Lånade en X P100D över helgen

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av danni »

Tesla i Göteborg var snälla nog att låta mig ta en Model X P100D över helgen. Jag körde runt stan en del med ungarna i släptåg i lördags, och sen igår så åkte vi till Jönköping och tillbaks. Jag tänkte ni kanske ville läsa mina intryck där jag framförallt jämför med den Model S 85D jag kör till vardags.

Först lite bilder! Den vita skönheten bredvid min bil:

Bild

Var såklart tvungen att plåta bilens badge:

Bild

Fullkomligt normal förbrukning för en bil på 2,6 ton med Ludicrous mode:

Bild

Så till mina intryck... Det viktigaste först: jag älskar falkvingedörrarna. Jag fullkomligt älskar dem. De är ju hela poängen med den här bilen. Jag är glad att Tesla vågade satsa på att ta fram dem, för de är vad som gör bilen unik och värd att köpa, imho. Utan de dörrarna är den bara som en lite högre, lite mer rymlig och lite sämre Model S. Helt sjukt smidigt för barnen att hoppa in och ut även på trånga parkeringar. Väldigt smidigt att hjälpa att spänna fast barnen också, till skillnad från i Model S där det är sjuk akrobatik varenda gång. Och en av de stora höjdpunkterna var att fälla ut dörrarna när folk var i närheten, jösses vad folk stirrar :mrgreen: Jag gillar också X som en glidarbil. Man sitter högt och fint och vindrutan är fantastisk. Så skönt att bara glida runt stan så! Bilen var märkbart tystare än min S - vet inte om det beror på att den är en X eller om även nyare S är så mycket tystare. Känslan i övrigt är lite väl busslik jämfört med S - priset man betalar för att köra SUV. För att vara SUV uppför den sig riktigt fint, men den känns bra mycket klumpigare än en S. Dessutom konstaterar jag än en gång att jag inte gillar luftfjädringen. Styrningen känns mindre connected, bilen flyter fram, och man får ingen känsla för underlaget. Och då tyckte jag ändå den här bilen var markant mycket mer stötig än min S på stålfjädring (skillnaden kan mycket väl bero på 22" vs 19"). Men oavsett vilket så känns Model S väldigt mycket trevligare att köra. Och att titta på, för den delen.

Sen var det ju Ludicrous-mode på bilen som man såklart måste testa... Och vad ska man säga, bilen är snabb, snabbare än vad man skulle tro var möjligt för en sån klump. Samtidigt blev jag inte lika chockad av accelerationen som jag blev första gången jag provkörde P85D. Allt är relativt och man vänjer sig, antar jag. Det är kul att kunna få den maximala accelerationen då och då, men jag konstaterar faktiskt att för egen del skulle jag aldrig ge pengarna som skiljer upp till en P-modell om jag inte hade på tok för mycket pengar över - det blir inte värt det och min S 85D är faktiskt inte så mycket slöare. Det är skitkul, men det är inte 500 000 kr skitkul med tanke på vilken prestanda även 90D/100D har.

En annan sak jag reagerade över var förbrukningen. Jag tänkte att en X med 100 kWh borde komma nästan lika långt som min S med 85 kWh, men det stämde inte. Inte ens närapå. Med vår S brukar det gå att klara Göteborg-Jönköping tur och retur på ett ungefär. Med den här bilen gick det nästan 2/3 av batteriet bara på att komma dit. Det var inget problem att ladda CHAdeMO en kort stund i Jönköping, men jag blev ändå förvånad över törsten. När vi skulle hem var det ännu värre. I kraftigt regn med farthållaren satt på 100 km/h drog bilen ca 380 Wh/km! Det gör att för min del skulle jag nog inte vilja ha en X med mindre än 100 kWh.

Slutsatsen är faktiskt att jag inte är lika sugen på att byta till X nu som jag var före provkörningen. Jag skulle oerhört gärna ha just falkvingedörrarna... Men så mycket annat som vår bil gör bättre gör att jag hellre håller kvar i vår bil med tanke på kostnaderna för att byta. Jag tror att för familjesituationens skull så blir det säkert en X nästa gång vi byter bil, men istället för att byta nu så gör vi nog det nästa år istället. Och vem vet vad för kul teknik, tillval och batterialternativ som hinner komma till dess.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Lucidor »

Tack för en intressant test. Sitter det 22" hjul på bilen? Stora hjul i kombination med Peformance kan nog delvis förklara den höga förbrukningen.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Alfred »

Kul med jämförelse. Min X90D på 20'' drar ca 260 Wh/km på E20 mellan Stockholm och Eskilstuna. Dvs skyltat 120 (plus en del självpåtagen moms).

Så som många andra redan sagt ska man nog undvika 22'' om man bryr sig om räckvidd. Och inte döma ut X som långfärdsbil utifrån vad den drar på de stora hjulen.

Vi åker ofta och gärna långt i vår. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av HelectriC »

I stort sett samma erfarenheter och slutsatser som när vi lånade en X för ett tag sen förutom att jag med säkerhet INTE kommer köpa en nästa gång mycket pga gungigheten. Ska man bli 100% nöjd med en X, så ska man nog inte ha en S innan helt enkelt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
I stort sett samma erfarenheter och slutsatser som när vi lånade en X för ett tag sen förutom att jag med säkerhet INTE kommer köpa en nästa gång mycket pga gungigheten. Ska man bli 100% nöjd med en X, så ska man nog inte ha en S innan helt enkelt :D
Ja, gungigheten glömde jag nämna specifikt men det ingår väl i hela köregenskapspaketet. Den var väldigt gungig jämfört med vår S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av mahulkp »

HelectriC skrev:
I stort sett samma erfarenheter och slutsatser som när vi lånade en X för ett tag sen förutom att jag med säkerhet INTE kommer köpa en nästa gång mycket pga gungigheten. Ska man bli 100% nöjd med en X, så ska man nog inte ha en S innan helt enkelt :D
Jag har åkt MS innan och tycker att min MX är speciellt gungig. Visst MS har en extrem bra väghållning som ingen annan standardbil kommer i närheten av, men jmf med vilken annan standardbil så ligger MX grymt fint på vägen även när det svänger.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Remuz »

Torr E20 skyltad hastighet +5km/h mellan Jung och Arboga låg jag på 240. Samma väg i snöstorm, slask och elände i 65km/h drog 285.

20" på min X60D. Blir nog inga 22" för mig nånsin :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av mati »

Kul beskrivning. Intressant att du upplever X:en som tystare än din S. Själv har jag aldrig kört en X men erfarenheten med andra SUVar är att de brukar låta mer än vanliga bilar. Model X är kanske bättre isolerad än Model S? När jag jämför min nya Model S med den gamla så kan jag absolut inte tycka att den nya är tystare. Snarare tvärtom, och det beror med största sannolikhet bl.a. på att hjulhusen numera saknar den ljudabsorberande filten som äldre bilar hade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
Torr E20 skyltad hastighet +5km/h mellan Jung och Arboga låg jag på 240. Samma väg i snöstorm, slask och elände i 65km/h drog 285.

20" på min X60D. Blir nog inga 22" för mig nånsin :)
Vädret påverkar sjukt mycket. Som jag skrev ovan drog den 380 i 100 km/h med ösregn. Senare, när regnet upphört och det var motorväg, så ökade vi till 130 och ändå drog bilen "bara" ca 340 då. Fortfarande väldigt hög förbrukning, kan jag tycka. Min bil drar ca 250 i den hastigheten. Men då är det nog en X med 20" jag ska ha isåfall, den kanske kan matcha räckvidden i min 85D (som jag överlag tycker duger rätt bra). En nackdel med törstigare bil även om man har mycket större batterier är ju att laddtiden blir längre oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Gustafsson »

Verkar som om lågt förmånsvärde blivit mindre prioriterat numera :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Verkar som om lågt förmånsvärde blivit mindre prioriterat numera :-)
Det är fortfarande en hög prioritet, men man kan ju kompromissa med sig själv om det känns helt rätt :) Men just nu är mitt beslut nog att behålla min relativt billiga Tesla till leasingen tar slut nästa år. Det blir helt enkelt inte värt att byta nu, särskilt med tanke på vad jag får för min. Tesla bjöd 710k i inbyte för min 85D -15 med 3000 mil på mätaren. Det var inte bra nog. På Blocket ligger liknande för 850-950k - trodde jag att jag kunde få 850k kunde jag faktiskt tänka mig att byta, men jag tror det kanske är lite optimistiska priser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av janni »

Lite svårt att jämföra just MS och MX då de är olika typer av bilar, gillar personligen att köra sedaner pga köregenskaperna men andra faktorer gjorde att det blev en MX. (hade de inte främst varit för baksätet hade de nog blivit en MS istället)
Kör min MX konstant i "low" på fjädringen och jämfört med andra bilar i klassen så sitter den väldigt bra på vägen, främst pga låg tyngdpunkt.

Sen har jag själv märkt att 22" är inget man ska ha för långkörning, de drar mycket mer än mina 19" vinterdäck och särskilt i höga hastigheter.
Även om de ser tufft ut så vill jag ha tillbaka mina 20" inför semestern.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Johnalm »

janni skrev:
Lite svårt att jämföra just MS och MX då de är olika typer av bilar, gillar personligen att köra sedaner pga köregenskaperna men andra faktorer gjorde att det blev en MX. (hade de inte främst varit för baksätet hade de nog blivit en MS istället)
Kör min MX konstant i "low" på fjädringen och jämfört med andra bilar i klassen så sitter den väldigt bra på vägen, främst pga låg tyngdpunkt.

Sen har jag själv märkt att 22" är inget man ska ha för långkörning, de drar mycket mer än mina 19" vinterdäck och särskilt i höga hastigheter.
Även om de ser tufft ut så vill jag ha tillbaka mina 20" inför semestern.
Byter gärna mina 20" mot dina 22" :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av Nicklas »

Jag har provkört en X 90D nu och slås av markant högre ljud i kupén vid 110km/h på motorväg mot vår S 85D.

Någon mer som kan jämföra S vs X med avseende på vägbrus?
Är kanske lånebilen inte riktigt justerad?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lånade en X P100D över helgen

Inlägg av danni »

Nicklas skrev:
Jag har provkört en X 90D nu och slås av markant högre ljud i kupén vid 110km/h på motorväg mot vår S 85D.

Någon mer som kan jämföra S vs X med avseende på vägbrus?
Är kanske lånebilen inte riktigt justerad?
Jag tyckte överlag att den X vi lånade var tystare än vår S 85D. Sånt är ju dock rätt svårt att avgöra utan att göra mätningar eller väldigt direkta jämförelser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar