Bilar behöver inte besiktigas när man sätter på dragkrok därför att modellerna är EU-typgodkända för drag. En Tesla Model S är inte typgodkänd för dragkrok och därför går det inte heller att montera en sådan och få den godkänd, inte ens genom registreringsbesiktning.HelectriC skrev:Man behöver inte längre ombesiktiga bilar när krok har blivit monteratLarsL skrev:Nja, du kör ju med ett obesiktigat fordon. Antar att försäkringsbolaget kan ha vissa åsikter om det i fall olyckan är framme. Förmodligen skonsammare än om du faktiskt har dragit ett släp vid olycks tillfället men ändå inte bra.
Polisen är i sammanhanget ganska ointressanta eftersom deras böter blir ganska blygsamma.
Funderar på att byta till Model X
Moderator: Redaktion
Re: Funderar på att byta till Model X
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Funderar på att byta till Model X
Så länge dragkroken inte kan användas för att dra ett släp utan endast fungerar för att transportera cyklar eller liknande så finns det inga krav på varken besiktning eller annat. Polisen har inget att säga och likaså kommer bilprovningen inte att kommentera det. Det enda som kan bli aktuellt är att du frångår det helbilsgodkännande som bilen har men det gör du också om du monterar däck eller fälgar som inte överensstämmer med tillverkarens uppgifter.LarsL skrev:Nja, du kör ju med ett obesiktigat fordon. Antar att försäkringsbolaget kan ha vissa åsikter om det i fall olyckan är framme. Förmodligen skonsammare än om du faktiskt har dragit ett släp vid olycks tillfället men ändå inte bra.
Polisen är i sammanhanget ganska ointressanta eftersom deras böter blir ganska blygsamma.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Funderar på att byta till Model X
Nej, ett cykelställ är ju helt okej att montera. Sitter det bara fast så kommer nog ingen ha någon åsikt om det.
Funderar lite på att dra en 30-kärra, typ båtkärra. Där står det att draganordningen ska vara konstruerad för de krafter den utsätts för. Det står alltså inget om godkänd eller besiktigad. Sen kan man ju kanske hävda att ett cykelställ inte är konstruerat för att en flera ton tung båt . Dessutom blir det jobbigt att förklara kroken om man slipat bort knoppen som hindrar att ett drag kopplas på.
Funderar lite på att dra en 30-kärra, typ båtkärra. Där står det att draganordningen ska vara konstruerad för de krafter den utsätts för. Det står alltså inget om godkänd eller besiktigad. Sen kan man ju kanske hävda att ett cykelställ inte är konstruerat för att en flera ton tung båt . Dessutom blir det jobbigt att förklara kroken om man slipat bort knoppen som hindrar att ett drag kopplas på.
Re: Funderar på att byta till Model X
Med drag på MS pratar vi väl nu om sådant som används till cykelhållare e.d.? Då beshöver inte bilen besiktigas och den är inte heller olaglig på något sätt. Samma med Prius, den får inte dra, men det är inga problem med cykelhållare (familjeerfarenhet).LarsL skrev:Bilar behöver inte besiktigas när man sätter på dragkrok därför att modellerna är EU-typgodkända för drag. En Tesla Model S är inte typgodkänd för dragkrok och därför går det inte heller att montera en sådan och få den godkänd, inte ens genom registreringsbesiktning.HelectriC skrev:Man behöver inte längre ombesiktiga bilar när krok har blivit monteratLarsL skrev:Nja, du kör ju med ett obesiktigat fordon. Antar att försäkringsbolaget kan ha vissa åsikter om det i fall olyckan är framme. Förmodligen skonsammare än om du faktiskt har dragit ett släp vid olycks tillfället men ändå inte bra.
Polisen är i sammanhanget ganska ointressanta eftersom deras böter blir ganska blygsamma.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Funderar på att byta till Model X
För att vara godkänt ska det vara utformat så att det INTE går att hänga på en släpkärra utan enbart en cykelhållare. Ex. genom att en mutter el dyl svetsas på toppen av kulan. Det räcker alltså inte med att säga att man bara använder det till cykeltransporten. Har själv monterat dragkrok från Ecohitch på min tidigare MS och det funkade utmärkt att dra släpkärror med. I USA är den godkänd för 900 kg. Men ska man vara laglig så är det blockering av kulan som gäller.HelectriC skrev:Med drag på MS pratar vi väl nu om sådant som används till cykelhållare e.d.? Då beshöver inte bilen besiktigas och den är inte heller olaglig på något sätt. Samma med Prius, den får inte dra, men det är inga problem med cykelhållare (familjeerfarenhet).LarsL skrev:Bilar behöver inte besiktigas när man sätter på dragkrok därför att modellerna är EU-typgodkända för drag. En Tesla Model S är inte typgodkänd för dragkrok och därför går det inte heller att montera en sådan och få den godkänd, inte ens genom registreringsbesiktning.HelectriC skrev:Man behöver inte längre ombesiktiga bilar när krok har blivit monteratLarsL skrev:Nja, du kör ju med ett obesiktigat fordon. Antar att försäkringsbolaget kan ha vissa åsikter om det i fall olyckan är framme. Förmodligen skonsammare än om du faktiskt har dragit ett släp vid olycks tillfället men ändå inte bra.
Polisen är i sammanhanget ganska ointressanta eftersom deras böter blir ganska blygsamma.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Funderar på att byta till Model X
För att återgå lite till ämnet...
Kan 950 000 kr vara ett vettigt pris att begära? Bygger jag ihop motsvarande bil idag (med AP2 och nya tygstolarna) så hamnar den bilen på 1 150 000 kr
Kan 950 000 kr vara ett vettigt pris att begära? Bygger jag ihop motsvarande bil idag (med AP2 och nya tygstolarna) så hamnar den bilen på 1 150 000 kr
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Re: Funderar på att byta till Model X
Ang dragkrok. Bilen har 8 års garanti på drive unit och batteri. Sannolikt ganska dyra delar att byta. Gissar att ett eftermonterat drag kan få den garantin att ryka. (Håller helt med om att drag är viktigt, men inte till vilket pris som helst.)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Funderar på att byta till Model X
Ja då blev det en X tillslut Tack Olle (Zoidberg) för dina tips om lagerbilar. Har nyttjat din rabattlänk
Byter ner mig i batteri, vilket ger viss ångest. Inser samtidigt att jag i 9 av 10 fall har haft så det räcker och blir över i mitt 90 batteri jag har idag.
Fick tag på en lagerbil till rätt kurs som levereras förhoppningsvis inom 2-4 veckor.
Specen blev: X75D, Obsidian svart, 5 sits med ultravit inredning, köldpaket, dragpaket, luftfjädring, premium paket och AP2
Byter ner mig i batteri, vilket ger viss ångest. Inser samtidigt att jag i 9 av 10 fall har haft så det räcker och blir över i mitt 90 batteri jag har idag.
Fick tag på en lagerbil till rätt kurs som levereras förhoppningsvis inom 2-4 veckor.
Specen blev: X75D, Obsidian svart, 5 sits med ultravit inredning, köldpaket, dragpaket, luftfjädring, premium paket och AP2
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---