AP2

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2

Inlägg av mati »

davidoff skrev:
Är inte AP2 bara sämre just nu, dvs. hela tanken bakom är ju att AP2 skall bli bättre än AP1?
Det stämmer. Så är tanken. Frågan är bara när detta sker. Initialt var planen att AP2 skulle vara ikapp AP1 i december 2016. Men det blev inte så eftersom hela idén byggde på att Mobil Eye, som har utvecklat AP1, skulle hjälpa till att migrera gamla AP1-koden i nya hårdvaran, som kommer från Nividia. De vägrade av begripliga skäl. Nu får Tesla börja om från början och utveckla allting in house.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP2

Inlägg av bylund »

Tesla ville väl ha Mobil Eyes chip även i AP2, parallellt, så att de bilarna skulle köra AP1 över en övergångsperiod tills AP2 blev bättre (inte 100 % säker på detta, men har för mig att jag har läst det)? Även det vägrade Mobile Eye, och då blev det skakigare i början..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: AP2

Inlägg av jpetters »

Stämmer, Elon sa det nyligen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: AP2

Inlägg av Legato »

Jag tror Tesla hade undvikit väldigt mkt problem om de helt enkelt hade köpt MobilEye. Förutom alla problem som nu uppstått så hade man sett till att Intel skulle fått väldigt mycket svårare att komma ikapp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2

Inlägg av Remuz »

Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
Ja, E20 är ingen höjdare för AP2. Antingen så är vägen för bred och då funkar AP2 dåligt eller inte alls, eller så är det 2+1 väg och bilen vinglar och kör "fel", eller så är linjerna för dåliga. Bortsett från motorvägskörning fungerar den bäst på lite bättre, mindre trafikerade landsvägar som är lagom breda och inte för kurviga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: AP2

Inlägg av Hyted »

Remuz skrev:
Körde Stockholm Alingsås idag. Ap2 kunde användas runt 50% av vägen men vinglade kraftigt. De andra 50% gick den inte ens att aktivera. Körde E20 och mindes direkt hyr trist det är att köra bil på stora vägar. Version 17.22.46
Blå??

I så fall hade vi följe från arbogaBild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2

Inlägg av Remuz »

Givetvis framförde inte jag fordonet utan en galning som hade +25km/h i moms. Stannade en timme i Arboga så bilen var nästan fylld.

Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: AP2

Inlägg av Hyted »

Remuz skrev:
Givetvis framförde inte jag fordonet utan en galning som hade +25km/h i moms. Stannade en timme i Arboga så bilen var nästan fylld.

Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
Der var inte jag som körde en mörkgrå xc90 till Mariestad hellerBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Idag Kvänum - skara några vändor, då funkade Ap2 dugligt.
Det brukar funka bättre söderut än norrut. Förutom varje gång vägen blir tvåfilig. Jag jobbar väldigt mycket i Kvänum och testar den sträckan ofta och ingående. Lilla kringelikrokvägen över Öttum fungerar faktiskt bra med AP2. Nästan bättre än E20.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: AP2

Inlägg av Remuz »

Testar Öttum imorn. Har sommartorp utanför Kvänum, 2km från suc :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: AP2

Inlägg av Gastrogate »

Har precis kört strax över 400 mil med AP2 på stora delar av resan.
Västerås -> Rovaniemi -> Trondheim -> Atlantvägen -> Trollstigen -> Geiranger -> Hafjell -> Arvika -> Västerås

FW: 17.17.4

FARLIG:
Lite överallt :)
Svänger till rejält när vägen går ner i en "dal". Har nog svårt med perspektiven då?
Några gånger har den trots bra vägmarkeringar tyckt att bilen ska svänga kraftigt. Hände oftast på nylagd svart asfalt.

OSÄKER:
När man möter typ långtradare, husbilar och andra stora fordon på någon E-väg så verkar den testa bromsen, ibland lite svagt, och ibland ganska tydligt, urk!
Vid tvåfilig väg och den svänger svagt vänster om man vill köra om ett större fordon så tror den ofta att den måste bromsa.

BRA:
Fantastisk på de flesta vägar och ger mig som förare en mycket mer avslappnande bilfärd.
Visst håller jag alltid händerna på ratten, men jag kan vid många tillfällen minska fokus på bilfärden.
Känns som om jag kommer fram mer utvilad än med en traditionell bil.


Nu ska bilen in på service på måndag för drive unit och jag hopper jag får en uppdaterad FW då.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: AP2

Inlägg av takarlsson »

Någon som har en ledskylt med texten 'autopilot på'?

Motorväg: skulle behöva en på passagerar sidan.
Får ilskna blickar från folk som kommer på påfarten och vill på motorvägen. AP tuffar oberört på i innerfil, det finns ju plats framför och bakom:-)

Landsväg: skulle behöva en i bakrutan.
Har många avsnitt till jobb med 90-70-90. Tvärnitar vid 70 skylten från 90 och tar 'väldigt' lång tid innan AP ökar hastigheten efter passerat 90 skylten.
Men AP håller fartgränsen :-)
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: AP2

Inlägg av Nicklas »

takarlsson skrev:
Någon som har en ledskylt med texten 'autopilot på'?

Motorväg: skulle behöva en på passagerar sidan.
Får ilskna blickar från folk som kommer på påfarten och vill på motorvägen. AP tuffar oberört på i innerfil, det finns ju plats framför och bakom:-)

Landsväg: skulle behöva en i bakrutan.
Har många avsnitt till jobb med 90-70-90. Tvärnitar vid 70 skylten från 90 och tar 'väldigt' lång tid innan AP ökar hastigheten efter passerat 90 skylten.
Men AP håller fartgränsen :-)
+1 :lol:
Skriv svar