Bagagenät

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bagagenät

Inlägg av LarsL »

Bäst är väl att kontakta någon av tillverkarna av skyddsgaller och hör med dem om de är intresserade av att ta fram ett till Model X. De uppskattar säkert att du kommer ner med bilen så de får mäta in ett galler till bilen.

Finns nog flera men en snabbsökning gav https://artfex.se
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Bagagenät

Inlägg av Cay »

Tack LarsL för tipset, men det jag är ute efter är användares erfarenheter och tips för denna specifika bilmodell. Söka på nätet efter universella lastgaller kan jag, och har så redan gjort.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Bagagenät

Inlägg av Nicklas »

Vi har ingen X (än) men går i samma tankar... Går det att använda "källarlocket" som vägg mellan de två baksätena? Eller är det för brett?

Helst skulle jag också se ett nät man kunde spänna upp mellan golv och tak eller ryggstödshöjd, kanske kompletterat med en ordentlig "parcel shelf", men det verkar inte tillgängligt ännu...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Bagagenät

Inlägg av Tars »

Nicklas skrev:
Vi har ingen X (än) men går i samma tankar... Går det att använda "källarlocket" som vägg mellan de två baksätena? Eller är det för brett?

Helst skulle jag också se ett nät man kunde spänna upp mellan golv och tak eller ryggstödshöjd, kanske kompletterat med en ordentlig "parcel shelf", men det verkar inte tillgängligt ännu...
Det är inte för brett men hade hoppats på att det skulle finnas något att ha som vägg mellan bagageutrymmet och sätena.
Jag har det som du beskriver idag då jag har bilen fylld med verktyg och installationsmaterial och vill inte skada sätena.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Bagagenät

Inlägg av Nicklas »

Tars skrev:
Nicklas skrev:
Vi har ingen X (än) men går i samma tankar... Går det att använda "källarlocket" som vägg mellan de två baksätena? Eller är det för brett?

Helst skulle jag också se ett nät man kunde spänna upp mellan golv och tak eller ryggstödshöjd, kanske kompletterat med en ordentlig "parcel shelf", men det verkar inte tillgängligt ännu...
Det är inte för brett men hade hoppats på att det skulle finnas något att ha som vägg mellan bagageutrymmet och sätena.
Jag har det som du beskriver idag då jag har bilen fylld med verktyg och installationsmaterial och vill inte skada sätena.
Här du ett nät som hindrar saker från att fara från bagaget fram i kupén?
- vi funderar på 6-sätesvarianten och har ingen riktigt bra lösning när vi är 4 med massor av bagage...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bagagenät

Inlägg av LarsL »

Cay skrev:
Tack LarsL för tipset, men det jag är ute efter är användares erfarenheter och tips för denna specifika bilmodell. Söka på nätet efter universella lastgaller kan jag, och har så redan gjort.
Det var det jag menade! Man kontaktar en sådan här firma och hör med dem om de kan tänka sig tillverka ett skräddarsytt skydd för Tesla Model X. Jag hade ett skydd från dem till min Santa Fe och det var liksom inte en Hyundai konstruktion, om du förstår.

Om ingen hör av sig till dem kommer det aldrig göras en modell som passar. Men jag vet så klart inte hur ivriga de är att ta fram nya modeller, men det är helt klart värt ett försök. Om ingen frågar kommer inget hända det är jag åtminstone säker på.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bagagenät

Inlägg av mans71 »

Jag vet inte hur det är med andra, men jag söker inget "Volvo 240 galler" i stål som sitter där jämt.

Jag vill ha ett nätt och lätt stuvbart nät som kan förvaras i bilen när det inte är uppe. Syftet med nätet är att skydda dom åkande från inträngande föremål vid en ev. krock eller hastig inbromsning.

Jag vill kunna använda baksätena, eller t.o.m. default ha dom uppe. Platsen som blir kvar bakom dom räcker till månadens alla dagar utom möjligen en, och då fäller jag ett eller två säten.

X:en har två lätt öppningsbara "flärpar"/luckor (fjäderbelastade öppna/stäng), en på var sida. Där under finns ett stålrör på c:a 4mm vilket borde funka som ankare, dock underligt nog placerad i färdriktning. Hade det inte varit för det senare så hade jag gissat på förberedelse för just ett sånt lastskydd jag saknar, men eftersom dom är i åkriktning är det en gåta vad dom är till för?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bagagenät

Inlägg av TeslaX Anders »

mans71 skrev:
Jag vet inte hur det är med andra, men jag söker inget "Volvo 240 galler" i stål som sitter där jämt.

Jag vill ha ett nätt och lätt stuvbart nät som kan förvaras i bilen när det inte är uppe. Syftet med nätet är att skydda dom åkande från inträngande föremål vid en ev. krock eller hastig inbromsning.

Jag vill kunna använda baksätena, eller t.o.m. default ha dom uppe. Platsen som blir kvar bakom dom räcker till månadens alla dagar utom möjligen en, och då fäller jag ett eller två säten.

X:en har två lätt öppningsbara "flärpar"/luckor (fjäderbelastade öppna/stäng), en på var sida. Där under finns ett stålrör på c:a 4mm vilket borde funka som ankare, dock underligt nog placerad i färdriktning. Hade det inte varit för det senare så hade jag gissat på förberedelse för just ett sånt lastskydd jag saknar, men eftersom dom är i åkriktning är det en gåta vad dom är till för?
Är precis som du inne på exakt samma spår. Måste väl finnas någon som vet vad de där "flärpfästena" är tänkta till? Finns ju också 2 fästöglor i golvet lämpligt placerade nedanför "flärpfästena" för att misstänka att någon(=Tesla) tänkt någon funktion där.

Annars får vi väl köpa "hundgaller", som spänns mellan tak och golv. Finns bl.a på Jula och liknande tillbehörsföretag. Dock är väl dessa hundgaller inte spec starka och testade för att fungera vid en kraftig inbromsning med tunga prylar i bagaget.

Finns det ingen "uppfinnarjocke" på forumet som redan löst detta lastproblem för MX med 6 säten?
Tacksam för tips.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bagagenät

Inlägg av mans71 »

Hoppas också på den där uppfinnarjocke. 6K får det kosta. Om inte Jocke kavlar upp ärmarna inom 3 månader gör jag det, hur svårt kan det vara?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Bagagenät

Inlägg av Nicklas »

mans71 skrev:
Hoppas också på den där uppfinnarjocke. 6K får det kosta. Om inte Jocke kavlar upp ärmarna inom 3 månader gör jag det, hur svårt kan det vara?
+1
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bagagenät

Inlägg av TeslaX Anders »

"Hundgaller" från Jula känns ju sådär i en bil för 1 mille+ och med toppsäkerhet i Premiumklassen.
Har frågat om "flärpfästena" på SC i Mölndal. Svaret jag fick var: Ingen aning! Samtidigt vet vi ju att Teslafolket är hemlighetsfulla så fort man frågar om ngt som kanske ligger i pipeline eller kommer från andra leverantörer. De avråder ju nästan från exvis lackskyddsbehandling bara för att Tesla inte har den produkten.
Vi väntar Uppfinnarjocke!!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Bagagenät

Inlägg av Nicklas »

Hmmm... De små fästena i nackstödshöjd är ju säkerligen till de hatthyllor (parcel shelf) vi kan se på nätet som tydligen vissa tidiga beställare av X fick.

Jag tänker att när man har en sådan monterad kan man ju ändå inte använda de bakre sätena, och då kan man ju också på denna hylla montera en hård vägg mellan baksätena i en 6-sätes X.
- man lyfter in hatthyllan bakifrån in i bilen med en vägg hängandes ner från denna som perfekt passar mellan de 2 sätena på rad 2...

Detta skulle kunna komma från Tesla... Men är betydligt krångligare att hantera än ett nät... Fast befintliga anslutningar skulle fungera...

Som tidigare nämnts åker man ju säkert 95% med 6 säten uppfällda... Men de gånger vi åker långt med 4 personer och en massa packning vill jag lösa också...

Arghhh... Jag vill lösa packning-far-runt-i-kupén-problemet!
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Bagagenät

Inlägg av kallekula »

Någon som löste detta problemet? Dags för långfärd med nedfällda säten...

Kanske ett sådant här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019418/

Men de ser små ut...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bagagenät

Inlägg av Leo »

Gjorde så här. Fäste i golvöglorna och ryggstödens ”barnstolsfästen”. (Mitt på ryggstöden kallas (top teather”)
Kan sitta fast med karbinkrokar oavsett sista sätesraden uppe eller nere.

7mm rostfria karbinhakar från Biltema går precis att tråckla fast. Vänd ”öppningen” uppåt är det lättare att klicka i nätet så det är spänt

Tror lastsäkringsnätet köptes på Jula. Spänn ner allt mot golvet och via de bakre öglorna när det är fullt i bagaget.
A7784DB6-0906-42B8-86A8-024568505650.jpeg
C7C5CC15-A07D-4C60-95D1-A38C4AA5040E.jpeg
47CA8E4B-97FD-4875-BA1F-5B79931615B5.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Bagagenät

Inlägg av johan_w »

Inget nät men en bra lösning på problemet är Travalls lastnät i stål. Bra kvalité och passform! Har haft deras produkter både till min Discovery 4, XC90 nya modellen och nu till min Model S!

Det står out of stock på den till X dock..

De jag har haft tar 5-10min att montera/montera ur. Fördelen är att jycken inte kan komma i mellan på sidorna som ett nylonnät :-)

https://www.travall.co.uk/tesla/model-x ... rd-tdg1552
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bagagenät

Inlägg av TeslaX Anders »

johan_w skrev:
Inget nät men en bra lösning på problemet är Travalls lastnät i stål. Bra kvalité och passform! Har haft deras produkter både till min Discovery 4, XC90 nya modellen och nu till min Model S!

Det står out of stock på den till X dock..

De jag har haft tar 5-10min att montera/montera ur. Fördelen är att jycken inte kan komma i mellan på sidorna som ett nylonnät :-)

https://www.travall.co.uk/tesla/model-x ... rd-tdg1552
Verkar tyvärr bara ha galler till MX med 3 säten i rad 2 och inte till oss som bara har 2 fristående säten i rad 2 med stort mellanrum. Vi behöver ett galler som täcker hela bredden från golv till tak.

Någon annan som hittat något användbart?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 sep 2014 23:34
Ort: Åhus

Re: Bagagenät

Inlägg av mikl »

Vet att MH Smide (Hanse buren) har tittat på att ta fram ett nät för sex sätes versionen, kolla med dem
http://www.mhsmide.com
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Bagagenät

Inlägg av Johanb »

| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bagagenät

Inlägg av mans71 »

Tack, det där såg ju lovande ut! Undrar om man kan kombinera den med lastnät?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Bagagenät

Inlägg av kler »

johan_w skrev:
Inget nät men en bra lösning på problemet är Travalls lastnät i stål. Bra kvalité och passform! Har haft deras produkter både till min Discovery 4, XC90 nya modellen och nu till min Model S!

Det står out of stock på den till X dock..

De jag har haft tar 5-10min att montera/montera ur. Fördelen är att jycken inte kan komma i mellan på sidorna som ett nylonnät :-)

https://www.travall.co.uk/tesla/model-x ... rd-tdg1552
Intressant att de inte har en bild från en Model X dock.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bagagenät

Inlägg av Teslaspolen »

Vi tog två kompostgaller och satte in bakom andra radens säten. Fungerar, men jag vet inte riktigt hur dom tänkt sig när det inte finns något som ska hålla emot packningen alls i standardutförande.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bagagenät

Inlägg av TeslaX Anders »

Hej alla MX ägare med 6 sätesvarianten.

Någon som köpt och testat Trunk Shield?

Jag har fortfarande inte sett någan annan produkt som bagagerumsavdelare.

Tacksam för inputs då jag känner behov ev ngn typ av "lastvägg/avdelare". Tesla verkar ju inte ha ngn lösning tyvärr.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bagagenät

Inlägg av macksie »

Hej.

Har köpt just, Trunk Shield som videon visar.

Köpte den här.
http://gs-design.eu/epages/c3deba81-d0b ... oducts/TS1

Känns stadig i själva grunden.
Mycket smart konstruktion. Enkel att sätta dit och kan läggas ner istället om man inte vill ha den uppe, och tar då nästan ingen plats.
Bra företag att ha att göra med. Bra i kommunikationen.

DOCK, har ingen aning om hur säker den faktiskt är. Infästningen känns på tok för enkel med en liten hasp. Tyvärr Tesla's fel som inte har ordentliga öglor att fästa i. Kommer säkert fungera för en tvärnit, men en krock känns tveksam.
Antagligen mycket bättre än inget alls, det var iallfall så jag resonerade.

Om det är något specifikt ni undrar så kanske jag kan svara.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Bagagenät

Inlägg av TeslaX Anders »

Hej Macksie.

Har du fått hem den och testat den praktiskt än?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Bagagenät

Inlägg av macksie »

TeslaX Anders skrev:
Hej Macksie.

Har du fått hem den och testat den praktiskt än?
Hej.
Ja. Jag körde upp till fjällen med den en gång.
Satt fast bra och gjorde det den skulle vad gäller hålla packningen på plats.
Krockade dock som tur är inte, så den delen kan jag inte lämna omdöme om.

Är den värd sitt pris? Njaee. Hade nog inte köpt den igen. Betyder bara att jag tycker den är dyr, inte att den är dålig.
MYP
X90d
Skriv svar