i farter över 50km/h. Så för att få fungerande torkare/spolare måste man alltså ha vinterpaketet (?) SKRATTRETANDE på en bil jag betalat en bra bit över miljonen för. Kommer att få kallelse till ny garantiservicetid snart för andra fel som dom var tvungna att beställa delar ifrån usa för och kommer då att registrera en formell reklamation gällande torkare/spolning. Frågan är om inte alla vi som har detta problem inte borde lägga en grupptalan mot tesla för att få ordning på funktionen. Ser detta som en klar säkerhetsbrist på bilen.
Kan du få skriftligt på det uttalandet? Det vore sjukt roligt att gå vidare med och se om dom kan/vill stå för det, låter
så sjukt långsökt att det är absurt ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av mati »

Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re:

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:
Men seriöst, går det inte att köpa spolarmunstycken typ från vag, byta spolarmotor och lösa problemet själv?
Få högre tryck för Model x och bättre munnstycken för s:en alltså.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar