Sida 1 av 3

Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 01:06
av pebben
Hej,

Måste säga att Tesla som bil sätt är den bästa jag haft men räknar man in kvalitén kan det vara den sämsta...

Fel:
1. Vindrutetorkarna är kass, eller inte torkarna utan spolningen. Trafikfarligt och de har ingen fix på detta än.
2. Stora vibrationer i framvagnen (drivaxlar), standardfel men inte heller här finns det någon fix.
3. Skinnsäte slitet efter en månad, standardfel och detta skall ni bytas.
4. FW dörr larmar ofta att den inte är stängd trots att den är det. Då går det heller inte att låsa bilen utan försöker man låsa den så öppnar sig dörren. Varit inne 3 gånger för samma fel och krånglar fortfarande.
5. Plastdetalj på FW dörren tar i bakskärmen och har skavt bort färgen.
6. Kondens i baklampor (normalt enligt Testa), ytterst tveksamt hur länge de kommer hålla med fukt inne i lamporna.
7. Knakande i hjulupphängning vänster fram. Inte åtgärdat än.
8. Knakande i solskydd. Normalt enligt Tesla.
9. Fel på ratten (estetiskt). Ratt bytt men fel på nya ratten också. Sedan åtgärdad.
10. Ratten sitter snett. Tesla hittade inget fel sa de men efter fyrhjulsinställning blev det bra.
11. Vibrationer i bromsar redan när den var 1 vecka gammal. Inget fel enligt Tesla.
12. Smuts tränger in i laddluckan. Åtgärdat.
13. Förardörr öppnar rakt in i bil parkerad bredvid. Tesla hittar inga fel.
14. Missljud och klunkande från båda FW dörrarna. Åtgärdat.
15. Kromade lister som sitter snett. Tesla säger att de kan försöka fixa det men tror inte det blir bättre.
16. Synfel genom framrutan. Bytt och åtgärdat.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
19. Tätningslist hänger löst på FW dörr. Åtgärdat.
20. Nedre dekorlist på förardörr lossnar halvvägs. Tesla vet inte vad de skall göra åt det.
21. Handsfree funkarar riktigt dåligt, ingen jag pratar med hör vad jag säger över c:a 110km/h.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h. Kan säkert påverka funktionen i handsfreen.
23. Lister sitter snett som gör att det gnisslar när man öppnar frunken. Åtgärdat.
24. Klunkande ljud från stolar. Åtgärdat.

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 01:10
av Svenssons
Bra första post... Som Model X-ägare kanske du ska anmäla dig här: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/#teslaagare

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 07:25
av provoman
@pebben: Håller med ang. kvalitetsproblemen. Begreppet "skitbil" yppade jag efter 1 månad efter att jag hämtat ut min S sommaren 2015. Varit inne så många ggr för garantirep sedan dess att SC personalen vet mitt regnummer när dom ser mig.

1. Synfel genom framruta, SC vägrat erkänna och jag har fått vänta till jag måst byta rutan iaf pga av stenskott.
2. Kan ofta inte backa bilen eftersom det är något fel på förarsätets sensorer, bilen lägger i park, dom ska nu byta stolen.
3. Frunk gick inte att öppna, fick vänta 2,5 månader på del från USA, efter rep fungerar det inte iaf. Ny servicetid.
4. Främre passagerardör kan inte öppnas, upptäcktes under längre resa som fick avbrytas.
5. SMC trasig kunde inte ladda, upptäcktes på nästa längre resa som även denna fick avbrytas.
6. Knak i innertack framför sol-lucka, inne på service, inte åtgärdat.
7. Gnissel i sol-lucka, åtgärdat vid service.
8. Monterat 3-dje parts vinterfälgar, fick fel TPMS sensorer av SC, vägrades hjälp med att ställa in TPMS pga mitt fälgval. Sedan konstaterades det att jag fått felaktiga TPMS sensorer (efter att jag kollat med en professionell däckfirma) och då fick jag efter diskussioner till slut hjälp av SC.
9. Främre golvmattor av extremt dålig kvalitet, utbytta efter 6 månader. Har andra bilar som är äldre och har fortfarande inget att anmärka på dessas golvmattor.

Listan kan bli längre men jag vill inte jaga upp mig genom att fortsätta. Dessutom har jag förstått att om man inte tok-älskar sin tesla och tar ALLA brister och fel på en bil som man betalat en bit över miljonen för med en nypa salt så kan man här på forumet bli kallad för ett troll.

Så varför inte göra sig av med skåpet då? Trots allt inbillar jag mig att detta är en säker bil som jag troligtvis inte kommer att dö i om olyckan skulle vara framme. Kör många mil, ser mycket trafikanter som tydligen fått sina körkort i ett
kalaspuffspaket. Dessutom hoppas jag på att någon gång till slut alla problem och fel är färdigjusterade och åtgärdade.

Notera att ovanstående text endast tar upp problem med bilen och lite om SC, inget av de påhitt och lögner som försäljningspersoner kommit med innan och efter mitt köp togs med.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 09:03
av Elektrokungen
Lider verkligen med er som haft så mycket problem. Själv lyckades jag nog få ett torsdagsexemplar då problemen varit få.

Jag köpte en gång en ny Peugeot (dumt val, jag vet). Den stod nog mer på verkstaden än hos mig. Jag fick i alla fall ett års förlängd nybilsgaranti.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 10:08
av Bjelke
Kan (tyvärr) bara hålla med om i princip allt ovan även om jag har en S, inte bara själva felen på bilen utan även hur Tesla hanterar allt detta :twisted:
Dom är som sagt väldigt trevliga dom som tar emot oss men förmågan att rätta till allt är rent usel! Jag har oxo haft fel som antingen inte är åtgärdade ännu
eller genererat andra fel efter åtgärd (dom verkar inte direkt kolla så att allt är OK efteråt lixom), men värst av allt tror jag nog ändå är deras sätt att påstå att
felen inte finns eller ligger inom deras specar, vilket ibland är helt absurbt felaktigt och man får kämpa för att få rätt och många har gett upp eller iaf fått hålla
på under mycket lång tid innan Tesla backat och åtgärdat problemet osv...

Att det dessutom skiljer stort mellan olika Service Centers är ju fanimig sanslöst :evil:
Vore det inte för allt sånt här så hade jag redan haft två Teslor hemma på gården för länge sedan, den första (en P85DL) var sjukt nära att köpas men jag
vågade helt enkelt inte, jag orkar inte sitta och åka 26mil hela tiden för att sedan åka hem igen utan åtgärd av Tesla mm.
Jävla skitföretag tyvärr, även om bilen egentligen är sanslöst bra (när den är felfri alltså).

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 10:14
av LarsL
Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 11:01
av Crappy
Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:32
av pebben
LarsL skrev:
Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)
Precis, bara det att de på något sätt inte vill erkänna att det är fel.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:35
av pebben
Crappy skrev:
Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:39
av pebben
LarsL skrev:
Drivknutarna är tydligen en svag punkt på preformance varianterna, se till att få bytt när det blir för bedrövligt.

Sen blir ratten rätt efter en hjulinställning...ja. Det är liksom så man fixar sånt :)

Glömde att skriva att det gäller inte bara P varianterna. Jag har ingen utan en vanlig. Men Tesla själva säger att det är ett standardfel men att de inte har något åtgärd på det ännu.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:40
av jonasl
Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:56
av lator
pebben skrev:
Crappy skrev:
Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.
Upplands Väsby eller Mölndal?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 12:59
av Bjelke
jonasl skrev:
Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.
Verkar inte riktigt som att dom tänker så :(
Känns mer som att dom tänker att kostnaderna för åtgärder före leverans är samma som om kunden kommer med bilen senare och får den åtgärdad typ.
Det kostar tid och pengar att gå igenom en bil helt så
varför inte låta kunden göra det istället? Verkar vara Teslas filosofi :evil:

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 15:10
av SR-71-BlackBird
Inne på min tredje S, bara haft smågrejer, exempelvis imma i bakljusen på den första VIN 50k, skärmen hängde sig på den, fixades remote. På den andra VIN 100k satt SC på några brickor vid främre motorn.

På den sista nu VIN 150k har jag ännu (1000 mil) inte haft nåt att anmärka.

Är inte speciellt petig.

Trist för er som haft problem, vill bara visa att det finns hopp. :)

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 15:27
av danni
Usch, det är tufft att höra om er som verkar råka ut för allt och lite till på samma gång, och dessutom inte lyckas få bra service. Själv har jag haft turen att bara ha några enstaka garantiärenden som dessutom bemötts med fantastisk service varenda gång.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 17:42
av Teslamannen
Jag har också haft tur med min, bara småsaker, som SC rättat till utan knot.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 17:53
av Dansken
Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 18:06
av danni
Dansken skrev:
Man blir mörkrädd när man läser denna trådenBild
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?
Det beror väldigt mycket på, dels på vad du ska boka och hur akut det är, och även på hur lång tid det tar, och kanske framförallt på belastningen just nu. Jag skulle boka 2000-milsservice i slutet av förra sommaren, och då hade de så fullt att jag fick vänta nästan två månader på att lämna in bilen. Å andra sidan gick ett dörrhandtag sönder för mig i tisdags, och de löste det i onsdags runt lunch.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 19:19
av pebben
lator skrev:
pebben skrev:
Crappy skrev:
Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.

17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h

Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.

Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.
Upplands Väsby eller Mölndal?

Mölndal

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 19:23
av pebben
Dansken skrev:
Man blir mörkrädd när man läser denna trådenBild
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?

Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?
Min erfarenhet, som tyvärr är ganska stor redan, är att de har väldigt mycket att göra just nu och beroende på "storleken" på problemen så tar det olika lång tid. En kompis som hade en list som flög av fick vänta närmare en månad. Medan när jag inte kunde stänga dörren så fick jag hjälp på några dagar.
Rent generellt så verkar det vara problem att få fram reservdelar.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 20:39
av WOMBAT73
Pebben, var det inte din bil som var försenad 2 veckor vid leverans oxå, för att den, enligt Tesla Mölndal, hade fastnat i en kvalitetskontroll i Tillburg. Var det bara sedvanlig säljar-/leveransbullshit för de i själva verket hade missat transporten eller har de berättat vilket Måndags-ex du egentligen hade kunnat få??


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 19 mar 2017 22:58
av pebben
WOMBAT73 skrev:
Pebben, var det inte din bil som var försenad 2 veckor vid leverans oxå, för att den, enligt Tesla Mölndal, hade fastnat i en kvalitetskontroll i Tillburg. Var det bara sedvanlig säljar-/leveransbullshit för de i själva verket hade missat transporten eller har de berättat vilket Måndags-ex du egentligen hade kunnat få??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo den lilla detaljen glömde jag. Och att det saknades färg på bagageluckan samt att motorhuven såg ut som om det var fullt med bubblor. Så de fick lackera om motorhuv samt bagagelucka. Trots att den fastnad i den, enligt DS, väldigt noggranna kvalitetskontrollen så missade de att det saknades färg. Total försening blev 4-5 veckor och de ville inte ge kompensation alls. Inte heller lånebil under tiden.
Så tillbaka till det som du skrev så skulle jag säga att de var försenade eller missade transporten och körde en dålig lögn. Skall tillägga att jag inte har några bevis för det sistnämnda.
Tilläggas skall också att jag bokade tid med DS för att godkänna lackeringsarbetet. DS glömde dock bort det och jag fick en trevlig resa till Göteborg med 0 i resultat.
Sämre bemötande än vad DS gav mig under förleveransen har jag inte varit med om, det är en lång historna med alla turer och det får vi i något annat ämne.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 06:29
av mati
Usch, när jag läser allt detta så får jag dåliga vibbar med tanke på att ska hämta min nya bil snart. Nästan så att jag överväger att ångra mig. 7500kr kastade i sjön är bättre än en massa problem, för det är det allra sista jag tid och ork med.
Jag har f ö inte hört ett ljud från Tesla sedan jag beställde demobilen. De skulle höra av sig typ samma dag. I morgon har det gått en vecka. Enda svaret jag fick var att de har väldigt mycket att göra just nu. :(

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 06:35
av Bjelke
Kan låta helt sjukt men OM jag skulle köpa en till Tesla skulle jag INTE köpa en ny utan en begagnad med skapligt få mil på och rullat minst ett halvår, då har man chansen att
hitta en som varit felfri och med skaplig stor sannolikhet kommer att fortsätta att vara problemfri, så tänker jag iaf ;)
Så mitt köp skulle isf bli en P85D (L?) från 2015 som rullat typ max 2500 mil, då får man ett hyggligt lågt förmånsvärde oxo :)

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 06:39
av Bonden75
De jobbar på kvalitén och ja finns fortfarande saker kvar att jobba på men.... det är en fantastisk bil och second to none...


Skickat från min iPhone med Tapatalk