Autopark- Hur?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Autopark- Hur?

Inlägg av Dansken »

Hej på Er!

Måste man aktivera Autopark för paralellparkering på något sätt?
Enligt release notes jag har läst, så ska det funka genom att man långsamt kör förbi en plats där det finns plats för bilen, och så ska det komma upp ett P i displayen. Sedan är det bara att lägga i back-växeln och njuta...

Eller?

Jag har i alla fall inte sett något P än, trots att jag försökt framprovocera detta gångar nu.
Ska tilläggas att Autosteer fortfarande inte verkar "aktiv" på min bil. Hur många mil ska man köra innan den kalibrerat klart?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Bjelke »

För dom flesta tog det ett tag för ultraljudssensorerna att kalibrera sig (dom som används via autopark), för mig typ ett par veckor, men det beror nog
på hur ofta dom kan "tränas" sas (om man inte kör där det finns trottoarkanter mm så tar det längre tid osv)...
Jag har förvisso bara AP1 men antar att just den här biten funkar lika...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av mati »

Hittills har jag lyckats att autoparkera exakt två gånger. Jag brukar precis som du skriver försöka provocera fram det men det är totalt omöjligt. Jag har också undrat om det finns nåt knep som jag inte har kommit på eller om autopark helt enkelt inte fungerar särskilt ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Dansken »

Nu hittade jag i alla fall info om att kalibrering behövs först...
Kalibrering
Under parkeringen måste Autopark manövrera Model X med mycket hög precision. Innan användning måste Autopark därför genomföra en kalibreringsprocess. Kalibreringen kan ta allt från 30 minuter upp till era dagar, beroende på körstil. När Autopark kalibreras visas en notering på skärmen för inställning av förarassistans, vilken indikerar att kalibrering pågår. När kalibreringen är klar försvinner noteringen från skärmen varvid Autopark är klar för användning.
Notera: Autopark upprepar kalibreringsprocessen när däcken har bytts.
Får väl ta och strösa runt Stockholms innerstad några timmar i helgen... Undrar om det fungerar då?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av danni »

Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Dansken »

danni skrev:
Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Klart det ska finnas plats för bilen... Men jag hoppas den klarar av att parkera på mindre utrymme än jag själv!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av danni »

Dansken skrev:
danni skrev:
Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Klart det ska finnas plats för bilen... Men jag hoppas den klarar av att parkera på mindre utrymme än jag själv!
Jag menar inte bara att det måste finnas plats för bilen, utan också att det inte får vara för mycket plats. Om det är en jättelucka kommer autopark inte vilja gå igång, och då behövs det kanske inte heller. Men ja, den klarar riktigt tighta utrymmen och det går fort. Jag tycker jag är duktig på att fickparkera men jag föredrar att använda autopark.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 sep 2015 14:55

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av svante76 »

Jag hade samma problem som er och åkte till Tesla i Mölndal och visade upp bilen. Servicekillen lyckades inte heller förrän han stängt av autopark i inställningar och satt på den igen. Jag tror även han gjorde en "reset" (genom att hålla inne båda rullhjulen på ratten i några sekunder)

Nu fungerar det igen. Jag har kört flera månader och stört mig på detta så nu är jag glad igen. Hoppas det funkar för er med!

/S
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av mati »

De två gångerna jag lyckades att få igång autopark tyckte jag att det gick väldigt bra. Smidigt och snyggt. Det är därför det är lite retligt när bilen gång på gång vägrar att visa P-tecknet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Johnalm »

danni skrev:
Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Inte riktigt sant, min X parkerade mellan två bilar i ett parkeringshus förra veckan :P
Mao på tvären. Dessutom backade den in i den (minimala) luckan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av HelectriC »

Funkar klockrent med AP1, både parallellt och fancy parking. Men det är lite avgörande att man kör på rätt sätt; inte för fort, inte för långt ifrån.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av danni »

Johnalm skrev:
danni skrev:
Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Inte riktigt sant, min X parkerade mellan två bilar i ett parkeringshus förra veckan :P
Mao på tvären. Dessutom backade den in i den (minimala) luckan.
Ja, alltså, jag pratade om parallellparkering. Den klarar även att backa in i en ruta mellan två bilar. Men den funktionen tycker jag fungerar mycket sämre och är för långsam, så den använder jag inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Pontus »

Dansken skrev:
danni skrev:
Autopark fungerar klockrent för mig. Som flera noterat måste det kalibreras först, men sen ska det inte vara några problem. Notera dock att det måste vara en lucka av lagom storlek mellan två bilar och det måste finnas en trottoarkant, annars går det inte.
Klart det ska finnas plats för bilen... Men jag hoppas den klarar av att parkera på mindre utrymme än jag själv!
Här är en av de få gånger jag använt parallellparkeringen:
IMG_6484.JPG
IMG_6486.JPG
Klart bra gjort och snabbt. Men 90 gradaren är otroligt mycket långsammare önskar dom gör något åt det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av bylund »

Även känt som fickparkering

/bylund, t f språkpolis
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Även känt som fickparkering

/bylund, t f språkpolis
Det finns alltså inget som heter parallellparkering?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av mati »

Det heter fickparkering eftersom man kan ha händerna i fickan medan bilen parkerar själv. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Även känt som fickparkering

/bylund, t f språkpolis
Det finns alltså inget som heter parallellparkering?
Jo, det används ju här, och vi förstår ju vad det betyder, så nog finns det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Det heter fickparkering eftersom man kan ha händerna i fickan medan bilen parkerar själv. ;)
Aha sorry trodde Bylund menade parallellparkering kontra fancy parking. Men om det är så att autopark heter fickparkering så är det ju logiskt :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Surfaren »

Dansken skrev:
Klart det ska finnas plats för bilen... Men jag hoppas den klarar av att parkera på mindre utrymme än jag själv!
Hoppas inte på det. Åtminstone min AP1-bil går att klämma in i luckor mindre än den accepterar för auto park.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
Dansken skrev:
Klart det ska finnas plats för bilen... Men jag hoppas den klarar av att parkera på mindre utrymme än jag själv!
Hoppas inte på det. Åtminstone min AP1-bil går att klämma in i luckor mindre än den accepterar för auto park.
Min erfarenhet är att när autopark vägrar, då är det ett sjujävla arbete att få in den själv. Min bil med AP1 klarar riktigt tighta fickor, såna där jag inte hade tyckt det var lönt att försöka.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Dansken »

Då fick jag testat detta utanför jobbet nu på morgonen. Snabbt och tryggt... men jag vet inte om jag är jätteimponerad över resultatet.
Positivt är att jag inte behöver oroa mig för kantstötta fälg... negativt att jag nu måste oroa mig för att bli påkörd istället Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Bjelke »

Dansken skrev:
... negativt att jag nu måste oroa mig för att bli påkörd istället Bild
Samt lite böter oxo kanske :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av gellerstam »

@ dansken: Du har väl en "vanlig" Multicoat Röd? Den ser nästan Signature röd ut i det ljuset du fotat. Riktigt snyggt och välputsat. Men så är den ju hyfsat ny fortfarande. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av Dansken »

gellerstam skrev:
@ dansken: Du har väl en "vanlig" Multicoat Röd? Den ser nästan Signature röd ut i det ljuset du fotat. Riktigt snyggt och välputsat. Men så är den ju hyfsat ny fortfarande. :-)
Tack!
Ja, det är en "vanlig", är grymt nöjd med färgen, så jä... snygg enligt min smak!
Ska nog beställa foliering av fronten samt Opti-coat. Vill jo att den ska fortsätta vara lika snygg!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Autopark- Hur?

Inlägg av danni »

Nej, det där var ju inte så tight. Tycker min brukar parkera tightare, men det hänger mycket på hur bilarna runtomkring står. Står de långt ut kan det bli hur fel som helst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar