Högre förbrukning på sommaren?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Finns bara 1x32A här. Tur att verkstadsfolket är snälla och skulle leta efter en 3x16A annars blir det hemresa via Falkenberg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av bylund »

Eller 50 % mer shopping?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Eller 50 % mer shopping?
Verkar kunna lösa sig på det viset ja :)

Startade med 280km, hade 80km när vi var framme. Räknar med att jag behöver strax under 200km för att klara mig tillbaka, vilket jah bör ha runt 12.30. Vi planerade att åka vid 12.00 så det borde funka
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Niklas Z »

Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av bylund »

Niklas Z skrev:
Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D
På riktigt är det ju så att de måste balansera laddningen så att man stannar lagom länge för laddning. De har ju inget intresse av att få folk att stanna i 10 min och dricka kaffe ur en termos i bilen och sedan dra vidare. Däremot så är ju 10 A schuko så svagt att det inte lockar någon för laddningens skull.

Någonstans mellan 32 A enfas (för ställen där man ändå stannar i flera timmar) och 32 A trefas (för ställen där man stannar kanske en timme eller två) går gränsen för vad man måste erbjuda för att det ska få folk att stanna där, eller rentav välja det stället för att göra sina affärer. Erbjuder man däremot 300 kW så kanske folk inte stannar tillräckligt länge för att göra av med pengar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Backarna mellan Ulricehamn och Gränna tar en del. SedAn brukar jag ha lite moms på hastigheten i skogarna runt Annelund. Jag har inte testat E4an med min X60D ännu, så det blir ett spännande äventyr.

Imorgon blir det Gekås, är 16mil dit och vi startar fulla (294km range). Behöver ladda runt 20kWh där så jag hoppas att en laddplats är ledig annars blir det hemresa via Falkenberg.

På måndag blir det till Stockholm igen på E20. Startar full igen så det blir 10min toppning i Jung. Arboga borde behöva 20min om vi kommer in tomma och varma. Hoppas på bättre väglag och att vi når stan innan köerna börjar på riktgt.
Passa dig för att köra så ofta full, inte bra :?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

131mil vart det och 258Wh/km i snitt.

E6 söndag i 120km/h hade ett snitt på 225

E20 måndag i 120km/h hade ett snitt på 275

Ingen märkbar skillnad på de mätta vägpartier
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar