Underspolning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Underspolning

Inlägg av Legato »

Jag vet att det för vissa är att svära i kyrkan, men jag automattvättar Teslan då och då, i den borstlösa tvätten vid Roslagstull. Är det någon som har span hur man bör göra med underspolning? Jag hade inte reflekterat över det innan, men han i kassan sa att vissa Teslaägare undviker det...

Passar på att även fråga:
* Är det någon som har konstruktiv kritik mot borstlösa biltvättar (förutom då att inte alla tvättar rent...)? Jag skulle aldrig köra in någon av mina bilar i en automattvätt med borstar, men har aldrig haft några problem med borstlöst?
* Är det någon Stockholmare som känner till någon annan vettig borstlös tvätt än just CircleK vid Roslagstull? Känns som "alla" åker dit.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Underspolning

Inlägg av Toja »

OK vid Globen
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Underspolning

Inlägg av Smutt »

Innan jag lämnade Stockholm så tvättade jag alltid borstlöst på Statoil märkte inga extra repor eller så, men skulle det bli rent vintertid fick man spreja på en hel flaska avfettning innan man åkte in i tvätten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Underspolning

Inlägg av mati »

Hur rena blir hjulen i borstlösa tvättar? Jag tycker att det är tillräckligt bökigt till och med vid handtvätt att få bort all smuts runtom även på insidan av hjulen. Åtminstone vintertid. Det resulterar alltid i nån obalans nånstans som gör att hela bilen vibrerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

Toja skrev:
OK vid Globen
Ganska sjukt, var där när jag läste ditt svar. Hade kört fel, skulle till Preem o tanka, inte lätt när man tankar en gång i kvartalet :lol:

Men den funkar bra alltså? Bilen blir ordentligt ren? Ligger bättre till för mig än Roslagstull som det vore ju bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Hur rena blir hjulen i borstlösa tvättar? Jag tycker att det är tillräckligt bökigt till och med vid handtvätt att få bort all smuts runtom även på insidan av hjulen. Åtminstone vintertid. Det resulterar alltid i nån obalans nånstans som gör att hela bilen vibrerar.
Hjulen är väl enda riktiga svagheten som jag ser det. Sen givetvis inte perfekt under spoiler och längst ner på dörrar och där bak.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Underspolning

Inlägg av Crappy »

Fälgar tvättas bäst med Yes :D Funkar förbannat bra
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Underspolning

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
Jag vet att det för vissa är att svära i kyrkan, men jag automattvättar Teslan då och då, i den borstlösa tvätten vid Roslagstull. Är det någon som har span hur man bör göra med underspolning? Jag hade inte reflekterat över det innan, men han i kassan sa att vissa Teslaägare undviker det...

Passar på att även fråga:
* Är det någon som har konstruktiv kritik mot borstlösa biltvättar (förutom då att inte alla tvättar rent...)? Jag skulle aldrig köra in någon av mina bilar i en automattvätt med borstar, men har aldrig haft några problem med borstlöst?
* Är det någon Stockholmare som känner till någon annan vettig borstlös tvätt än just CircleK vid Roslagstull? Känns som "alla" åker dit.
Kör min då och då, borstlöst självklart, på CirkelK i Åkersberga vid Trevehallen.
Jäkligt effektiv faktiskt. Och jag har alltid kört underspolning.
Annars handtvätt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Underspolning

Inlägg av Toja »

Legato skrev:
Toja skrev:
OK vid Globen
Ganska sjukt, var där när jag läste ditt svar. Hade kört fel, skulle till Preem o tanka, inte lätt när man tankar en gång i kvartalet :lol:

Men den funkar bra alltså? Bilen blir ordentligt ren? Ligger bättre till för mig än Roslagstull som det vore ju bra.
Den är ok. När bilen var som skitigast blev den inte helt ren.
Samma som någon annan skrev också, att fälgarna blev inte helt rena.
Men är bilen småskitig funkar den bra
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Underspolning

Inlägg av themax »

Jag tvättade innan en Tesla på Circle K i Rissne i förra veckan och jag blev imponerad av hur ren den blev där. Var aldrig fram och detaljgranskade, men kan ju vara värt ett försök.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Underspolning

Inlägg av danni »

Borstlösa tvättar fungerar nog bäst för att "underhållstvätta" - hålla en hyfsat ren bil fortsatt ren. Så kan man ta en ordentlig grovtvätt för att få bort allt då och då. Själv är jag faktiskt inte så knusslig. Jag kör igenom borsttvätten på "Mjuk Biltvätt" ibland också. Det känns som att det inte är så mycket de kan ställa till med som inte går bort i en ordentlig polering.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Underspolning

Inlägg av DSV »

mati skrev:
Hur rena blir hjulen i borstlösa tvättar? Jag tycker att det är tillräckligt bökigt till och med vid handtvätt att få bort all smuts runtom även på insidan av hjulen. Åtminstone vintertid. Det resulterar alltid i nån obalans nånstans som gör att hela bilen vibrerar.
Sist gång jag testade blev bakhjulen inte alls rena. Det blev däremot bakdörrarna till skillnad mot resten av bilen.
DSC_1357.JPG
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Underspolning

Inlägg av janni »

Använder aldrig brosttvätt, särskilt inte efter att jag en gång fick detta av misstag och de slutade med fina repor på sidan på en tidigare bil, blev helt plötsligt väldigt svårt att få tag i någon ansvarig på stationen.
Dessutom säger de alltid att borsttvätten är harmlös men frågar man om de tar ansvar för om något händer blir de genast mer tveksamma.

Normalt ska de väl inte vara någon fara men å andra sidan är de nästan samma pengar att få bilen handtvättad med klart bättre resultat.
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Underspolning

Inlägg av El Toys »

Jag svär hela tiden. För jag tvättar min, deep blue model S . Facelift, i borsttvätt ofta. Ser jävligt (oj nu igen) bra ut efteråt.
Nu är jag ju ingen pedant. Utan tycker att Teslan är en bruksbil, och ingen utställningsbil. Dock en förbannat (hoppsan) överprisad
bruksbil. :lol:
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Underspolning

Inlägg av jjmaskin »

El Toys skrev:
Jag svär hela tiden. För jag tvättar min, deep blue model S . Facelift, i borsttvätt ofta. Ser jävligt (oj nu igen) bra ut efteråt.
Nu är jag ju ingen pedant. Utan tycker att Teslan är en bruksbil, och ingen utställningsbil. Dock en förbannat (hoppsan) överprisad
bruksbil. :lol:
:D Japp samma för mig och vad jag sett har ingen färg lossat, dock låser jag bilen då det var på någons bil som tvättborsten lyckades öppna bagagen på och då händer det grejor, typ der drar väldigt mycket utan baklucka i höga hastigheter
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Underspolning

Inlägg av ALDA »

Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

När det gäller underspolning: någon som har testat hissa upp sin bil i en gör det själv-hall, och spolat rent under? Klarar lyftanordningen en tung Tesla? Nu bor jag i Norge sedan många år där detta inte existerar, saknar att kunna hissa upp bilen och spola rent över allt under...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

ALDA skrev:
Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

När det gäller underspolning: någon som har testat hissa upp sin bil i en gör det själv-hall, och spolat rent under? Klarar lyftanordningen en tung Tesla? Nu bor jag i Norge sedan många år där detta inte existerar, saknar att kunna hissa upp bilen och spola rent över allt under...
Jag håller med och är förvånad att det är så många som gör det. Tror Teslaägare är ganska unika i det avseendet jämfört med andra "miljon+"-bilägare om nu denna tråd är representativ :-)

Jag trodde ju på fullt allvar att det skulle vara många som tyckte jag är galen som körde borstlös automattvätt :-) Det gläder mig att ingen hittills lyft något problem med att använda sådana (annat än att hjul osv inte blir perfekt rena).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Underspolning

Inlägg av Bjelke »

ALDA skrev:
Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

När det gäller underspolning: någon som har testat hissa upp sin bil i en gör det själv-hall, och spolat rent under? Klarar lyftanordningen en tung Tesla? Nu bor jag i Norge sedan många år där detta inte existerar, saknar att kunna hissa upp bilen och spola rent över allt under...
Funkade bra att lyfta den på OK:s hall här iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Underspolning

Inlägg av danni »

Legato skrev:
ALDA skrev:
Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

När det gäller underspolning: någon som har testat hissa upp sin bil i en gör det själv-hall, och spolat rent under? Klarar lyftanordningen en tung Tesla? Nu bor jag i Norge sedan många år där detta inte existerar, saknar att kunna hissa upp bilen och spola rent över allt under...
Jag håller med och är förvånad att det är så många som gör det. Tror Teslaägare är ganska unika i det avseendet jämfört med andra "miljon+"-bilägare om nu denna tråd är representativ :-)

Jag trodde ju på fullt allvar att det skulle vara många som tyckte jag är galen som körde borstlös automattvätt :-) Det gläder mig att ingen hittills lyft något problem med att använda sådana (annat än att hjul osv inte blir perfekt rena).
Bilar ska användas. Orka hålla på och dalta med den som nån ömtålig pärla. Tror ärligt talat inte det är en ovanlig inställning alls bland ägare av dyra bilar - kostnaden för att rekonda lacken är ju rätt liten jämfört med vad man la på bilen, och alla med riktigt dyra bilar har nog råd med det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Underspolning

Inlägg av stefan007 »

Jag tvättar på Spacewash. Avfettning i ena slangen och schampo, hetvax och varmvatten i den andra. Jag tänker att det flödar så mycket vatten genom borsten att skiten från förra bilen är borta. Klart renare än i automattvätt och alltid lediga platser. Brukar inte spola så mycket under dock.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

stefan007 skrev:
Jag tvättar på Spacewash. Avfettning i ena slangen och schampo, hetvax och varmvatten i den andra. Jag tänker att det flödar så mycket vatten genom borsten att skiten från förra bilen är borta. Klart renare än i automattvätt och alltid lediga platser. Brukar inte spola så mycket under dock.
Enligt hemsidan verkar Spacewash i både Västerås och Uddevalla vara sålt till "annan intressent"? Well, well för långt från Stockholm ändå...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Underspolning

Inlägg av El Toys »

[quote="ALDA"]Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

Kan faktiskt inte hålla med. Jämför med min Citroen C4. Som jag hade förut. Så har Teslan betydligt hårdare lack.
Cittran fick ju märken så fort något rörde vid lacken. Teslan har jag skrapat i en vägg med ena framskärmen.
Var gråtfärdig innan jag provade att torka rent med en trasa !!!! förvånande så vart det inga bestående repor, alls
Vart helt chockad. Inte återhämtat mig än. :shock:
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Underspolning

Inlägg av jjmaskin »

Angående underspolning så är det nog mindre öppna och känsliga komponenter på Teslan än en fossilbil dock har vi ju haft problem med bromsarna vid tex tvätt men bromsskivan fattar nog inte vilket håll som vattnet kommer ifrån
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Underspolning

Inlägg av ALDA »

Lacken ÄR mjuk, av miljöhänsyn har man inte med komponenter i lacken som kunde göra den tåligare. Det finns tom. dom som har fått permanenta märken av regndroppar som soltorkar... På en TMX finns det ju en faktor till att tänka på, som borde göra det totalt uteslutet att borsttvätta bilen:
TMX.png
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

Det senare kan nog tyvärr inträffa i borstlös också fick en gång i tiden min bakre reggskylt "avsliten" förstår fortfarande inte hur det gick till riktigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar