Underspolning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

stefan007 skrev:
Jag tvättar på Spacewash. Avfettning i ena slangen och schampo, hetvax och varmvatten i den andra. Jag tänker att det flödar så mycket vatten genom borsten att skiten från förra bilen är borta. Klart renare än i automattvätt och alltid lediga platser. Brukar inte spola så mycket under dock.
Enligt hemsidan verkar Spacewash i både Västerås och Uddevalla vara sålt till "annan intressent"? Well, well för långt från Stockholm ändå...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Underspolning

Inlägg av El Toys »

[quote="ALDA"]Personligen kan jag inte fatta att man kan tänka sig att tvätta en Tesla i automat med borstar, lacken är supermjuk och du får garanterat repor över allt som måste poleras bort...

Kan faktiskt inte hålla med. Jämför med min Citroen C4. Som jag hade förut. Så har Teslan betydligt hårdare lack.
Cittran fick ju märken så fort något rörde vid lacken. Teslan har jag skrapat i en vägg med ena framskärmen.
Var gråtfärdig innan jag provade att torka rent med en trasa !!!! förvånande så vart det inga bestående repor, alls
Vart helt chockad. Inte återhämtat mig än. :shock:
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Underspolning

Inlägg av jjmaskin »

Angående underspolning så är det nog mindre öppna och känsliga komponenter på Teslan än en fossilbil dock har vi ju haft problem med bromsarna vid tex tvätt men bromsskivan fattar nog inte vilket håll som vattnet kommer ifrån
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Underspolning

Inlägg av ALDA »

Lacken ÄR mjuk, av miljöhänsyn har man inte med komponenter i lacken som kunde göra den tåligare. Det finns tom. dom som har fått permanenta märken av regndroppar som soltorkar... På en TMX finns det ju en faktor till att tänka på, som borde göra det totalt uteslutet att borsttvätta bilen:
TMX.png
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

Det senare kan nog tyvärr inträffa i borstlös också fick en gång i tiden min bakre reggskylt "avsliten" förstår fortfarande inte hur det gick till riktigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Underspolning

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
* Är det någon som har konstruktiv kritik mot borstlösa biltvättar (förutom då att inte alla tvättar rent...)? Jag skulle aldrig köra in någon av mina bilar i en automattvätt med borstar, men har aldrig haft några problem med borstlöst?
Nu har jag inte mätt partiklar själv, men "skvallret på byn" säger att dom återvinner vattnet och filtrerar det. Filtret tar inte bort de finaste partiklarna och eftersom borstlösa tvättar jobbar med högre tryck så blir bilen blästrad.

Borttvättar känns inte värre än 20 minuters motor-/landsvägskörning i uselt väder/förhållande. De bilar jag kör på vintern/alla väder har jag alltid borsttvättat.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Underspolning

Inlägg av ALDA »

[quote="dstr"][quote="Legato"]
Nu har jag inte mätt partiklar själv, men "skvallret på byn" säger att dom återvinner vattnet och filtrerar det. Filtret tar inte bort de finaste partiklarna och eftersom borstlösa tvättar jobbar med högre tryck så blir bilen blästrad.
quote]

Varför skulle man göra det? Är inte vatten gratis? Ett system som filtrerar använt vatten och recirkulerar det däremot kostar ju säkert mass pengar att installera - vad skulle vinsten med ett sånt system vara??
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Underspolning

Inlägg av dstr »

ALDA skrev:
Varför skulle man göra det? Är inte vatten gratis? Ett system som filtrerar använt vatten och recirkulerar det däremot kostar ju säkert mass pengar att installera - vad skulle vinsten med ett sånt system vara??
Vinsten är att du inte sköljer ut smutsigt vatten i avloppet utan "renar" och återanvänder.

edit: googla själv på biltvätt slutet vattensystem eller biltvätt återvunnet vatten
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Underspolning

Inlägg av themax »

ALDA skrev:

Varför skulle man göra det? Är inte vatten gratis? Ett system som filtrerar använt vatten och recirkulerar det däremot kostar ju säkert mass pengar att installera - vad skulle vinsten med ett sånt system vara??
Alla tvättar måste ha filtrering och rengöring av vattnet enligt miljölagstiftningen. Det är också därför du inte får tvätta bilen "på gatan" i de flesta kommuner. Smutsen från bilar som hamnar i dagvattenledningar åker direkt ut i naturen.

Så "skvallret" ovan är alldeles sant. Det finns ingen godkänd tvätt idag som inte renar och återanvänder vattnet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Underspolning

Inlägg av ALDA »

Aha, OK. Har bott i Norge sedan många år så har inte följt på detta i Sverige (tror inte man är lika långt framme i miljötänkandet i Norge när det gäller detta). Det är heller inte något hinder att tvätta sin egen bil hemma.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

themax skrev:
ALDA skrev:

Varför skulle man göra det? Är inte vatten gratis? Ett system som filtrerar använt vatten och recirkulerar det däremot kostar ju säkert mass pengar att installera - vad skulle vinsten med ett sånt system vara??
Alla tvättar måste ha filtrering och rengöring av vattnet enligt miljölagstiftningen. Det är också därför du inte får tvätta bilen "på gatan" i de flesta kommuner. Smutsen från bilar som hamnar i dagvattenledningar åker direkt ut i naturen.

Så "skvallret" ovan är alldeles sant. Det finns ingen godkänd tvätt idag som inte renar och återanvänder vattnet.
Ehhrm... Nu pratar ni ju om två helt olika saker :-)

Ja, tvättarna måste rena vattnet och ha oljeavskiljning. Nej det finns inget krav på att återvinna allt vatten (osäker om det finns krav att återvinna överhuvudtaget). Det överlägset vanligaste är att enbart använda återvunnet vatten för just underspolningen. På CircleK vid Roslagstull där jag tvättar har de dock alltid hävdat att de använder 100% färskvatten. Kan dock hända att de "tvingats" börja använda återvunnet för underspolningen numera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Underspolning

Inlägg av themax »

Legato skrev:
Nej det finns inget krav på att återvinna allt vatten (osäker om det finns krav att återvinna överhuvudtaget). Det överlägset vanligaste är att enbart använda återvunnet vatten för just underspolningen. På CircleK vid Roslagstull där jag tvättar har de dock alltid hävdat att de använder 100% färskvatten. Kan dock hända att de "tvingats" börja använda återvunnet för underspolningen numera.
Här ett klipp från Malmös riktlinjer om fordonstvättar:

"Vattenåtgången på anläggningen ska mätas kontinuerligt och vattenåtgången per fordon ska kunna beräknas. Förbrukningen av vatten bör inte överstiga 75 liter/bil (exkl. meddrag) samt 200 liter/större fordon (exkl. meddrag). Samtliga anläggningar bör ha recirkulation av tvättvattnet på ungefär 80 %. Vattenförbrukningen på anläggningen ska optimeras så långt som det är rimligt." http://malmo.se/download/18.3744cbfb13a ... lattor.pdf

Så nej, de behöver inte återanvända allt vatten, men riktlinjerna säger 80% i Malmö. Jag är övertygad om att det gäller i fler kommuner.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

themax skrev:
Legato skrev:
Nej det finns inget krav på att återvinna allt vatten (osäker om det finns krav att återvinna överhuvudtaget). Det överlägset vanligaste är att enbart använda återvunnet vatten för just underspolningen. På CircleK vid Roslagstull där jag tvättar har de dock alltid hävdat att de använder 100% färskvatten. Kan dock hända att de "tvingats" börja använda återvunnet för underspolningen numera.
Här ett klipp från Malmös riktlinjer om fordonstvättar:

"Vattenåtgången på anläggningen ska mätas kontinuerligt och vattenåtgången per fordon ska kunna beräknas. Förbrukningen av vatten bör inte överstiga 75 liter/bil (exkl. meddrag) samt 200 liter/större fordon (exkl. meddrag). Samtliga anläggningar bör ha recirkulation av tvättvattnet på ungefär 80 %. Vattenförbrukningen på anläggningen ska optimeras så långt som det är rimligt." http://malmo.se/download/18.3744cbfb13a ... lattor.pdf

Så nej, de behöver inte återanvända allt vatten, men riktlinjerna säger 80% i Malmö. Jag är övertygad om att det gäller i fler kommuner.
Enligt den text du klistrade in så är både vattenförbrukningen och recirkulationskravet i Malmö bör krav, inte ska krav. Det är ju stor skillnad legalt sett. Har ingen aning om hur andra kommuner ställt sig, men har inte tidigare hört talas om att recirkulering skulle vara ett ska krav. Har du någon källa på att så är fallet? (Appropå det du skrev tidigare att man ej kan vara godkänd om man inte återanvänder vattnet).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Underspolning

Inlägg av themax »

Legato skrev:
Enligt den text du klistrade in så är både vattenförbrukningen och recirkulationskravet i Malmö bör krav, inte ska krav. Det är ju stor skillnad legalt sett. Har ingen aning om hur andra kommuner ställt sig, men har inte tidigare hört talas om att recirkulering skulle vara ett ska krav. Har du någon källa på att så är fallet? (Appropå det du skrev tidigare att man ej kan vara godkänd om man inte återanvänder vattnet).
Naturvårdsverket: http://www.naturvardsverket.se/Document ... f?pid=3939, sidan 21:
Införande av teknik för ökad vattenåtervinning är en processintern åtgärd som tillkommit av miljöskäl. Tidigare återvanns vatten endast till underspolning av ekonomiska skäl.
Circle K: https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... tvatt.html
Dessutom har vi reningsverk på 8 av 10 anläggningar där vi återanvänder en stor del av vattnet vilket avlastar de kommunala vattenreningsverken.
Så visst, möjligen finns tvättar som fortfarande används utan återcirkulering av vattnet, men jag skulle i så fall vilja se vilka nya tvättar som godkänns utan rening och återcirkulering. Vilken kommunal miljöinspektör skulle försvara ett sånt beslut? Och när ägaren av tvätten dessutom kan spara pengar genom minskad vattenförbrukning så finns incitament att göra det också.

Meningen ovan från Naturvårdsverket borde vara nog för att konstatera att ja, tidigare användes återcikulerat vatten bara för underspolning, men idag används det i större utsträckning av miljöskäl. Själv tvättar jag i biltvättar där jag vet att de sparar på jordens resurser genom rening och återcirkulering hellre än att slabba med svamp på parkeringen hemma. Men det är ju ändå upp till var och ens samvete vilket val man tar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10306
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Underspolning

Inlägg av Legato »

themax skrev:
Legato skrev:
Enligt den text du klistrade in så är både vattenförbrukningen och recirkulationskravet i Malmö bör krav, inte ska krav. Det är ju stor skillnad legalt sett. Har ingen aning om hur andra kommuner ställt sig, men har inte tidigare hört talas om att recirkulering skulle vara ett ska krav. Har du någon källa på att så är fallet? (Appropå det du skrev tidigare att man ej kan vara godkänd om man inte återanvänder vattnet).
Naturvårdsverket: http://www.naturvardsverket.se/Document ... f?pid=3939, sidan 21:
Införande av teknik för ökad vattenåtervinning är en processintern åtgärd som tillkommit av miljöskäl. Tidigare återvanns vatten endast till underspolning av ekonomiska skäl.
Circle K: https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... tvatt.html
Dessutom har vi reningsverk på 8 av 10 anläggningar där vi återanvänder en stor del av vattnet vilket avlastar de kommunala vattenreningsverken.
Så visst, möjligen finns tvättar som fortfarande används utan återcirkulering av vattnet, men jag skulle i så fall vilja se vilka nya tvättar som godkänns utan rening och återcirkulering. Vilken kommunal miljöinspektör skulle försvara ett sånt beslut? Och när ägaren av tvätten dessutom kan spara pengar genom minskad vattenförbrukning så finns incitament att göra det också.

Meningen ovan från Naturvårdsverket borde vara nog för att konstatera att ja, tidigare användes återcikulerat vatten bara för underspolning, men idag används det i större utsträckning av miljöskäl. Själv tvättar jag i biltvättar där jag vet att de sparar på jordens resurser genom rening och återcirkulering hellre än att slabba med svamp på parkeringen hemma. Men det är ju ändå upp till var och ens samvete vilket val man tar.
Nya tvättar har säkert problem att få godkänt utan återcirkulering (men gissningsvis väldigt olika från kommun till kommun). Ditt påstående var dock att det inte existerar godkända tvättar som inte återcirkulerar. Det undrade jag om du har en källa på, då jag som sagt tror att Circle K vid Roslagstull är ett bevis på motsatsen. Det är ju dessutom en väldigt populär anläggning så de lär inte ha gått under radarn.

Ur ett miljöperspektiv tror jag det överlägset viktigaste är att reningen är väl fungerande. I Sverige har vi ju generellt sett inga problem med sötvattenstillgång, däremot är det ju såklart ett jätteproblem om man spolar ner kemikalier i dagvattnet.

Om påståendet är sant att vissa tvättar "blästrar" lacken så medför det ju ökat behov av rekond, omlackeringar och i slutändan även nyköp av bilar. Stämmer det så känns det tveksamt om man ens kan påstå att det förutsatt bra filtrering och rening är bättre för miljön med omfattande recirkulering.

Slutligen tror jag det är ett skevt antagande ovan att filtren vid recirkulering alltid släpper igenom en massa partiklar. Det måste vara extremt olika från anläggning till anläggning. Rent teoretiskt skulle man såklart kunna ha exakt samma process som det lokala vattenreningsverket...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Underspolning

Inlägg av jjmaskin »

Jösses
Skriv svar