Grusvägskörning blästrar sidorna

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av Tars »

Johanb skrev:
Har kört 50 mil idag, de flesta på motorväg. Har inte upplevt att ljudnivån ökat. Körde också 2 mil på grusvägen som blästrade sidorna förra helgen. Då stänkte gruset upp och det lät ungefär som om nån kastade grus på ett plåttak när gruset träffade plasttrimmet och dörrsidorna. Med stänkskydden fungerade det kanon, inga oljud eller nya märken i lacken.

Kan verkligen rekommendera att montera stänkskydd om ni ska köra på grusvägar, framförallt på dom som har stenkross som slitlager. Utseendemässigt ser det riktigt bra ut, det ser ut som om dom alltid suttit där.
Tack för infon!
Har nu beställt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av TeslaX Anders »

Då blir det till att köpa dessa skydd från Hova. Ingick skruvar eller köpte du dem själv? Förborrade du eller gjorde du hål med syl/pryl eller motsvarande?
Mvh
Anders i Mölndal
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av Johanb »

Det ingick 6 st skruvar men man behöver det dubbla. Jag beställde två uppsättningar av stänkskydd så jag fick ihop 12 skruvar på så vis. Skruvarna är självborrande så det är bara att köra på med en skruvdragare
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av Grammi »

Hej
Har du märkt nått på räckvidden?
Har för mig att sidospeglarna tar 10 % och dessa borde ju få en del vindfång också.
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av Johanb »

Har tyvärr inga tillförlitliga siffror på hur det påverkar räckvidden. Jag kör inte direkt sparsamt så det är svårt att avgöra vad som är vad när det kommer till förbrukning. Jag måste ha dom då det kommer bli en hel del grusväg, så jag måste helt enkelt gilla läget.
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Grusvägskörning blästrar sidorna

Inlägg av orca »

Har oxå beställt ett par nu, eftersom det verkar räcka med att kört på 55:an i vinter och blästrat sidorna ändå. Tack för tipset
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Skriv svar