Stänga och låsa

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Stänga och låsa

Inlägg av mans71 »

När jag kliver ur bilen och trippel-klickar på taket på fobben så ska alla öppna dörrar stängas, speglar fällas in och bilen låsas.

Nu är det ganska ofta ingenting händer första gången jag klickar.

Eller så öppnar sig passagerardörren (bilen tror 2 klick hänt). Just detta är ju lite tråkigt och har ställt till det i vissa situationer.

Ofta blir då sekvensen;

trippelklick->inget händer->trippelklick->passagerardörr öppnas->trippelklick->bilen stängs och larmas->jag tittar mig ängsligt om för att se om någon har noterat mitt märkliga uppförande

Fler som känner igen mönstret? (vilka i-landsproblem man har... :D)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Johnalm »

Nääää, men min kompis brukar göra så ibland. 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Alfred »

Dåligt batteri i FOB:en? Vår ena beter sig så. Tänkte byta batteri och se om det blir bättre trots att bilen bara är en månad gammal.

(Hur kan det komma sig att så många får byta batteri? Forden bytte vi inte batteri i nyckeln under de sex år vi ägde den..)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stänga och låsa

Inlägg av bylund »

Alfred skrev:
Dåligt batteri i FOB:en? Vår ena beter sig så. Tänkte byta batteri och se om det blir bättre trots att bilen bara är en månad gammal.

(Hur kan det komma sig att så många får byta batteri? Forden bytte vi inte batteri i nyckeln under de sex år vi ägde den..)
Var den också sådan att bilen låste upp själv, eller var man tvungen att trycka på en knapp?
Jag tänker mig att en fob som hela tiden åtminstone måste lyssna på om den är nära bilen för att skicka en signal (om det nu är så det fungerar) drar mer ström än en som är helt passiv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stänga och låsa

Inlägg av e5m1r »

Bmw laddade sina nycklar när de sitter i tändningslåset
Den nya display nyckeln har laddning i mittkonsollen
Men i vanlig ordning är tesla i framkant på allt förutom det självklara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Alfred »

bylund skrev:
Var den också sådan att bilen låste upp själv, eller var man tvungen att trycka på en knapp?
Jag tänker mig att en fob som hela tiden åtminstone måste lyssna på om den är nära bilen för att skicka en signal (om det nu är så det fungerar) drar mer ström än en som är helt passiv.
Good point. Fordens hade såklart knappar man fick trycka på manuellt. Tänk all tid jag slösat på det! Klart mer än man får lägga på att behöva byta batteri då och då. Eller? :roll:

Ny utmaning till Tesla-podden: Hur snabbt kan du byta batteri i FOB:en? :lol:
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stänga och låsa

Inlägg av mans71 »

Jag får byta batterier och prova om det blir bättre...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Stänga och låsa

Inlägg av janni »

Ändrade inställningen på min så ett klick stänger alla dörrar.
Vid 3 klick känns risken högre att de blir fel, typ som när jag ska be den släppa laddkabeln med att hålla in trunk-knappen och den får för sig att öppna bakluckan =)
Fått börja använda appen för det då den annars riskerar att slå i bakluckan i en kabelstege i garaget.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Stänga och låsa

Inlägg av kallekula »

Visste inte ens det gick att byta till 3 klick. Ett klick stänger och låser min bil. Tycker jag är smidigt och har alltid funkat bra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Legato »

Har beslutsångest 1-click vs 3-click ;-)

Har stängt av misstag ett par ggr med 1-click, och det är inte bra i Stockholms innerstad samt med barn. Dock väldigt mycket smidigare med 1-click än 3-click...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Smutt »

Alfred skrev:
bylund skrev:
Var den också sådan att bilen låste upp själv, eller var man tvungen att trycka på en knapp?
Jag tänker mig att en fob som hela tiden åtminstone måste lyssna på om den är nära bilen för att skicka en signal (om det nu är så det fungerar) drar mer ström än en som är helt passiv.
Good point. Fordens hade såklart knappar man fick trycka på manuellt. Tänk all tid jag slösat på det! Klart mer än man får lägga på att behöva byta batteri då och då. Eller? :roll:

Ny utmaning till Tesla-podden: Hur snabbt kan du byta batteri i FOB:en? :lol:
Underbar idé :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stänga och låsa

Inlägg av rockard »

Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har tröttnat på att dörrarna stängs i huvudet på mig för att nyckeln hamnar i lite kläm i fickan när man packar ur. Hur ändrar jag så att det krävs trippelklick för att stänga alla dörrar?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Dansken »

rockard skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har tröttnat på att dörrarna stängs i huvudet på mig för att nyckeln hamnar i lite kläm i fickan när man packar ur. Hur ändrar jag så att det krävs trippelklick för att stänga alla dörrar?
Jag har haft samma problem sedan dag 1 med X'en. Händer typ hälften av alla gångar jag lutar mig in för att sätta fast ett bilbälte i baksätet, och 1 av 5 gångar jag ska gå ut från förarplatsen.

Nu får det bli till att fixa 3-klick. Trodde jag redan hade det, men har nog aldrig ens låst bilen. Det fixar den jo själv ;)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stänga och låsa

Inlägg av mans71 »

Jag kan rapportera att efter byte av batteri märkte jag ingen direkt skillnad.

Frustrerad över att passagerardörren öppnas istället för att förardörren stänger sig ändrade jag till enkelklick.

Nu har vi istället problemet att alla dörrar plötsligt stänger sig bara för att jag råkat klämma fjärren.

Tror fortfarande enkelklick är bästa inställning, men man får ha riktigt bra koll så man inte klämmer foben.

Inställningen finns under settings / doors and locks
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Stänga och låsa

Inlägg av Dansken »

rockard skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har tröttnat på att dörrarna stängs i huvudet på mig för att nyckeln hamnar i lite kläm i fickan när man packar ur. Hur ändrar jag så att det krävs trippelklick för att stänga alla dörrar?
Under Settings så stänger du av ”Close All With Keyfob”.
Om den är aktiv räcker det med att trycka en gång. Om den är av, så måste man trycka 3 ;)

Bild
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stänga och låsa

Inlägg av rockard »

Dansken skrev:
rockard skrev:
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, men jag har tröttnat på att dörrarna stängs i huvudet på mig för att nyckeln hamnar i lite kläm i fickan när man packar ur. Hur ändrar jag så att det krävs trippelklick för att stänga alla dörrar?
Under Settings så stänger du av ”Close All With Keyfob”.
Om den är aktiv räcker det med att trycka en gång. Om den är av, så måste man trycka 3 ;)

Bild
Tack! :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Stänga och låsa

Inlägg av djFabbe »

Alfred skrev:
bylund skrev:
Var den också sådan att bilen låste upp själv, eller var man tvungen att trycka på en knapp?
Jag tänker mig att en fob som hela tiden åtminstone måste lyssna på om den är nära bilen för att skicka en signal (om det nu är så det fungerar) drar mer ström än en som är helt passiv.
Good point. Fordens hade såklart knappar man fick trycka på manuellt. Tänk all tid jag slösat på det! Klart mer än man får lägga på att behöva byta batteri då och då. Eller? :roll:

Ny utmaning till Tesla-podden: Hur snabbt kan du byta batteri i FOB:en? :lol:
Hahaha! Tror väl de löser det på service annars.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Stänga och låsa

Inlägg av takarlsson »

mans71 skrev:

Tror fortfarande enkelklick är bästa inställning, men man får ha riktigt bra koll så man inte klämmer foben.
Har min i bältes hanken.
IMG_20170629_110956.jpg
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Skriv svar