Kvalitetsproblem...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 02:06

Hej,

Måste säga att Tesla som bil sätt är den bästa jag haft men räknar man in kvalitén kan det vara den sämsta...

Fel:
1. Vindrutetorkarna är kass, eller inte torkarna utan spolningen. Trafikfarligt och de har ingen fix på detta än.
2. Stora vibrationer i framvagnen (drivaxlar), standardfel men inte heller här finns det någon fix.
3. Skinnsäte slitet efter en månad, standardfel och detta skall ni bytas.
4. FW dörr larmar ofta att den inte är stängd trots att den är det. Då går det heller inte att låsa bilen utan försöker man låsa den så öppnar sig dörren. Varit inne 3 gånger för samma fel och krånglar fortfarande.
5. Plastdetalj på FW dörren tar i bakskärmen och har skavt bort färgen.
6. Kondens i baklampor (normalt enligt Testa), ytterst tveksamt hur länge de kommer hålla med fukt inne i lamporna.
7. Knakande i hjulupphängning vänster fram. Inte åtgärdat än.
8. Knakande i solskydd. Normalt enligt Tesla.
9. Fel på ratten (estetiskt). Ratt bytt men fel på nya ratten också. Sedan åtgärdad.
10. Ratten sitter snett. Tesla hittade inget fel sa de men efter fyrhjulsinställning blev det bra.
11. Vibrationer i bromsar redan när den var 1 vecka gammal. Inget fel enligt Tesla.
12. Smuts tränger in i laddluckan. Åtgärdat.
13. Förardörr öppnar rakt in i bil parkerad bredvid. Tesla hittar inga fel.
14. Missljud och klunkande från båda FW dörrarna. Åtgärdat.
15. Kromade lister som sitter snett. Tesla säger att de kan försöka fixa det men tror inte det blir bättre.
16. Synfel genom framrutan. Bytt och åtgärdat.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
19. Tätningslist hänger löst på FW dörr. Åtgärdat.
20. Nedre dekorlist på förardörr lossnar halvvägs. Tesla vet inte vad de skall göra åt det.
21. Handsfree funkarar riktigt dåligt, ingen jag pratar med hör vad jag säger över c:a 110km/h.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h. Kan säkert påverka funktionen i handsfreen.
23. Lister sitter snett som gör att det gnisslar när man öppnar frunken. Åtgärdat.
24. Klunkande ljud från stolar. Åtgärdat.

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 mar 2017 02:10

Bra första post... Som Model X-ägare kanske du ska anmäla dig här: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/#teslaagare
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 4587
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare provoman » 19 mar 2017 08:25

@pebben: Håller med ang. kvalitetsproblemen. Begreppet "skitbil" yppade jag efter 1 månad efter att jag hämtat ut min S sommaren 2015. Varit inne så många ggr för garantirep sedan dess att SC personalen vet mitt regnummer när dom ser mig.

1. Synfel genom framruta, SC vägrat erkänna och jag har fått vänta till jag måst byta rutan iaf pga av stenskott.
2. Kan ofta inte backa bilen eftersom det är något fel på förarsätets sensorer, bilen lägger i park, dom ska nu byta stolen.
3. Frunk gick inte att öppna, fick vänta 2,5 månader på del från USA, efter rep fungerar det inte iaf. Ny servicetid.
4. Främre passagerardör kan inte öppnas, upptäcktes under längre resa som fick avbrytas.
5. SMC trasig kunde inte ladda, upptäcktes på nästa längre resa som även denna fick avbrytas.
6. Knak i innertack framför sol-lucka, inne på service, inte åtgärdat.
7. Gnissel i sol-lucka, åtgärdat vid service.
8. Monterat 3-dje parts vinterfälgar, fick fel TPMS sensorer av SC, vägrades hjälp med att ställa in TPMS pga mitt fälgval. Sedan konstaterades det att jag fått felaktiga TPMS sensorer (efter att jag kollat med en professionell däckfirma) och då fick jag efter diskussioner till slut hjälp av SC.
9. Främre golvmattor av extremt dålig kvalitet, utbytta efter 6 månader. Har andra bilar som är äldre och har fortfarande inget att anmärka på dessas golvmattor.

Listan kan bli längre men jag vill inte jaga upp mig genom att fortsätta. Dessutom har jag förstått att om man inte tok-älskar sin tesla och tar ALLA brister och fel på en bil som man betalat en bit över miljonen för med en nypa salt så kan man här på forumet bli kallad för ett troll.

Så varför inte göra sig av med skåpet då? Trots allt inbillar jag mig att detta är en säker bil som jag troligtvis inte kommer att dö i om olyckan skulle vara framme. Kör många mil, ser mycket trafikanter som tydligen fått sina körkort i ett
kalaspuffspaket. Dessutom hoppas jag på att någon gång till slut alla problem och fel är färdigjusterade och åtgärdade.

Notera att ovanstående text endast tar upp problem med bilen och lite om SC, inget av de påhitt och lögner som försäljningspersoner kommit med innan och efter mitt köp togs med.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Elektrokungen » 19 mar 2017 10:03

Lider verkligen med er som haft så mycket problem. Själv lyckades jag nog få ett torsdagsexemplar då problemen varit få.

Jag köpte en gång en ny Peugeot (dumt val, jag vet). Den stod nog mer på verkstaden än hos mig. Jag fick i alla fall ett års förlängd nybilsgaranti.
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits, Ceramic Pro. Levererad 2015-07-29.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 mar 2017 11:08

Kan (tyvärr) bara hålla med om i princip allt ovan även om jag har en S, inte bara själva felen på bilen utan även hur Tesla hanterar allt detta :twisted:
Dom är som sagt väldigt trevliga dom som tar emot oss men förmågan att rätta till allt är rent usel! Jag har oxo haft fel som antingen inte är åtgärdade ännu
eller genererat andra fel efter åtgärd (dom verkar inte direkt kolla så att allt är OK efteråt lixom), men värst av allt tror jag nog ändå är deras sätt att påstå att
felen inte finns eller ligger inom deras specar, vilket ibland är helt absurbt felaktigt och man får kämpa för att få rätt och många har gett upp eller iaf fått hålla
på under mycket lång tid innan Tesla backat och åtgärdat problemet osv...

Att det dessutom skiljer stort mellan olika Service Centers är ju fanimig sanslöst :evil:
Vore det inte för allt sånt här så hade jag redan haft två Teslor hemma på gården för länge sedan, den första (en P85DL) var sjukt nära att köpas men jag
vågade helt enkelt inte, jag orkar inte sitta och åka 26mil hela tiden för att sedan åka hem igen utan åtgärd av Tesla mm.
Jävla skitföretag tyvärr, även om bilen egentligen är sanslöst bra (när den är felfri alltså).
Även jag har hittat min refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 8000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 5130
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav LarsL » 19 mar 2017 11:14

Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 4793
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Crappy » 19 mar 2017 12:01

Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Crappy
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 13:32

LarsL skrev:Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)


Precis, bara det att de på något sätt inte vill erkänna att det är fel.
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 13:35

Crappy skrev:Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.


Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 13:39

LarsL skrev:Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)



Glömde att skriva att det gäller inte bara P varianterna. Jag har ingen utan en vanlig. Men Tesla själva säger att det är ett standardfel men att de inte har något åtgärd på det ännu.
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Nästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst