Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Moderator: Redaktion
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
2,5 år 4200 mil. Ingen service inga fel.( har dock bara en motor, 85:a) Tankat totalt för ca 1000:- Har nu fått 22w stolpar 100 m hemifrån med gratis el.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Fett najs!lejon1 skrev:... Har nu fått 22w stolpar 100 m hemifrån med gratis el.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Efter 2,5 år och snart 13000 mil måste ändå helhetsintrycket bli 4 ++++.
Har bytt 2 DU drive unit vid 4000 samt 8000mil samt lite småfix som Tesla upptäckte vid servicen 4000 mil (2014 01) om åtgärdades vid 8000 (2014 05) innan garantin på vissa delar gick ut.
Skall in nu på ny service ca 13000 mil och sedan förra året har inget allvarligt hänt bara en trasig lampa i passagerardörren samt att ibland har några droppar vatten läckt in från takluckan, men sitter ju inte där själva
Men tycker att eftersom tekniken är ny samt även bilmärket kan jag leva med vissa skavanker och dålig passning i karossen.
Som tidigare tjänstebil åkare bytte vi bilar efter 3 år eller 12000 mil (kör mindre nu pg.a skype mm) och på den tiden byttes bilarna oftast innan 2 år och 12000 mil och restvärdet var då ca 50 % av ursprungsvärdet.
Fick ett bud av Tesla i Mars och efter lika många år och mil var det ca 30% av inköpsvärdet så håller sig ganska bra värde
Har bytt 2 DU drive unit vid 4000 samt 8000mil samt lite småfix som Tesla upptäckte vid servicen 4000 mil (2014 01) om åtgärdades vid 8000 (2014 05) innan garantin på vissa delar gick ut.
Skall in nu på ny service ca 13000 mil och sedan förra året har inget allvarligt hänt bara en trasig lampa i passagerardörren samt att ibland har några droppar vatten läckt in från takluckan, men sitter ju inte där själva
Men tycker att eftersom tekniken är ny samt även bilmärket kan jag leva med vissa skavanker och dålig passning i karossen.
Som tidigare tjänstebil åkare bytte vi bilar efter 3 år eller 12000 mil (kör mindre nu pg.a skype mm) och på den tiden byttes bilarna oftast innan 2 år och 12000 mil och restvärdet var då ca 50 % av ursprungsvärdet.
Fick ett bud av Tesla i Mars och efter lika många år och mil var det ca 30% av inköpsvärdet så håller sig ganska bra värde
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
DU=Drive unit = Motor och inverter paketet som jag förstår det.Tjell skrev:Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Tror ingen betalat och sagt vad det kostar, de har bytts på garanti och goodwill vad jag hört hitintills.
Byte var vanligare på tidiga rwd modeller men är ovanligt på awd.
Yttrar sig ofta i form av oljud. Men andra symtom förekommer.
Jag har ingen egen erfarenhet utan har läst mig till detta så det är inte säker jag har 100% rätt.
Tesla Model Y
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Det är ju åtta års garanti och obegränsad körsträcka på drivenheten, så ingen bör har fått betala byte av en sådan om de inte sabbat den med flit.
De gamla S60 har väl i o f s en milbegränsning på 20 000 mil på drivlinegarantin.
De gamla S60 har väl i o f s en milbegränsning på 20 000 mil på drivlinegarantin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Ah, OK. Just batteri- och drivlinegarantin är fördelar jag nämner när folk tvivlar på Teslas duglighet.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala...Tjell skrev:Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 sep 2014 22:55
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.Legato skrev:Lagom lång lista eller hur?
Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100.Backontrack skrev:Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.Legato skrev:Lagom lång lista eller hur?
Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Min S60 funkar perfekt jag testar accelerationen regelbundetLegato skrev:Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100.Backontrack skrev:Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.Legato skrev:Lagom lång lista eller hur?
Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Å andra sidan så byts de väl mot reparerade, för att det går fortast för kunden. Bör gå att laga och nu när garantierna börjar gå ut borde det börja dyka upp oberoende verkstäder.lator skrev:Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala...Tjell skrev:Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Model Y LR AWD 2022
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* FW skarvar mot karossen så att lacken förstörts
* Ena FW stänger inte ordentligt, så man får gå ut ur bilen och trycka till den (inte samma som förstör lacken). Händer 40% av tiden
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Ser fram emot att få en tid för åtgärd!
* FW skarvar mot karossen så att lacken förstörts
* Ena FW stänger inte ordentligt, så man får gå ut ur bilen och trycka till den (inte samma som förstör lacken). Händer 40% av tiden
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Ser fram emot att få en tid för åtgärd!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Exakt, om du tex skulle få problem på en bil som rullat typ 100 mil så kan du få en DU som gått 15000+ mil men som är renoverad, kul va?jonasl skrev:Å andra sidan så byts de väl mot reparerade, för att det går fortast för kunden. Bör gå att laga och nu när garantierna börjar gå ut borde det börja dyka upp oberoende verkstäder.lator skrev:Enligt en uppgift från Tesla så kostar en DU till de tidiga RWD ca 90000 sek, om någon nu skulle vara tvungen att betala...Tjell skrev:Vad är DU, varför byts den, vad kostar det, är det något att räkna med att behöva byta, hur yttrar sig dålig DU...?
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Nu gäller ju garantin ändå väldigt generöst så inget stort problem i sig, men det kan bli (och kommer att bli) diskussioner om den senare rasar när faktiskt garantin har gått ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Fast reparerad för utbyte innebär tillbaka till fabrik och uppgraderad till senaste revisionen av motorn. Inte att en mekaniker drar åt en mutter på den lokala verkstaden. Det är nog rätt mycket som byts ut vid en fabriksrenovering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?Dansken skrev:Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 01 sep 2014 22:55
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Tror endast det är X som har felet, ingen S jag haft som lånebil har tillstymmelse till det. Är något med upphängningen i framvagnen, de har försökt byta några delar på den ena bilen men det kommer tillbaka. Märkligt inte fler har felet, försvinner tex om man sänker till Very Low innan acceleration.Smutt skrev:Min S60 funkar perfekt jag testar accelerationen regelbundetLegato skrev:Nix, inget sådant. Men det kan ju å andra sidan ha att göra med att X60an inte har samma monstruösa accelaration som X100.Backontrack skrev:Ni har inte alls att det blir mycket vibration vid kraftig acceleration? SC ger bilden av att alla har det och de inte har något att göra åt det ännu. Vi har två x100 i firman och de har identiska vibrationer.Legato skrev:Lagom lång lista eller hur?
Man läser ju ganska ofta här i forumet om folk som drabbats av en hel del fel på sin bil. Tyckte det kändes trevligt att dela med sig av en positiv upplevelse/kontrast till det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Inte helt sant om man ska tro vad dom så i Väsby förut, många som "renoverades" byttes det tex bara ettbylund skrev:Fast reparerad för utbyte innebär tillbaka till fabrik och uppgraderad till senaste revisionen av motorn. Inte att en mekaniker drar åt en mutter på den lokala verkstaden. Det är nog rätt mycket som byts ut vid en fabriksrenovering.
par shims på osv, sen var dom "klara" igen (vilka i några fall fick bytas nästan direkt).
När dom bytte på min så funkade den öht inte utan fick bytas igen direkt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Nej. Det tycker jag nog att SC kunna ha förklarat mig på telefon.Legato skrev:Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?Dansken skrev:Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Det låter jo inte heller rätt. Ska verkligen inte barn ha den säkerheten?
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Barn ska ju inte sitta fram (men jag uttryckte mig slarvigt, sitter ett barn där är den nog aktiv) . Har du en barnstol där så ska ju airbagen vara avaktiverad. Personligen tycker jag det är smidigt att det funkar automatiskt.Dansken skrev:Nej. Det tycker jag nog att SC kunna ha förklarat mig på telefon.Legato skrev:Du är medveten om att airbagen deaktiveras automatiskt om bilen anser att något annat än en vuxen sitter fram?Dansken skrev:Min X från Maj månad/300 mil har följa de problem:
* Ibland ljuser varningslampan som säger att pasenger airback är avstängd
Det låter jo inte heller rätt. Ska verkligen inte barn ha den säkerheten?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Nej barn ska inte ha airbag när de sitter framåtvända i framsätet heller. Det är risk för att airbagen bryter nacken på dem istället för att skydda, vinkeln blir fel.
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Precis. Dock beror det ju på vad man menar är "barn". Jag vet inte rent praktiskt hur Teslan känner av, men jag antar att om det sitter en 13-åring utan bilstol på sätet så lär väl airbagen (helt korrekt) vara aktiverad.Bjorn N skrev:Nej barn ska inte ha airbag när de sitter framåtvända i framsätet heller. Det är risk för att airbagen bryter nacken på dem istället för att skydda, vinkeln blir fel.
Finns det någon form av barnstol på platsen så är den (helt korrekt) inaktiverad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Lista på alla fel efter 1000 mil i vår X60...
Ja sätet kan väl knappast känna av om man är längre än 140 cm (och det är ju ändå bara en tumregel eftersom det är ryggens längd som är relevant egentligen.) Men de har väl valt någon rimlig viktgräns får man anta.