Sida 2 av 3

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 13:48
av Beigler
Tråkigt att du haft så mycket strul. Jag har väl också saker där jag är mindre nöjd, om än inte alls i närheten av vad du har upplevt, och jag har också uttalat mig relativt negativt här på forumet.

Dock satte jag mig i en sprillans ny V70 för ett par dagar sedan. Förvisso inte samma prisklasss som min model x, men ändå. Att gå tillbaka var otroligt märkligt, man tror bilen är trasig. Det bullrar utan minsta lilla gaspådrag. Försöker man få bilen att köra är det som att någon lagt en svamp mellan foten och pedalen. Inte alls en trevlig upplevelse och jag blev genast väldigt ödmjuk över hur bra min Tesla trots allt är.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 18:15
av pebben
mati skrev:
Nisch skrev:
mati skrev:
Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.

Det gäller väl bara lagerbilar?
Stämmer, men det är en lagerbil. Däremot så är det inte många dagar kvar av denna månad.
Fråga dem vad som gäller, tycker dock att det vore orimligt att erbjuda något och sen inte leva upp till det för att de tar tid på sig. Skulle gissa att det räcker med att du beställt den.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 20 mar 2017 18:18
av pebben
Beigler skrev:
Tråkigt att du haft så mycket strul. Jag har väl också saker där jag är mindre nöjd, om än inte alls i närheten av vad du har upplevt, och jag har också uttalat mig relativt negativt här på forumet.

Dock satte jag mig i en sprillans ny V70 för ett par dagar sedan. Förvisso inte samma prisklasss som min model x, men ändå. Att gå tillbaka var otroligt märkligt, man tror bilen är trasig. Det bullrar utan minsta lilla gaspådrag. Försöker man få bilen att köra är det som att någon lagt en svamp mellan foten och pedalen. Inte alls en trevlig upplevelse och jag blev genast väldigt ödmjuk över hur bra min Tesla trots allt är.
Håller med dig helt, bilen är i sig grymt bra. Men det tar så mycket energi med allt strul och kanske framförallt att de inte får ordning på bilen. Tycker det är mer okej att säga att de inte har något fix men att de jobbar på det än att gång på gång försöka laga den och att jag som kund skall vara någon form av testförare. Det tar lite av glädjen över bilen hur bra den än är när man blir påmind om att jag inte kan prata i handsfree på motorvägen. Jag har köpt en bil för över en miljon men jag måste titta på 3:e parts lösning för att kunna använda den så som jag använder bilar.
Har just en XC70 som andrabil, där fungerar handsfreen iaf =) Men fy vad gammal och seg den känns.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 10:38
av ellerstrom
pebben skrev:
mati skrev:
Nisch skrev:
mati skrev:
Däremot så undrar jag en sak. Jag leasar bilen på firman och det är ju 1,25% kampanjränta just nu. Detta gäller dock bara mars månad ut. Om jag inte får bilen levererad under mars månad så får jag inte den låga räntan antar jag. Detta gäller väl också ifall jag inte godkänner leveransen innan sista mars.

Det gäller väl bara lagerbilar?
Stämmer, men det är en lagerbil. Däremot så är det inte många dagar kvar av denna månad.
Fråga dem vad som gäller, tycker dock att det vore orimligt att erbjuda något och sen inte leva upp till det för att de tar tid på sig. Skulle gissa att det räcker med att du beställt den.
Till mig sa de att om intentionen från både kundens och Teslas sida är leverans innan april så är det ok, dvs man får kampanjräntan, även om Tesla inte kan leverera i tid.

Fel på bilen bör ju räknas till att Tesla misslyckats med leverans och därför borde man fortfarande få kampanjräntan tycker (hoppas) jag.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 10:49
av beckzar
pebben skrev:

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?
Kan tyvärr bara hålla med. Kvalitén är inte i närheten av europeiska bilar. Man betalar för eltekniken, men så fort t.ex Volvo släpper en 50+ elbil så byter jag direkt.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 14:34
av MangeT
Tycker inte bara att det är tekniken man betalar för. Laddinfrastrukturen är minst lika viktig. Utan den är det helt värdelöst att köra längre turer. Konkurrenterna måste på allvar satsa på bred utbyggnad av snabbladdare annars kommer de aldrig lyckas med sina elbilar. Här har Tesla ett enormt försprång!

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 15:05
av mati
MangeT skrev:
Tycker inte bara att det är tekniken man betalar för. Laddinfrastrukturen är minst lika viktig. Utan den är det helt värdelöst att köra längre turer. Konkurrenterna måste på allvar satsa på bred utbyggnad av snabbladdare annars kommer de aldrig lyckas med sina elbilar. Här har Tesla ett enormt försprång!
Det är visserligen så. Man betalar inte bara för bilen utan även för allt annat runt omkring. Men när kvalitén varken motsvarar bilens pris eller kundernas höga förväntningar så fungerar det inte riktigt i längden. Hur trevligt och underbart det än är med en elbil så vill man ändå ha lite trygghet i den meningen att man inte vill vara rädd hela tiden att någonting går sönder. Frågan är vad man prioriterar. Sambon sa till mig imorse, "du kanske får tänka om och släppa det där med Tesla och elbilar". Det gör ont att höra det och det gör ännu mera ont att erkänna det, men jag har faktiskt funderat på det själv.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 15:11
av MangeT
Ja, för mycket problem gör en osäker på bilen och det är ingen skön känsla. Hittills har min model S varit klanderfri förutom att höger framruta ibland skrapar i lite vid öppning av dörren och att spjällen som öppnas för att kyla batteriet när laddning kopplas in ibland ger ifrån sig ljud troligtvis på grund av lite för mycket gods i plasten. Dessa småsaker kan jag leva med men visst är det förvånande på en bil för över 800.000kr!

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 21 mar 2017 18:27
av El Toys
Lånar tråden.
Jag har också ett problem. Med min S60D. facelift.
När man vrider ratten till fullt styrutslag. Så känns det som framvagnen hoppar till.
Ungefär som det kuggar över liksom. Verkar inte spela någon roll åt vilket håll man svänger.
Någon som känner igen problemet?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 22 mar 2017 10:58
av orca
och jag trodde jag hade en lång lista när jag lämnade in innan nyår...

Hur fick du de att byta ruta för synfel? Hade du också dubbla/trippla strålkastare på mötande bilar eller något mer?

Nummer 5 har jag också på insidan så det syns inte förrän man öppnar dörren, trodde det va smuts först för att de va stort som en 50-öring men nej då... Åtgärdade dem det på något sätt?

Jag har också en gummilist som svällt under en dörr list så den putar ut lite, skulle beställas från USA då de inte hade någon sådan reservdel hemma och sedan höra av sig, väntar fortf.

Tur att man älskar att köra bilen så man glömmer alla detaljer när man sitter bakom ratten(på dagen hehe), 1600mil på 6mån är väl ett bevis på det :)
pebben skrev:
Hej,

Måste säga att Tesla som bil sätt är den bästa jag haft men räknar man in kvalitén kan det vara den sämsta...

Fel:
1. Vindrutetorkarna är kass, eller inte torkarna utan spolningen. Trafikfarligt och de har ingen fix på detta än.
2. Stora vibrationer i framvagnen (drivaxlar), standardfel men inte heller här finns det någon fix.
3. Skinnsäte slitet efter en månad, standardfel och detta skall ni bytas.
4. FW dörr larmar ofta att den inte är stängd trots att den är det. Då går det heller inte att låsa bilen utan försöker man låsa den så öppnar sig dörren. Varit inne 3 gånger för samma fel och krånglar fortfarande.
5. Plastdetalj på FW dörren tar i bakskärmen och har skavt bort färgen.
6. Kondens i baklampor (normalt enligt Testa), ytterst tveksamt hur länge de kommer hålla med fukt inne i lamporna.
7. Knakande i hjulupphängning vänster fram. Inte åtgärdat än.
8. Knakande i solskydd. Normalt enligt Tesla.
9. Fel på ratten (estetiskt). Ratt bytt men fel på nya ratten också. Sedan åtgärdad.
10. Ratten sitter snett. Tesla hittade inget fel sa de men efter fyrhjulsinställning blev det bra.
11. Vibrationer i bromsar redan när den var 1 vecka gammal. Inget fel enligt Tesla.
12. Smuts tränger in i laddluckan. Åtgärdat.
13. Förardörr öppnar rakt in i bil parkerad bredvid. Tesla hittar inga fel.
14. Missljud och klunkande från båda FW dörrarna. Åtgärdat.
15. Kromade lister som sitter snett. Tesla säger att de kan försöka fixa det men tror inte det blir bättre.
16. Synfel genom framrutan. Bytt och åtgärdat.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
19. Tätningslist hänger löst på FW dörr. Åtgärdat.
20. Nedre dekorlist på förardörr lossnar halvvägs. Tesla vet inte vad de skall göra åt det.
21. Handsfree funkarar riktigt dåligt, ingen jag pratar med hör vad jag säger över c:a 110km/h.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h. Kan säkert påverka funktionen i handsfreen.
23. Lister sitter snett som gör att det gnisslar när man öppnar frunken. Åtgärdat.
24. Klunkande ljud från stolar. Åtgärdat.

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 23 mar 2017 23:16
av pebben
orca skrev:
och jag trodde jag hade en lång lista när jag lämnade in innan nyår...

Hur fick du de att byta ruta för synfel? Hade du också dubbla/trippla strålkastare på mötande bilar eller något mer?

Nummer 5 har jag också på insidan så det syns inte förrän man öppnar dörren, trodde det va smuts först för att de va stort som en 50-öring men nej då... Åtgärdade dem det på något sätt?

Jag har också en gummilist som svällt under en dörr list så den putar ut lite, skulle beställas från USA då de inte hade någon sådan reservdel hemma och sedan höra av sig, väntar fortf.

Tur att man älskar att köra bilen så man glömmer alla detaljer när man sitter bakom ratten(på dagen hehe), 1600mil på 6mån är väl ett bevis på det :)
pebben skrev:
Hej,

Måste säga att Tesla som bil sätt är den bästa jag haft men räknar man in kvalitén kan det vara den sämsta...

Fel:
1. Vindrutetorkarna är kass, eller inte torkarna utan spolningen. Trafikfarligt och de har ingen fix på detta än.
2. Stora vibrationer i framvagnen (drivaxlar), standardfel men inte heller här finns det någon fix.
3. Skinnsäte slitet efter en månad, standardfel och detta skall ni bytas.
4. FW dörr larmar ofta att den inte är stängd trots att den är det. Då går det heller inte att låsa bilen utan försöker man låsa den så öppnar sig dörren. Varit inne 3 gånger för samma fel och krånglar fortfarande.
5. Plastdetalj på FW dörren tar i bakskärmen och har skavt bort färgen.
6. Kondens i baklampor (normalt enligt Testa), ytterst tveksamt hur länge de kommer hålla med fukt inne i lamporna.
7. Knakande i hjulupphängning vänster fram. Inte åtgärdat än.
8. Knakande i solskydd. Normalt enligt Tesla.
9. Fel på ratten (estetiskt). Ratt bytt men fel på nya ratten också. Sedan åtgärdad.
10. Ratten sitter snett. Tesla hittade inget fel sa de men efter fyrhjulsinställning blev det bra.
11. Vibrationer i bromsar redan när den var 1 vecka gammal. Inget fel enligt Tesla.
12. Smuts tränger in i laddluckan. Åtgärdat.
13. Förardörr öppnar rakt in i bil parkerad bredvid. Tesla hittar inga fel.
14. Missljud och klunkande från båda FW dörrarna. Åtgärdat.
15. Kromade lister som sitter snett. Tesla säger att de kan försöka fixa det men tror inte det blir bättre.
16. Synfel genom framrutan. Bytt och åtgärdat.
17. Vinande ljud efter att de bytt framrutan.
18. Interiörlist skiljer 1cm längs med vindrutan efter byte.
19. Tätningslist hänger löst på FW dörr. Åtgärdat.
20. Nedre dekorlist på förardörr lossnar halvvägs. Tesla vet inte vad de skall göra åt det.
21. Handsfree funkarar riktigt dåligt, ingen jag pratar med hör vad jag säger över c:a 110km/h.
22. Väldigt mycket vindbrus över 110km/h. Kan säkert påverka funktionen i handsfreen.
23. Lister sitter snett som gör att det gnisslar när man öppnar frunken. Åtgärdat.
24. Klunkande ljud från stolar. Åtgärdat.

Helt sinnessjukt mycket fel och dessutom är bilen bara några månader gammal. Under 500mil. Skall tilläggas att Tesla service har varit väldigt tillmötesgående och min säljare har varit grymt bra och rättat lite situationer med lånebilar.
Däremot har nya fel uppkommit under service och de har inte kontrollerat sina egna arbeten så även som bemötandet har varit kanon är kunskap / åtagande under all kritik. Sen tycker jag antalet fel är helt absurt. Jag kanske är ensam om att våga erkänna för mig själv att jag köpt en skitbil, eller är det någon mer?
Ja rutan bytte de för synfel, det var lite dubbla och trippla lampor =) Mest min kollega som störde sig som är lite längre än mig. Jag är 181 och han är 187 c:a tror jag. Kanske är så att du är lång också?

Nr5 har de inte åtgärdat än, funderar på hur. Kul att ha en omlackad bil lite här och där efter några månader.

Själv har jag lyckats köra c:a 2000 på 3 månader men då c:a 1500 i lånebilar när min varit på verkstad. Så det är väl det ända positiva med att ha den där...

Får massa roliga kommentarer om att min står på verkstaden hela tiden... Tror jag ligger på topp på mest antal Teslor på oarkeringen under förra månaden =)

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 25 mar 2017 07:33
av Monark1954
Vi har kört vår modell X i över 2000 mil på ett knappt halvår.
Har aldrig kört en bil så långt på den tiden. Det är så underbart att åka och i bland ta över själv.
Så begreppet "Torsdagsexemplar" verkar passa vilket är tur då vi har låååångt till SC.

* Bråkade mycket om vänster FW dörr som frös. Nu är den åtgärdat och beskrivet i separat tråd.
* Laddluckan vill ibland inte känna av att den är stängd. Väntar till nästa huvudstadsbesök innan åtgärd.

Konstruktionsmissar som vindrutetorkare får vi leva med. Planerar prova att vända dem.
Möjliga mjukvaruförbättringar är många men vi slipper än så länge betala för förbättringar när de väl kommer.
Laddinfrastrukturen är även en viktig faktor.
Har vi något val i år om räckvidd och laddningsmöjlighet under resa är viktiga?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 25 mar 2017 08:41
av Remuz
Jag har fått ett nytt problem. Plötsligt är förardörren och vänster fwd otroligt skeva mot varann. Visst, det var inte rakt från start, men det är klart skevare nu. Ser ut som att fwd inte går igen helt. Dessutom låter det galet mycket vägljud och vind. Mig veterligen har inget hänt. Får se vad SC säger när man orkar ta sig dit

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 25 mar 2017 20:17
av otjernberg
Verkligen tragiskt på en sån fin bil och min egen lista hade bara hälften så många punkter men SCs hantering var ren katastrof. Fick bla vänta en månad på ny list som satt snett och när de nu äntligen bytt sitter den nya lika illa. Mina premiumsäten hävdar de ska se ut som en trasig dragspelsbälg. Men man får vara glad ändå. Stötte på en annan X ägare norröver vars vänstra FW var så sned att det drev in snö i bilen.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 27 aug 2019 21:15
av Anders1
5-10 mm glapp mellan plastkåpan och filtkåpan mot gummilisten på förarsidans B-stolpe.
Sitter fast en sekund eller två när man trycker till, och släpper sedan igen.
Någon men liknande problem och/eller lösning?
Bild från manualen:

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 06:17
av Bjelke
Jag har något liknande, tänkte be dom kolla på det när jag ska in om ett par veckor... Bilen byggd i April i år...

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:18
av perbjork
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:40
av Remuz
Svårt att säga tycker jag

Min första X januari 2017 hade i princip inga fel.
Min andra X juni 2017 hade så mycket fel att man bara blev less
Min tredje X september 2018 har haft en del småfel men inga stora grejer egentligen. Gul skärmkant, lite lister, frunklås osv

Gemensamt för alla X jag haft är dock skakande framvagn när man trycker på gaspedalen... sjukt störigt att få tipset att inte gasa så hårt när man köpt en bil som ska göra 0-100 på 3s :(

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:42
av Verdi
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)

Det är så svårt att bedöma. Råkade ta bort fågelbajs på huven lite väl aggressivt och det blev repor som Mr Cap fick hantera. Han sa att Tesla hade god kvalitet på lacken så det var inga problem att polera bort trots att vissa repor faktiskt var rätt djupa. Rent generellt så var materialen av bra kvalitet enligt honom. Vet att han vid ett tidigare tillfälle pratade om nån Tesla-taxi han haft på rekond som såg väldigt fräsch ut trots allt slitage.

Så på sätt och vis tror jag att bilen är gjord med bra grejer. Sen finns det väl en del andra brister. Saker monteras lite snett osv vilket leder till högt vägljud i vissa bilar osv. På min sitter ena bakdörren så att bakre delen är några mm utanför resten av sidan på bilen när dörren är stängd. Och på andra sidan sitter dörrhandtaget inte centrerat i hålet så det gnisslar lite när det åker ut och in. (Ska dock fixas snart)

Interiört tycker jag den är helt ok. Det här "veganskinnet" syns knappt att det är använt efter 3700 mil. Men min första Model S med riktigt skinn fick ett rätt fult veck på förarstolen tämligen omgående. Så då fick jag en helt ny stol och då kunde man se att den var sydd på ett annat sätt. Stygnen satt lite annorlunda. Så jag tror de fick bukt med det i samband med den uppdateringen. Tesla jobbar så, smyger ut fixar och uppgraderingar löpande. Svårt att hålla koll på.

På det stora hela är jag nöjd. Det där finliret håller väl inte samma klass som tyskarna men å andra sidan slipper man den där mönstrade plasten som är så vanligt på andra bilar (och pre-facelift Model S utan premiuminredning).

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:44
av Legato
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:45
av Verdi
Remuz skrev:
Svårt att säga tycker jag

Min första X januari 2017 hade i princip inga fel.
Min andra X juni 2017 hade så mycket fel att man bara blev less
Min tredje X september 2018 har haft en del småfel men inga stora grejer egentligen. Gul skärmkant, lite lister, frunklås osv

Gemensamt för alla X jag haft är dock skakande framvagn när man trycker på gaspedalen... sjukt störigt att få tipset att inte gasa så hårt när man köpt en bil som ska göra 0-100 på 3s :(

Det där med slitna drivaxlar finns även på en del Model S, även om Model X är mycket mer drabbade.

Jag skulle faktiskt rent generellt säga att det verkar vara mer fel på Model X än på Model S. De där falcon wings-dörrarna är inte helt problemfria heller verkar det som?

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 10:50
av Verdi
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:05
av taliz
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:15
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
perbjork skrev:
Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.

Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.

Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.

Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.

Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)

Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.

Re: Kvalitetsproblem...

Postat: 28 aug 2019 11:18
av Jeppe_E
Kan vi inte bara komma överens om att folk som köper Tesla helt plötsligt blir övernitiska när det kommer till dumma fel på bilen. Det är egentligen ägaren det är fel på, Teslas bilar är ju i princip felfria och är det ändå fel på dem, så är det ju inte värre/annorlunda än vilket annat märke som helst.

Jag är dock nöjd med att jag fått en i princip felfri bil i Teslas lotteri (som förvisso har högre vinstchans än postkodslotteriet).