Kvalitetsproblem...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav jonasl » 19 mar 2017 13:40

Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.
Model 3 reserverad 31/3
jonasl
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 14 feb 2016 00:44

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav lator » 19 mar 2017 13:56

pebben skrev:
Crappy skrev:Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.


Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.

Upplands Väsby eller Mölndal?
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2467
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 mar 2017 13:59

jonasl skrev:Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.


Verkar inte riktigt som att dom tänker så :(
Känns mer som att dom tänker att kostnaderna för åtgärder före leverans är samma som om kunden kommer med bilen senare och får den åtgärdad typ.
Det kostar tid och pengar att gå igenom en bil helt så
varför inte låta kunden göra det istället? Verkar vara Teslas filosofi :evil:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 6526
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 19 mar 2017 16:10

Inne på min tredje S, bara haft smågrejer, exempelvis imma i bakljusen på den första VIN 50k, skärmen hängde sig på den, fixades remote. På den andra VIN 100k satt SC på några brickor vid främre motorn.

På den sista nu VIN 150k har jag ännu (1000 mil) inte haft nåt att anmärka.

Är inte speciellt petig.

Trist för er som haft problem, vill bara visa att det finns hopp. :)
Beställd 4/8-17, Tesla Model S 75 Deep blue metallic, vit vegan, soltak. http://ts.la/stefan9931
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Bålsta

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare danni » 19 mar 2017 16:27

Usch, det är tufft att höra om er som verkar råka ut för allt och lite till på samma gång, och dessutom inte lyckas få bra service. Själv har jag haft turen att bara ha några enstaka garantiärenden som dessutom bemötts med fantastisk service varenda gång.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 5982
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Teslamannen » 19 mar 2017 18:42

Jag har också haft tur med min, bara småsaker, som SC rättat till utan knot.
85D Titanium sen 30/12-2015
Användarvisningsbild
Teslamannen
Teslaägare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 09 nov 2015 03:13
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare Dansken » 19 mar 2017 18:53

Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 12 dec 2016 15:53

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare danni » 19 mar 2017 19:06

Dansken skrev:Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?


Det beror väldigt mycket på, dels på vad du ska boka och hur akut det är, och även på hur lång tid det tar, och kanske framförallt på belastningen just nu. Jag skulle boka 2000-milsservice i slutet av förra sommaren, och då hade de så fullt att jag fick vänta nästan två månader på att lämna in bilen. Å andra sidan gick ett dörrhandtag sönder för mig i tisdags, och de löste det i onsdags runt lunch.
Model S 85D lev 2015-10-01 / obsidian black / black nextgen / grå Arachnid 21” / panotak / extrasäten / autopilot / centerkonsoll (OEM) / Light Harmonics S.4D / kolfibervinge
Få 9000 kr rabatt och fri supercharging på en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 5982
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 20:19

lator skrev:
pebben skrev:
Crappy skrev:Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.


Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.

Upplands Väsby eller Mölndal?



Mölndal
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Re: Kvalitetsproblem...

Inläggav Teslaägare pebben » 19 mar 2017 20:23

Dansken skrev:Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?


Min erfarenhet, som tyvärr är ganska stor redan, är att de har väldigt mycket att göra just nu och beroende på "storleken" på problemen så tar det olika lång tid. En kompis som hade en list som flög av fick vänta närmare en månad. Medan när jag inte kunde stänga dörren så fick jag hjälp på några dagar.
Rent generellt så verkar det vara problem att få fram reservdelar.
Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

FöregåendeNästa

Återgå till Model X

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster