Re: Kvalitetsproblem...
Postat: 19 mar 2017 12:40
Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.
Upplands Väsby eller Mölndal?pebben skrev:Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.Crappy skrev:Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h
Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.
Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Verkar inte riktigt som att dom tänker såjonasl skrev:Det måste ju ligga i deras intresse att leverera bilar som är färdiga. Att behöva lägga massa tid och pengar på backjobb är inget bra sätt att tjäna pengar på.
Det beror väldigt mycket på, dels på vad du ska boka och hur akut det är, och även på hur lång tid det tar, och kanske framförallt på belastningen just nu. Jag skulle boka 2000-milsservice i slutet av förra sommaren, och då hade de så fullt att jag fick vänta nästan två månader på att lämna in bilen. Å andra sidan gick ett dörrhandtag sönder för mig i tisdags, och de löste det i onsdags runt lunch.Dansken skrev:Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?
Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?
lator skrev:Upplands Väsby eller Mölndal?pebben skrev:Punkt 22 fanns innan rutan byttes men håller med dig. Jag tror de flesta felen går att åtgärda bara det att när bilen varit på verkstad otaliga gånger och c:a 80% av tiden som jag ägt den tappar man lite lusten att åka en lång väg för att lämna in och hämta. Kan tycka att det finns en nonchalans hos Tesla som inte bemödar sig att kontrollera sina egna arbeten när kunderna ofta lägger ner mycket tid på att åka.Crappy skrev:Det där är "bara" fel monterat, det borde vara enkelt att rätta till.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h
Rutan är hel enkelt inte korrekt monterad, inte lagd rätt i limmet, vilket de inte kontrollerat innan limmet härdat.
Om man tar fram tryckluft kan man säkert konstatera att det finns ett läckage, sannolikt i nederkant eftersom du inte får in något vatten.
Men det kan de säkert åtgärda på 4-5 timmar.
Min erfarenhet, som tyvärr är ganska stor redan, är att de har väldigt mycket att göra just nu och beroende på "storleken" på problemen så tar det olika lång tid. En kompis som hade en list som flög av fick vänta närmare en månad. Medan när jag inte kunde stänga dörren så fick jag hjälp på några dagar.Dansken skrev:Man blir mörkrädd när man läser denna tråden
Hur ser väntetiden ut på SC? Är det timmar, dagar eller veckor vi pratar om?
Det kanske är smart att, redan nu, boka en "service", typ 2 veckor efter leverans?
Jo den lilla detaljen glömde jag. Och att det saknades färg på bagageluckan samt att motorhuven såg ut som om det var fullt med bubblor. Så de fick lackera om motorhuv samt bagagelucka. Trots att den fastnad i den, enligt DS, väldigt noggranna kvalitetskontrollen så missade de att det saknades färg. Total försening blev 4-5 veckor och de ville inte ge kompensation alls. Inte heller lånebil under tiden.WOMBAT73 skrev:Pebben, var det inte din bil som var försenad 2 veckor vid leverans oxå, för att den, enligt Tesla Mölndal, hade fastnat i en kvalitetskontroll i Tillburg. Var det bara sedvanlig säljar-/leveransbullshit för de i själva verket hade missat transporten eller har de berättat vilket Måndags-ex du egentligen hade kunnat få??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker inte du skall ångra dig för trots alla problem är det en fantastisk bil, när den fungerar, men läs på eventuella fel och gå igenom bilen när du hämtar den. Kräv också en provkörning och hittar du det minsta under din noggranna undersökning så rekommenderar jag dig att inte leveransgodkänna den utan att de skall åtgärda bilen först. Jag har själv varit där och de är väldigt påstridiga med att du skall godkänna bilen och att de sedan skall åtgärda den. Mycket bättre tvärs om för då är det de som har pressen på sig att göra klart den och dessutom slipper du betala ränta under tiden. Om du nu inte skall betala kontant.mati skrev:Usch, när jag läser allt detta så får jag dåliga vibbar med tanke på att ska hämta min nya bil snart. Nästan så att jag överväger att ångra mig. 7500kr kastade i sjön är bättre än en massa problem, för det är det allra sista jag tid och ork med.
Jag har f ö inte hört ett ljud från Tesla sedan jag beställde demobilen. De skulle höra av sig typ samma dag. I morgon har det gått en vecka. Enda svaret jag fick var att de har väldigt mycket att göra just nu.
Håller med dig helt där, då har man också chansen att prova den innan.Bjelke skrev:Kan låta helt sjukt men OM jag skulle köpa en till Tesla skulle jag INTE köpa en ny utan en begagnad med skapligt få mil på och rullat minst ett halvår, då har man chansen att
hitta en som varit felfri och med skaplig stor sannolikhet kommer att fortsätta att vara problemfri, så tänker jag iaf
Så mitt köp skulle isf bli en P85D (L?) från 2015 som rullat typ max 2500 mil, då får man ett hyggligt lågt förmånsvärde oxo
Det är klart att jag ska göra en mikroskopisk analys av hela bilen innan jag tar hem den. Fördelen är ju att jag redan har en Tesla, så jag vet ungefär vad jag ska titta på. Dessutom har jag inte lika bråttom att få hem den, det är ju trots allt i stort sett samma bil som den jag har.pebben skrev:Tycker inte du skall ångra dig för trots alla problem är det en fantastisk bil, när den fungerar, men läs på eventuella fel och gå igenom bilen när du hämtar den. Kräv också en provkörning och hittar du det minsta under din noggranna undersökning så rekommenderar jag dig att inte leveransgodkänna den utan att de skall åtgärda bilen först. Jag har själv varit där och de är väldigt påstridiga med att du skall godkänna bilen och att de sedan skall åtgärda den. Mycket bättre tvärs om för då är det de som har pressen på sig att göra klart den och dessutom slipper du betala ränta under tiden. Om du nu inte skall betala kontant.
mati skrev:Det är klart att jag ska göra en mikroskopisk analys av hela bilen innan jag tar hem den. Fördelen är ju att jag redan har en Tesla, så jag vet ungefär vad jag ska titta på. Dessutom har jag inte lika bråttom att få hem den, det är ju trots allt i stort sett samma bil som den jag har.pebben skrev:Tycker inte du skall ångra dig för trots alla problem är det en fantastisk bil, när den fungerar, men läs på eventuella fel och gå igenom bilen när du hämtar den. Kräv också en provkörning och hittar du det minsta under din noggranna undersökning så rekommenderar jag dig att inte leveransgodkänna den utan att de skall åtgärda bilen först. Jag har själv varit där och de är väldigt påstridiga med att du skall godkänna bilen och att de sedan skall åtgärda den. Mycket bättre tvärs om för då är det de som har pressen på sig att göra klart den och dessutom slipper du betala ränta under tiden. Om du nu inte skall betala kontant.
Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.
Stämmer, men det är en lagerbil. Däremot så är det inte många dagar kvar av denna månad.Nisch skrev:mati skrev:Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.
Det gäller väl bara lagerbilar?
Fråga dem vad som gäller, tycker dock att det vore orimligt att erbjuda något och sen inte leva upp till det för att de tar tid på sig. Skulle gissa att det räcker med att du beställt den.mati skrev:Stämmer, men det är en lagerbil. Däremot så är det inte många dagar kvar av denna månad.Nisch skrev:mati skrev:Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.
Det gäller väl bara lagerbilar?
Håller med dig helt, bilen är i sig grymt bra. Men det tar så mycket energi med allt strul och kanske framförallt att de inte får ordning på bilen. Tycker det är mer okej att säga att de inte har något fix men att de jobbar på det än att gång på gång försöka laga den och att jag som kund skall vara någon form av testförare. Det tar lite av glädjen över bilen hur bra den än är när man blir påmind om att jag inte kan prata i handsfree på motorvägen. Jag har köpt en bil för över en miljon men jag måste titta på 3:e parts lösning för att kunna använda den så som jag använder bilar.Beigler skrev:Tråkigt att du haft så mycket strul. Jag har väl också saker där jag är mindre nöjd, om än inte alls i närheten av vad du har upplevt, och jag har också uttalat mig relativt negativt här på forumet.
Dock satte jag mig i en sprillans ny V70 för ett par dagar sedan. Förvisso inte samma prisklasss som min model x, men ändå. Att gå tillbaka var otroligt märkligt, man tror bilen är trasig. Det bullrar utan minsta lilla gaspådrag. Försöker man få bilen att köra är det som att någon lagt en svamp mellan foten och pedalen. Inte alls en trevlig upplevelse och jag blev genast väldigt ödmjuk över hur bra min Tesla trots allt är.
Till mig sa de att om intentionen från både kundens och Teslas sida är leverans innan april så är det ok, dvs man får kampanjräntan, även om Tesla inte kan leverera i tid.pebben skrev:Fråga dem vad som gäller, tycker dock att det vore orimligt att erbjuda något och sen inte leva upp till det för att de tar tid på sig. Skulle gissa att det räcker med att du beställt den.mati skrev:Stämmer, men det är en lagerbil. Däremot så är det inte många dagar kvar av denna månad.Nisch skrev:mati skrev:Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.
Det gäller väl bara lagerbilar?
Kan tyvärr bara hålla med. Kvalitén är inte i närheten av europeiska bilar. Man betalar för eltekniken, men så fort t.ex Volvo släpper en 50+ elbil så byter jag direkt.pebben skrev:
Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?