Tänk på vid byte till sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Av ren nyfikenhet, är det någon som har koll på hur illa det är att åka omkring med däcken rullandes "baklänges"? Har också varit med om det tidigare.

För övrigt är det väl nästan standard med bredare däck bak på prestandabilar? Tror jag haft det på alla mina snabba fossilbilar.
jag hade två hjul i fel riktning några månader, men märkte faktiskt ingen skillnad. inte heller blev dom slitna fortare än de andra
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Av ren nyfikenhet, är det någon som har koll på hur illa det är att åka omkring med däcken rullandes "baklänges"? Har också varit med om det tidigare.

För övrigt är det väl nästan standard med bredare däck bak på prestandabilar? Tror jag haft det på alla mina snabba fossilbilar.
jag hade två hjul i fel riktning några månader, men märkte faktiskt ingen skillnad. inte heller blev dom slitna fortare än de andra
Tror det är framförallt vattenplaningsförmågan (eller snarare förmågan att undvika den) som påverkas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av tr1 »

tr1 skrev:
12man skrev:
hoppas gummifirman har koll på rotationsriktningen som vissa däck har angiven, dvs med staggered hos har varje däck bara 1 korrekt plats att monteras på, 3 av 4 att det blir fel..
Om de gjort fel så blir det i alla fall rätt när man backar! Bild Får kolla det, trevliga killar men inte järnkoll... Kom på att de missat den den detaljen en gång tidigare (på annan bil).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hittade ingen rotationsriktning på mina 20" Michelin. Läste dock inte det finstilta, det brukar ju vara en pil...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av HelectriC »

tr1 skrev:
tr1 skrev:
12man skrev:
hoppas gummifirman har koll på rotationsriktningen som vissa däck har angiven, dvs med staggered hos har varje däck bara 1 korrekt plats att monteras på, 3 av 4 att det blir fel..
Om de gjort fel så blir det i alla fall rätt när man backar! Bild Får kolla det, trevliga killar men inte järnkoll... Kom på att de missat den den detaljen en gång tidigare (på annan bil).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hittade ingen rotationsriktning på mina 20" Michelin. Läste dock inte det finstilta, det brukar ju vara en pil...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tycker mig oftast ha sett rotationsriktningar på vinterdäck men inte sommar. Kan det ligga nåt i det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 okt 2015 05:56

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av Ifixis »

Tack för denna tråd. Jag hade själv inte koll på sommardäckens dimension då jag hämtade ut bilen 1/12. Det visade sig att däckfirman hade märkt upp däcken fel med de bredare däcken vä fram+hö bak… Det ordnade sig fint när jag sa till dem att kontrollera dimensionerna. Däremot hade de ingen aning om hur kraftigt de drar åt bultarna. "Lika för alla", "däcken kommer att sitta fast", var svaren jag fick.
Jag har också 20" Michelin, och försökte att även läsa det finstilta, men hittade ingen rotationsriktning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av bylund »

Man kan ju tycka att de som jobbar med däck borde förstå detta.... momentet ska ju vara tillräckligt men samtidigt inte så hårt att något deformeras.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
My Toy
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jan 2017 00:27

Re: Tänk på vid byte till sommardäck

Inlägg av My Toy »

Tips. Kontrollera fyrhjulsinställning. På min gick v-däck slut på 4 mån pga fel bakvagnsiställning.
Skriv svar