Från elmoppe till model x

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Från elmoppe till model x

Inlägg av SAB »

I mitt första inlägg här tänkte jag bara kort tala om vad som ledde fram till min igår bekräftade beställning av en blå x 100d:
I smällkalla januari 2014 'ropade' jag in en helt ny Electro 1 48V elmoppe på ps.nu -Det sades att batterier var trasiga då den inte tog emot laddning- till ett billigt pris. Det visade sig att (bly)batterierna bara var rejält urladdade, under 40V laddades bara ett par minuter innan laddaren slog ifrån. Den fungerade alltså utmärkt och när sommaren kom susade jag omkring ljudlöst i upp till 55km/h och 4-5mil på denna skönhet. Följande somrar använde barnen moppen och var ju glada när de kunde köra gratis.
Med andra ord föll sig slumpen så att jag (vi) blev helt trollbundna av batteridrivet.
Tesla hörde man ju talas om även här uppe i Luleå men jag hade ganska nyligen skaffat mig en Isuzu pick-up på firman som jag var nöjd med så inga tankar på elbil ännu..
Tiden gick och mopeden likaså (har avverkat över 500mil på originalbatterier utan minsta problem framtill nu).
I höstas 'ropade' jag in nästa elfordon, en el-cykel, och visste ju då lite vad man fick och var skillnaderna mot elmoppe är. Man behöver inte ha hjälm eller vara nykter etc. på el-cykeln samt att det går att cykla hem då batteriet är slut. Helnöjd med den åxå :) .

Vintern kom och man läser att nu kommer Volvo att storsatsa på eldrivet och därmed förstår man (läs jag..) ju att de styrande kommer att se till att det blir rejäla subventioner och annat gynnande av elbilar när det kan skapa jobb här hemma.
Teslan ligger dock kvar i bakhuvudet och med tanke på att det börjar bli dags att ersätta pickupen så ber jag om ett leasing/förmånsbil-förslag som visade sig passa mig perfekt!

Tur man köpte den där elmoppen en vinterkväll 2014...
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av MangeT »

Kul historia. Grattis!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av Bjelke »

Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)
Det finns ingen promillegräns, men att man är onykter kan ju leda till att man begår andra trafikbrott som vårdslöshet i trafiken om det går lite vingligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)
Det finns ingen promillegräns, men att man är onykter kan ju leda till att man begår andra trafikbrott som vårdslöshet i trafiken om det går lite vingligt.
En kompis farsa åkte fast för onykterhet på spark... Men jag tolkade det som att han var något mer än salongsberusad då.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av bylund »

Fast om det inte var en motordriven spark var det inte just rattfylleri han kunde ha dömts för. Men det kan ju ha varit vårdslöshet eller helt enkelt att han blev omhändertagen för fylleri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av SAB »

Tack för grattis! Synd att det är så långt till min 'julafton' i aug...
Om jag kommer ihåg rätt så,för att räknas som en cykel utan promillegräns och hjälm ;) , får en elcyckel gå 25 km/h om man samtidigt rör på pedalerna (pedalassist). Har du tum/vrid-gas, pedaler still, får den bara gå 20,5 km/h (regeln Segway och hooverboard går under).
Går den snabbare än ovan så räknas det alltså som en moped klass 1 med allt vad det innebär :cry: .
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av Gustafsson »

Grattis, speciellt till ett rejält "norrlandsbatteri" också.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av SAB »

Jo, iom att bara värmen kan minska räckvidden med 20% så måste man nog ha 100kw här. .
Stämmer det någorlunda förresten, när det är -20°, att man förlorar ca20%?

Skickat från min S60 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av Bjelke »

SAB skrev:
Jo, iom att bara värmen kan minska räckvidden med 20% så måste man nog ha 100kw här. .
Stämmer det någorlunda förresten, när det är -20°, att man förlorar ca20%?

Skickat från min S60 via Tapatalk
Kanske inte pgav av kylan i sig, men däremot pgav allt annat på vintern i kombination med kylan, som snö/modd/vinter-
däck osv... Kylan spelar mest roll vid korta turer men då spelar det ju ingen större roll istället :)
Vid långa turer blir det inte så stor skillnad faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av Gustafsson »

Min går från 40 till drygt 30 mil vid snål hastighetsgränskörning, så det stämmer nog ganska bra. Jag har alltid ordentligt med värme på.
Normalt kör jag inte så snålt dock :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Från elmoppe till model x

Inlägg av SAB »

låter bra, tack för info

Skickat från min S60 via Tapatalk
Skriv svar