Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av lejon1 »

2,5 år 4200 mil. Ingen service inga fel.( har dock bara en motor, 85:a) :lol: :lol: Tankat totalt för ca 1000:- Har nu fått 22w stolpar 100 m hemifrån med gratis el.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Bjelke »

lejon1 skrev:
... Har nu fått 22w stolpar 100 m hemifrån med gratis el.
Fett najs! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av leiflodde »

Efter 2,5 år och snart 13000 mil måste ändå helhetsintrycket bli 4 ++++.

Har bytt 2 DU drive unit vid 4000 samt 8000mil samt lite småfix som Tesla upptäckte vid servicen 4000 mil (2014 01) om åtgärdades vid 8000 (2014 05) innan garantin på vissa delar gick ut.

Skall in nu på ny service ca 13000 mil och sedan förra året har inget allvarligt hänt bara en trasig lampa i passagerardörren samt att ibland har några droppar vatten läckt in från takluckan, men sitter ju inte där själva ;)

Men tycker att eftersom tekniken är ny samt även bilmärket kan jag leva med vissa skavanker och dålig passning i karossen.

Som tidigare tjänstebil åkare bytte vi bilar efter 3 år eller 12000 mil (kör mindre nu :o pg.a skype mm) och på den tiden byttes bilarna oftast innan 2 år och 12000 mil och restvärdet var då ca 50 % av ursprungsvärdet.

Fick ett bud av Tesla i Mars och efter lika många år och mil var det ca 30% av inköpsvärdet så håller sig ganska bra värde
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Tjell »

Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av gellerstam »

Tjell skrev:
Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
DU=Drive unit = Motor och inverter paketet som jag förstår det.

Tror ingen betalat och sagt vad det kostar, de har bytts på garanti och goodwill vad jag hört hitintills.

Byte var vanligare på tidiga rwd modeller men är ovanligt på awd.

Yttrar sig ofta i form av oljud. Men andra symtom förekommer.

Jag har ingen egen erfarenhet utan har läst mig till detta så det är inte säker jag har 100% rätt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av bylund »

Det är ju åtta års garanti och obegränsad körsträcka på drivenheten, så ingen bör har fått betala byte av en sådan om de inte sabbat den med flit.

De gamla S60 har väl i o f s en milbegränsning på 20 000 mil på drivlinegarantin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Tjell »

Ah, OK. Just batteri- och drivlinegarantin är fördelar jag nämner när folk tvivlar på Teslas duglighet.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av lator »

Tjell skrev:
Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Backontrack
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 sep 2014 22:55

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Backontrack »

Legato skrev:
Lagom lång lista eller hur? :-)

Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Legato »

Backontrack skrev:
Legato skrev:
Lagom lång lista eller hur? :-)

Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.
Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100. 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Backontrack skrev:
Legato skrev:
Lagom lång lista eller hur? :-)

Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.
Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100. 8-)
Min S60 funkar perfekt jag testar accelerationen regelbundet :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av jonasl »

lator skrev:
Tjell skrev:
Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala... :o
Å andra sidan så byts de väl mot reparerade, för att det går fortast för kunden. Bör gå att laga och nu när garantierna börjar gå ut borde det börja dyka upp oberoende verkstäder.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Dansken »

Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* FW skarvar mot karossen så att lacken förstörts
* Ena FW stänger inte ordentligt, så man får gå ut ur bilen och trycka till den (inte samma som förstör lacken). Händer 40% av tiden
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd

Ser fram emot att få en tid för åtgärd!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
lator skrev:
Tjell skrev:
Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala... :o
Å andra sidan så byts de väl mot reparerade, för att det går fortast för kunden. Bör gå att laga och nu när garantierna börjar gå ut borde det börja dyka upp oberoende verkstäder.
Exakt, om du tex skulle få problem på en bil som rullat typ 100 mil så kan du få en DU som gått 15000+ mil men som är renoverad, kul va?
Nu gäller ju garantin ändå väldigt generöst så inget stort problem i sig, men det kan bli (och kommer att bli) diskussioner om den senare rasar när faktiskt garantin har gått ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av bylund »

Fast reparerad för utbyte innebär tillbaka till fabrik och uppgraderad till senaste revisionen av motorn. Inte att en mekaniker drar åt en mutter på den lokala verkstaden. Det är nog rätt mycket som byts ut vid en fabriksrenovering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Legato »

Dansken skrev:
Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Backontrack
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 sep 2014 22:55

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Backontrack »

Smutt skrev:
Legato skrev:
Backontrack skrev:
Legato skrev:
Lagom lång lista eller hur? :-)

Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.
Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100. 8-)
Min S60 funkar perfekt jag testar accelerationen regelbundet :lol:
Tror endast det är X som har felet, ingen S jag haft som lånebil har tillstymmelse till det. Är något med upphängningen i framvagnen, de har försökt byta några delar på den ena bilen men det kommer tillbaka. Märkligt inte fler har felet, försvinner tex om man sänker till Very Low innan acceleration.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Fast reparerad för utbyte innebär tillbaka till fabrik och uppgraderad till senaste revisionen av motorn. Inte att en mekaniker drar åt en mutter på den lokala verkstaden. Det är nog rätt mycket som byts ut vid en fabriksrenovering.
Inte helt sant om man ska tro vad dom så i Väsby förut, många som "renoverades" byttes det tex bara ett
par shims på osv, sen var dom "klara" igen (vilka i några fall fick bytas nästan direkt).
När dom bytte på min så funkade den öht inte utan fick bytas igen direkt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Dansken »

Legato skrev:
Dansken skrev:
Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?
Nej. Det tycker jag nog att SC kunna ha förklarat mig på telefon.
Det låter jo inte heller rätt. Ska verkligen inte barn ha den säkerheten?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Legato »

Dansken skrev:
Legato skrev:
Dansken skrev:
Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?
Nej. Det tycker jag nog att SC kunna ha förklarat mig på telefon.
Det låter jo inte heller rätt. Ska verkligen inte barn ha den säkerheten?
Barn ska ju inte sitta fram (men jag uttryckte mig slarvigt, sitter ett barn där är den nog aktiv) . Har du en barnstol där så ska ju airbagen vara avaktiverad. Personligen tycker jag det är smidigt att det funkar automatiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Bjorn N »

Nej barn ska inte ha airbag när de sitter framåtvända i framsätet heller. Det är risk för att airbagen bryter nacken på dem istället för att skydda, vinkeln blir fel.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Legato »

Bjorn N skrev:
Nej barn ska inte ha airbag när de sitter framåtvända i framsätet heller. Det är risk för att airbagen bryter nacken på dem istället för att skydda, vinkeln blir fel.
Precis. Dock beror det ju på vad man menar är "barn". Jag vet inte rent praktiskt hur Teslan känner av, men jag antar att om det sitter en 13-åring utan bilstol på sätet så lär väl airbagen (helt korrekt) vara aktiverad.

Finns det någon form av barnstol på platsen så är den (helt korrekt) inaktiverad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...

Inlägg av Bjorn N »

Ja sätet kan väl knappast känna av om man är längre än 140 cm (och det är ju ändå bara en tumregel eftersom det är ryggens längd som är relevant egentligen.) Men de har väl valt någon rimlig viktgräns får man anta.
Skriv svar