Problem med högerfoten
Moderator: Redaktion
Problem med högerfoten
Min X visar normalt runt 300Wh/km och när man har kul/har bråttom upp mot 350.
I Danmark är vägarna som dom är bitvis. Skulle inte säga dåliga men det är typ bara att gilla läget och följa med strömmen ibland, omkörning utesluten.
Fotade av en för mig rekord i förbrukning. Detta efter en sträcka där jag pendlade mellan 60-70 i kuperat landskap. Min bil har 22" fälgar som ju dessutom lär öka på en jätte suv:s ineffektivitet.
Hastighet är uppenbarligen den viktigaste parametern när man pratar räckvidd.
I Danmark är vägarna som dom är bitvis. Skulle inte säga dåliga men det är typ bara att gilla läget och följa med strömmen ibland, omkörning utesluten.
Fotade av en för mig rekord i förbrukning. Detta efter en sträcka där jag pendlade mellan 60-70 i kuperat landskap. Min bil har 22" fälgar som ju dessutom lär öka på en jätte suv:s ineffektivitet.
Hastighet är uppenbarligen den viktigaste parametern när man pratar räckvidd.
Model S P85DL+
Re: Problem med högerfoten
Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...
Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem med högerfoten
Ser ut som du borde ha siktat på 140, nästan farligt att sätta farthållaren 70 när det är en 140-vägSvenssons skrev:Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Problem med högerfoten
Jag var i princip ensam på vägen vid den tid jag körde. Det är söndagsmorgonsolen som skiner på bilden. Det fanns inte heller så mycket val eftersom det inte fanns en endaste laddplats för elbilar på en sträcka av 31 mil. Tesla planerar att bygga en SuC mitt på denna sträcka och då kan man plocka fram den vanliga högerfoten igen.Pontus skrev:Ser ut som du borde ha siktat på 140, nästan farligt att sätta farthållaren 70 när det är en 140-vägSvenssons skrev:Känner helt klart igen detta. Här är mitt rekord, var inget kuperat landskap med 60-70 väg men höll ändå 70...Normalt ligger jag nog på det dubbla ungefär, lägre på vintern pga 19"-fälgar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problem med högerfoten
Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Problem med högerfoten
Intressant! Det skulle innbära att 22" vs 20" innebär runt 10% försämrad förbrukning.Remuz skrev:Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck
Model S P85DL+
Re: Problem med högerfoten
Intressant. Jag har större skillnad mellan sommar/vinter. Har du 19" dubb eller friktion för vinter?Remuz skrev:Jag snittar runt 220wh/km blandad körning nu på sommaren. 260wh/km vid körning i 120km/h och 180wh/km vid körning i 70km/h. X60D med 20". På vintern hade jag lite högre, cirka 15%. Värst var det i snöstormen i våras, då sköt förbrukningen iväg och jag fick kompensera rejält med hastigheten. Det var dock ganska bra eftersom det snöade och jag hade sommardäck
Jag har 19" dubb på vintern och 20" på sommaren.
För mig skulle jag säga:
70 km/h sommar: 170 wh/km
120 km/h sommar: 240 wh/km
70 km/h vinter: 210 wh/km
120 km/h vinter: 300 wh/km
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Problem med högerfoten
Jag har 20" pirelli på vintern. Det som verkar äta förbrukning är att jag pendlar 16km och värmer bilen innan. På längre sträckor är snittet lägre.
De faktorer som påverkar mest för mig är helt klart hastighet och väder. Vid nederbörd drar förbrukningen iväg direkt. Hastighet är ju ganska självklart...
De faktorer som påverkar mest för mig är helt klart hastighet och väder. Vid nederbörd drar förbrukningen iväg direkt. Hastighet är ju ganska självklart...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Problem med högerfoten
Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
Model S P85DL+
Re: Problem med högerfoten
Det finns många fler fördelar med att hålla lagstadgad hastighet...mans71 skrev:Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
- stenskotten blir inte lika djupa
AP vinglar inte lika mycket
lägre kupéljud
mjukare åkning (slipper jojo-effekt förbi fartkameror)
färre kryp fastnar på bilens front (och de som fastnar lossnar lättare)
Re: Problem med högerfoten
Testade mer idag. I 145km/h i ösregn ligger jag på 350wh/km. Sänkte jag till 120km/h vart det 290wh/km. Torrt och fint så var det 345wh/km i 145km/h och 260wh/km i 120km/h. Vid väta påverkar farten mindre eller vad blir slutsatsen? Inte det resultat jag väntade mig hur som helst.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Problem med högerfoten
Nicklas skrev:Det finns många fler fördelar med att hålla lagstadgad hastighet...mans71 skrev:Har inte förr tänkt på det uppenbara så mycket, hastighet är typ allt. Körde typ 50 mil idag, för första gången sedan ny på den hastighet som står på skylten (typ) - motorväg mestadels. 250-260 i förbrukning. Vilken skillnad jämfört med 300-350 jag vanligen ser.
mjukare åkning (slipper jojo-effekt förbi fartkameror)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19