Att räddas utifrån?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Att räddas utifrån?

Inlägg av okjhum »

Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten. :(
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Jerker »

okjhum skrev:
Jag frågade Tesla hur personer utanför min bil skulle göra för att rädda ev. skadade och eller medvetslösa människor inuti bilen, nu när det inte finns några handtag att dra i.
Fick som svar bifogade pdf med många fina tekniska sprängskisser. Men enda sättet att utifrån öppna måsvingedörrarna (givet att 12 V-batteriet inte funkar) verkar vara med en kraftig hydraulisk sax och goda kunskaper om var man inte får klippa (i högspänningskomponenter). Så även om det brinner får man tålmodigt invänta räddningstjänsten. :(
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ide_en.pdf
Detta har alltid varit min huvudsakliga invändning mot elektriska lås osv. Det finns ju gott om exempel på människor som blivit instängda i bilar vid olyckor där dörrarna inte gått att låsa upp eller öppna inifrån. Jag ser ju t.ex. alltid till att avaktivera automatisk låsning vid färd i de bilar jag kör. Jag vill inte sitta i en låst bil om nåt skulle hända. Det finns inga garantier för att dörrlåsen ska fungera som det är tänkt vid ett haveri. Då är det åtminstone bättre att dörrarna är olåsta. Visst kan ett haveri också orsaka nån kortslutning så dörrarna låses, men oddsen känns iaf lite bättre om de inte är låsta från början.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av mans71 »

Man får hoppas att Tesla bygger in i sin programvara att när bilen detetekterar att "nu kommer det att smälla" låser upp dörrarna iaf
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Tars »

Ha krossaglashantag i bilen. Sånt som sitter i bussar. Det borde väl lugna en och annan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Pontus »

Kul med lite bilder som inte bara visar en snyggt lackad bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av icreate »

Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av gellerstam »

icreate skrev:
Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! ...
:shock:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av tias »

Tars skrev:
Ha krossaglashantag i bilen. Sånt som sitter i bussar. Det borde väl lugna en och annan.
Var får man tag på ett sådant?
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av boreno »

tias skrev:
Var får man tag på ett sådant?
Biltema, Jula etc. eller Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48467
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av widell »

mans71 skrev:
Man får hoppas att Tesla bygger in i sin programvara att när bilen detetekterar att "nu kommer det att smälla" låser upp dörrarna iaf
Eller i alla fall efter det har smällt/bilen utsätts för visst krockkvåld

Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer)

Sen kan det ju vara lite problematiskt om det inte finns något fysiskt handtag att dra i utifrån.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Jerker »

widell skrev:
Skulle tro det är krav på biltillverkare att ev låsta dörrar låses upp vid en olycka, det är nog mer eller mindre standard på alla bilar från 90-talet och framåt (från det man började med krocksensorer).
Men hur ska man kunna lita på det? Det är ju en krock man råkar ut för och då ingår det ju liksom i definitionen att saker går sönder och inte fungerar längre, så varför skulle man kunna lita på att den funktionen är intakt efter en krock?
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av widell »

Så är det naturligtvis. Vid en ogynnsam krocksituation kan man inte utgå från att det bilen är programmerad för verkligen sker.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Jerker »

För att ta ett talande exempel: Här utanför Nyköping hände det en vårdag när det smälte väldigt mycket och det blev stående vatten under en bro. En bil körde ner i vattnet - föraren uppfattade inte hur djupt det var - och bilen stannade och började fyllas med vatten. Då slogs dessutom elsystemet i bilen ut och kvinnan som satt i kunde inte ta sig ur bilen. Dörrarna gick inte att låsa upp och vindrutorna gick inte att hissa ner. Som tur var kom det andra till undsättning så de fick upp bilen ur vattnet igen.

Jag ska nog köpa mig en glashammare på en gång och ha i bilen, trots att dörrarna på våra bilar inte låses under färd - det motsatta kan ju kanske inträffa när elsystemet för spel!
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av joel80 »

Jag har glashammare i mina bilar.. Problemet med låsta dörrar är ju om man är fast i bilen avsvimmad och nån försöker rädda en. Jag har autolåsningen avstängd.. Glashammare är bra ändå om man hamnar under vatten och inte får upp dörrarna p.g.a trycket.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av okjhum »

icreate skrev:
Min sambo jobbar i räddningstjänsten och de har aldrig lärt sig eller ens diskuterat hur man gör med en elbil vid en ev olycka..! Nu har jag gett henne den information som finns på tesla.com om hur man hanterar en Tesla vid olyckor. Hoppas att hon kan lära sina kollegor!
Oj! Verkligen hög tid då! Även om vi teslister inte krockar självmant kan vi ju drabbas av andra. Vältande tankbilar eller vad som helst. :-( :roll: :shock:

Risker med högspänningskomponenter måste ju finnas i alla elbilar. Dags att räddningstjänstens ledning tar tag i detta och utbildar sin personal på alla förekommande! De riskerar ju att skada sig själva också! :evil:
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av tias »

boreno skrev:
tias skrev:
Var får man tag på ett sådant?
Biltema, Jula etc. eller Kjell & Co: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48467
Tack, beställde på en gång!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Att räddas utifrån?

Inlägg av Mickep »

Har sett en utbildningsvideo (tror det var räddningstjänsten, el motsvarande) (kanske var den engelsk, osäker) där de talar om hur räddningspersonal skall göra när de skall klippa upp en modell X. så det finns gäller bara att personalen får ta del av dem. tyvärr är elbilar en så liten del och det är inte meningen att blåljuspersonal skall hålla reda på vilken som är en elbil och inte. annars kanske tesla kan bistå med en gammal som brandkåren får öva på?
Skriv svar