Kvalitetsproblem...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pebben
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 31 jul 2016 20:16

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av pebben »

orca skrev:
och jag trodde jag hade en lång lista när jag lämnade in innan nyår...

Hur fick du de att byta ruta för synfel? Hade du också dubbla/trippla strålkastare på mötande bilar eller något mer?

Nummer 5 har jag också på insidan så det syns inte förrän man öppnar dörren, trodde det va smuts först för att de va stort som en 50-öring men nej då... Åtgärdade dem det på något sätt?

Jag har också en gummilist som svällt under en dörr list så den putar ut lite, skulle beställas från USA då de inte hade någon sådan reservdel hemma och sedan höra av sig, väntar fortf.

Tur att man älskar att köra bilen så man glömmer alla detaljer när man sitter bakom ratten(på dagen hehe), 1600mil på 6mån är väl ett bevis på det :)
pebben skrev:
Hej,

Måste säga att Tesla som bil sätt är den bästa jag haft men räknar man in kvalitén kan det vara den sämsta...

Fel:
1. Vindrutetorkarna är kass, eller inte torkarna utan spolningen. Trafikfarligt och de har ingen fix på detta än.
2. Stora vibrationer i framvagnen (drivaxlar), standardfel men inte heller här finns det någon fix.
3. Skinnsäte slitet efter en månad, standardfel och detta skall ni bytas.
4. FW dörr larmar ofta att den inte är stängd trots att den är det. Då går det heller inte att låsa bilen utan försöker man låsa den så öppnar sig dörren. Varit inne 3 gånger för samma fel och krånglar fortfarande.
5. Plastdetalj på FW dörren tar i bakskärmen och har skavt bort färgen.
6. Kondens i baklampor (normalt enligt Testa), ytterst tveksamt hur länge de kommer hålla med fukt inne i lamporna.
7. Knakande i hjulupphängning vänster fram. Inte åtgärdat än.
8. Knakande i solskydd. Normalt enligt Tesla.
9. Fel på ratten (estetiskt). Ratt bytt men fel på nya ratten också. Sedan åtgärdad.
10. Ratten sitter snett. Tesla hittade inget fel sa de men efter fyrhjulsinställning blev det bra.
11. Vibrationer i bromsar redan när den var 1 vecka gammal. Inget fel enligt Tesla.
12. Smuts tränger in i laddluckan. Åtgärdat.
13. Förardörr öppnar rakt in i bil parkerad bredvid. Tesla hittar inga fel.
14. Missljud och klunkande från båda FW dörrarna. Åtgärdat.
15. Kromade lister som sitter snett. Tesla säger att de kan försöka fixa det men tror inte det blir bättre.
16. Synfel genom framrutan. Bytt och åtgärdat.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
19. Tätningslist hänger löst på FW dörr. Åtgärdat.
20. Nedre dekorlist på förardörr lossnar halvvägs. Tesla vet inte vad de skall göra åt det.
21. Handsfree funkarar riktigt dåligt, ingen jag pratar med hör vad jag säger över c:a 110km/h.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h. Kan säkert påverka funktionen i handsfreen.
23. Lister sitter snett som gör att det gnisslar när man öppnar frunken. Åtgärdat.
24. Klunkande ljud från stolar. Åtgärdat.

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?
Ja rutan bytte de för synfel, det var lite dubbla och trippla lampor =) Mest min kollega som störde sig som är lite längre än mig. Jag är 181 och han är 187 c:a tror jag. Kanske är så att du är lång också?

Nr5 har de inte åtgärdat än, funderar på hur. Kul att ha en omlackad bil lite här och där efter några månader.

Själv har jag lyckats köra c:a 2000 på 3 månader men då c:a 1500 i lånebilar när min varit på verkstad. Så det är väl det ända positiva med att ha den där...

Får massa roliga kommentarer om att min står på verkstaden hela tiden... Tror jag ligger på topp på mest antal Teslor på oarkeringen under förra månaden =)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Monark1954 »

Vi har kört vår modell X i över 2000 mil på ett knappt halvår.
Har aldrig kört en bil så långt på den tiden. Det är så underbart att åka och i bland ta över själv.
Så begreppet "Torsdagsexemplar" verkar passa vilket är tur då vi har låååångt till SC.

* Bråkade mycket om vänster FW dörr som frös. Nu är den åtgärdat och beskrivet i separat tråd.
* Laddluckan vill ibland inte känna av att den är stängd. Väntar till nästa huvudstadsbesök innan åtgärd.

Konstruktionsmissar som vindrutetorkare får vi leva med. Planerar prova att vända dem.
Möjliga mjukvaruförbättringar är många men vi slipper än så länge betala för förbättringar när de väl kommer.
Laddinfrastrukturen är även en viktig faktor.
Har vi något val i år om räckvidd och laddningsmöjlighet under resa är viktiga?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Remuz »

Jag har fått ett nytt problem. Plötsligt är förardörren och vänster fwd otroligt skeva mot varann. Visst, det var inte rakt från start, men det är klart skevare nu. Ser ut som att fwd inte går igen helt. Dessutom låter det galet mycket vägljud och vind. Mig veterligen har inget hänt. Får se vad SC säger när man orkar ta sig dit
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 jul 2016 16:42

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av otjernberg »

Verkligen tragiskt på en sån fin bil och min egen lista hade bara hälften så många punkter men SCs hantering var ren katastrof. Fick bla vänta en månad på ny list som satt snett och när de nu äntligen bytt sitter den nya lika illa. Mina premiumsäten hävdar de ska se ut som en trasig dragspelsbälg. Men man får vara glad ändå. Stötte på en annan X ägare norröver vars vänstra FW var så sned att det drev in snö i bilen.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Anders1 »

5-10 mm glapp mellan plastkåpan och filtkåpan mot gummilisten på förarsidans B-stolpe.
Sitter fast en sekund eller två när man trycker till, och släpper sedan igen.
Någon men liknande problem och/eller lösning?
Bild från manualen:
Namnlös.png
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Bjelke »

Jag har något liknande, tänkte be dom kolla på det när jag ska in om ett par veckor... Bilen byggd i April i år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av perbjork »

Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Remuz »

Svårt att säga tycker jag

Min första X januari 2017 hade i princip inga fel.
Min andra X juni 2017 hade så mycket fel att man bara blev less
Min tredje X september 2018 har haft en del småfel men inga stora grejer egentligen. Gul skärmkant, lite lister, frunklås osv

Gemensamt för alla X jag haft är dock skakande framvagn när man trycker på gaspedalen... sjukt störigt att få tipset att inte gasa så hårt när man köpt en bil som ska göra 0-100 på 3s :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Verdi »

perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)

Det är så svårt att bedöma. Råkade ta bort fågelbajs på huven lite väl aggressivt och det blev repor som Mr Cap fick hantera. Han sa att Tesla hade god kvalitet på lacken så det var inga problem att polera bort trots att vissa repor faktiskt var rätt djupa. Rent generellt så var materialen av bra kvalitet enligt honom. Vet att han vid ett tidigare tillfälle pratade om nån Tesla-taxi han haft på rekond som såg väldigt fräsch ut trots allt slitage.

Så på sätt och vis tror jag att bilen är gjord med bra grejer. Sen finns det väl en del andra brister. Saker monteras lite snett osv vilket leder till högt vägljud i vissa bilar osv. På min sitter ena bakdörren så att bakre delen är några mm utanför resten av sidan på bilen när dörren är stängd. Och på andra sidan sitter dörrhandtaget inte centrerat i hålet så det gnisslar lite när det åker ut och in. (Ska dock fixas snart)

Interiört tycker jag den är helt ok. Det här "veganskinnet" syns knappt att det är använt efter 3700 mil. Men min första Model S med riktigt skinn fick ett rätt fult veck på förarstolen tämligen omgående. Så då fick jag en helt ny stol och då kunde man se att den var sydd på ett annat sätt. Stygnen satt lite annorlunda. Så jag tror de fick bukt med det i samband med den uppdateringen. Tesla jobbar så, smyger ut fixar och uppgraderingar löpande. Svårt att hålla koll på.

På det stora hela är jag nöjd. Det där finliret håller väl inte samma klass som tyskarna men å andra sidan slipper man den där mönstrade plasten som är så vanligt på andra bilar (och pre-facelift Model S utan premiuminredning).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Legato »

perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Svårt att säga tycker jag

Min första X januari 2017 hade i princip inga fel.
Min andra X juni 2017 hade så mycket fel att man bara blev less
Min tredje X september 2018 har haft en del småfel men inga stora grejer egentligen. Gul skärmkant, lite lister, frunklås osv

Gemensamt för alla X jag haft är dock skakande framvagn när man trycker på gaspedalen... sjukt störigt att få tipset att inte gasa så hårt när man köpt en bil som ska göra 0-100 på 3s :(

Det där med slitna drivaxlar finns även på en del Model S, även om Model X är mycket mer drabbade.

Jag skulle faktiskt rent generellt säga att det verkar vara mer fel på Model X än på Model S. De där falcon wings-dörrarna är inte helt problemfria heller verkar det som?
Verdi

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.

Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.

Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)

Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Jeppe_E »

Kan vi inte bara komma överens om att folk som köper Tesla helt plötsligt blir övernitiska när det kommer till dumma fel på bilen. Det är egentligen ägaren det är fel på, Teslas bilar är ju i princip felfria och är det ändå fel på dem, så är det ju inte värre/annorlunda än vilket annat märke som helst.

Jag är dock nöjd med att jag fått en i princip felfri bil i Teslas lotteri (som förvisso har högre vinstchans än postkodslotteriet).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av GreenMachine »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.

Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.

Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)

Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.
Passa dig! Nu kommer Taliz att för 886 gången ta upp sin superkassa Volvo som hade 8 miljoner fel osv . :lol: :lol:
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av Credde »

Jag skulle mena, att många kanske blir besvikna/irriterade på småfel som kanske känns elementära att ha koll på för andra biltillverkare - och det speciellt om man betalar 1 miljon eller mer för sin Tesla (S +X) då är förväntningarna kanske ganska höga på att bilen är lite bättre skruvat ihop. Det finns såklart måndags exemplar inom alla tillverkare men om, man ser på statistikerna så verkar Tesla att falla ut åt fel hål (nu är det ju även så för många amerikanska bilar och inte bara Tesla). Är dock säker på att de lär sig och bättrar på kvaliteten hela tiden.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av [JM] »

Och om serviceorganisationen hade funkat och fixade dessa småsaker så skulle folk nog vara mer avslappnade i sin syn på "kvaliteten".
Jag visste när jag köpte bilen att jag inte kunde förvänta mig samma karosseripassning som andra bilar för samma pris men jag får ju helt andra saker istället. Som jag värderar högre. Som blir kvalitet för mig.
När saker däremot går sönder så ska det ju kunna fixas på rimlig tid och med rimlig insats. Gör det inte det så sjunker ju helhetssynen på kvalitén i varumärket.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av JGur »

Min X skramlar något fruktansvärt. Ska be dem kolla om ett par veckor när den ska in för ett annat ärende.

Kör man på kullersten eller en ojämn väg så låter den som en gammal stadsbuss med myntfack. Sjukt störigt.

Åkte en Nissan Leaf. Rena drömmen på samma gator som jag brukar köra...
// Mikael
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av PhR34k »

Jag tror verkligen inte att det är Tesla ägare som har blivit nitiska. Jag har ägt väldigt många olika märken utav bilar men främst tyska och japanska.
De felen jag ser på min X har jag aldrig sett på en annan bilmodell.
Inte en dörrlinje som går perfekt. Antingen är det dörren som behövs justeras eller så är det chromelisten som sitter fel. Har ett skrammel som låter som glas mot metal som jag ännu inte lokaliserat.
Men jag gillar min MX ändå.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av mati »

Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det är väl ganska logiskt att man har mindre överseende med fel på en dyr Tesla jämfört med en billig Dacia för 100k eller så. Ju mer man betalar desto högre är förväntningarna, oavsett vilken produkt det handlar om. Är det så konstigt? Är man nitisk bara för att man vill att den dyraste grejen man någonsin har köpt ska vara hyfsat fri från fel? Knappast. Det är i mina ögon en självklarhet.
Det beror på vad man tror sig ha betalat för. Men nej det är inte så konstigt att folk tror att de köpt något ledsamma kvalité som en Mercedes, BMW eller Audi då den kostar lika mycket. Fast jag inser att när jag köper en elbil och att det är därför den är dyr. Min Leaf kostade 370 kkr och den var i kvalitetskänsla på samma nivå som en Micra för 100kkr. Min Model 3 kostar ungefär som en Mercedes E-klass men jag förväntar mig inte att den ska ha samma kvalité.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av BrooklynS »

Hallå, Tesla byggs i USA. Det går inte att jämföra med en bil byggd i Japan eller ens Tyskland.
För att vara byggd i USA håller den extremt jämn och hög kvalitet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av mati »

Ja, det väl så. Jag har ju tidigare slängt ur mig den ganska provokativa frågan vad en Tesla skulle få kosta om den hade haft en konventionell drivlina. Vilket pris hade varit rimligt? Ungefär som en Corvette eller en Camaro? Eller mindre? Jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kvalitetsproblem...

Inlägg av BrooklynS »

Prisnivån är betingad av vad kunderna kan och vill betala, inte så mycket av konkurrensen... eftersom den inte funnits förrän nu egentligen.

Jag är helt säker på att Tesla snäpper upp sammansättningen alt köper färdig fabrik i Europa/Asien när konkurrensen hårdnar.

Än så länge har de kunder som gladeligen pröjsar 66.000 för FSD-luftslott istället för ljudisolering, rostskydd och dragkrok.

Sammantaget är de fortfarande först i rejset och upplevs ändå prisvärda, särskilt M3LR med tanke på pris, räckvidd, laddhastighet och användbarhet även vintertid. Etron hade kunnat konkurrera om den kostat 400.000 mindre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar